• Посилання скопійовано

Облік та оподаткування продажу товарів за акціями

У роздрібному магазині провели акцію: при купівлі товару на суму 1000 грн покупцю надається подарунок – мінеральна вода за акційною ціною 0,90 грн з ПДВ. За даними бухобліку вартість одиниці товару становить 5,60 грн, а звичайна роздрібна ціна – 10,00 грн. Як цю акцію відобразити в бухобліку та як скласти податкову накладну?

Перш за все, умови акції та порядок надання знижок потрібно обумовити внутрішніми документами підприємства. Як правило, це загальний локальний документ (Положення про знижки) та наказ (розпорядження) про проведення конкретної акції, який конкретизує період та асортимент акційного товару. У наказі слід передбачити такі відомості, як:

  • мета проведення заходу;
  • термін (строк) дії знижок на товари;
  • асортимент товарів, на які надається знижка;
  • розмір знижок;
  • умови надання знижок;
  • порядок інформування покупців про знижки на товари;
  • відповідальні особи за проведення такого заходу.

Суми фактично наданих знижок у роздрібній торгівлі відображаються у чеках РРО та касових звітах РРО (Z-звіт), якщо продаж товарів здійснюється з використанням РРО. Знижки, надані під час реалізації товарів, у бухобліку не відображаються, тому що вони передбачають зменшення ціни товарів до моменту їх продажу чи під час продажу, внаслідок чого товари продаються покупцю вже за зниженою ціною, яка і відображається в обліку.

У цьому випадку продавець за кредитом субрахунку 701 «Дохід від реалізації готової продукції» або субрахунку 702 «Дохід від реалізації товарів» відображатиме фактичну виручку від продажу товару, тобто розмір доходу вже враховуватиме надану знижку.

В ПКУ не передбачено жодних податкових різниць, пов'язаних із продажем товарів зі знижками в рекламних цілях, для платників, які зобов'язані здійснювати коригування фінрезультату до оподаткування. Тому для цілей оподаткування прибутку все зводиться лише до правильного відображення такої операції в бухобліку, незважаючи на те, що ця операція є збитковою (по суті цей збиток є витратами підприємства на стимулювання збуту товарів, хоча в бухобліку він приймає форму збитку).

 

Бухгалтерський та податковий облік такої операції розглянемо на прикладі в таблиці.

Облік знижки, наданої в момент реалізації товару – бутильованої води у пляшках 0,5 л, яка продається за ціною 0,9 грн/шт 

Зміст господарської операції

Бухгалтерський облік

Сума, грн

Д-т

К-т

Оприбутковано товар – бутильовану воду, 100 шт по ціні 5,6 грн/шт без ПДВ, 6,72 грн з ПДВ

281

631

560,00

Відображено податковий кредит з ПДВ на підставі зареєстрованої в ЄРПН податкової накладної

641/ПДВ

631

112,00

Оплачено постачальнику за товар

631

311

672,00

Воду передано зі складу у роздрібну торгівлю

282

281

560,00

Відображено дохід від роздрібного продажу товарів зі знижкою: 0,90 грн * 100 = 90 грн

301, 311

702

90,00

Нараховано податкові зобов'язання з ПДВ за фактичною ціною продажу

702

641/ПДВ

15,00

Відображено собівартість реалізованих акційних товарів

902

282

560,00

Нараховано податкові зобов'язання з ПДВ на суму перевищення ціни придбання води над фактичною ціною її продажу: 112,00 – 15,00  = 97,00 грн

949

641/ПДВ

97,00

Згідно з абз. 2 пп. 188.1 ПКУ база оподаткування ПДВ операцій з постачання товарів/послуг не може бути нижчою від ціни придбання таких товарів/послуг, а для самостійно виготовлених товарів/послуг — нижчою від звичайних цін. Тому, якщо під час реалізації товару зі знижкою його договірна вартість буде нижчою, ніж ціна його придбання, податкові зобов'язання з ПДВ визначатимуться з ціни придбання такого товару. У такому разі продавець — платник ПДВ має скласти дві податкові накладні:

  • першу — на фактичну ціну постачання товарів/послуг (тобто ціну, яка враховує суму знижки). У прикладі це ціна 0,90 грн/шт, з розрахунку на 100 шт проданого товару обсяг постачання буде 75,00 грн, сума ПДВ – 15,00 грн. Ця ПН складається за загальними правилами без особливостей. Зокрема, якщо акційний товар відображено в  Z-звіті РРО за акційною ціною 0,90 грн/шт, то він може бути включений в ПН за щоденними підсумками операцій у фактичній кількості проданого товару та за фактичною ціною продажу, наприклад, 100 шт * 0,90 грн = 90 грн.
  • другу — на перевищення ціни придбання над фактичною ціною товарів з типом причини «15». У прикладі це різниця між ціною придбання без ПДВ  5,60 грн та ціною продажу без ПДВ  0,75 грн (5,60 – 0,75 = 4,85 грн/шт). З розрахунку на 100 шт проданого товару обсяг постачання буде 485,00 грн, сума ПДВ – 97,00 грн.

Особливості складання другої ПН:

  • У графі «Зведена податкова накладна» зазначається код ознаки – 3. 
  • У верхній лівій частині у графі "Не підлягає наданню отримувачу (покупцю) з причини" робиться помітка "X" та зазначається тип причини 15 «Складена на суму перевищення бази оподаткування, визначеної відповідно до статей 188 і 189 Податкового кодексу України, над фактичною ціною постачання». Зведену податкову накладну з типом причини «15» можна складати на всю суму відповідних перевищень за звітний місяць.
  • У рядках «Отримувач (покупець)» та «Iндивідуальний податковий номер» продавець зазначає власні дані (п. 15 Порядку №1307). 
  • У графу 2 «Номенклатура товарів/послуг продавця» вписують фразу: «перевищення бази оподаткування, визначеної відповідно до статей 188 і 189 Податкового кодексу України, над фактичною ціною постачання» (пп. 1 п. 16 Порядку №1307).
  • Графи 3.1, 3.2, 3.3, 4, 5, 12 не заповнюються (пп. 10 п. 16 Порядку №1307).

Стосовно податкового кредиту з ПДВ, який був відображений під час придбання товарів у разі, коли через надання знижки товари продаються дешевше за ціну їх придбання, то це не позбавляє таку операцію госпдіяльного статусу. Тому немає підстав для нарахування компенсаційних податкових зобов'язань з ПДВ відповідно до пп. 198.5 ПКУ, адже товари використовуються в госпдіяльності в оподатковуваних ПДВ операціях. Крім цього, втрати бюджету від продажу товару нижче ціни придбання вже компенсовані другою ПН.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Відображення в обліку повернення невикористаних підзвітних сум та подальше їх використання
    Працівник зняв кошти з карткового рахунку та повернув їх підприємству. Кошти було витрачено на виплату зарплати. Як відобразити в обліку дану операцію?
    Сьогодні 12:117
  • Як відобразити в обліку виплату винагороди практиканту ПТУ при проходженні виробничої практики?
    Якими проведеннями відобразити проходження виробничої практики студентами ПТУ та виплату їм винагороди за вироблену продукцію? А також, як відобразити 50% від нарахованої їм зарплати, що перераховується на навчальний заклад за договором?
    19.06.202520
  • Облік підзвітних коштів ТОВ на єдиному податку
    ТОВ – платник ЄП (ІІІ група, 5%). Директор використовує корпоративну картку для розрахунків та зняття готівки, але не надає авансових звітів і підтвердних документів. Він вважає, що для "єдинника" облік витрат необов'язковий. Чи повинна юрособа на ЄП вести облік витрат та вимагати документи на підзвітні суми? Які податкові та облікові наслідки таких операцій? Що взагалі означає "спрощений бухоблік доходів та витрат"?
    19.06.202520
  • Поетапний капітальний ремонт орендованих приміщень: як облікувати?
    Товариство орендує частину будівлі (декілька кімнат) та проводить в ньому ремонти етапами, тобто частина приміщення використовується, а в інших кімнатах почергово здійснюються ремонти. Загалом повинно бути 3 етапи. Суму першого капітального ремонту визнано як інший необоротний актив (109 рахунок) з терміном експлуатації (амортизації) 12 років. Щодо другого і третього етапу робіт - це повинно відображатися як модернізація чи потрібно визнати нові необоротні активи на дату приймання будівельних робіт? На кожен етап складався новий договір
    18.06.2025304
  • Заміни бракованої бруківки в межах гарантії: як облікувати?
    Як відобразити в бухгалтерському та податковому обліку операцію з отримання нової партії бруківки від постачальника на заміну бракованої, яка була виявлена у 2025 році після її укладання в 2024 році? Постачальник надає нову бруківку за накладною з вартістю, але без оплати, в рамках гарантійних зобов'язань
    18.06.202521