• Посилання скопійовано

Облік та ПДВ у комітента при дропшипінгу

Постачальник (комітент) і продавець (комісіонер) продають товар за умовами дропшипінгу. Продавець продає товар, отримуючи кошти від покупців і перераховуючи за мінусом своєї винагороди постачальнику. А постачальник доставляє товар безпосередньо покупцям, минаючи продавця. Які бухгалтерські проведення у постачальника (комітента) на послуги доставки? На кого комітенту складати ПН?

Дропшипінг (пряма доставка) – це різновид інтернет-торгівлі, яка має такі особливості:

  • продавець продає товар від власного імені покупцеві;
  • продавець купує товар у постачальника тільки після того, як покупець оплатить цей товар;
  • доставляє товар покупцеві постачальник, власним коштом, минаючи склад продавця;
  • кошти за проданий товар надходять постачальнику від продавця. 

Оформляють дропшипінг договором комісії, за яким комітентом виступає постачальник, а комісіонером, який продає товар від власного імені – продавець.

 

Бухгалтерський облік комітента

Продаж товару відображають в загальному порядку, прийнятому для продажу товару – дохід показують на субрахунку 702, собівартість проданого товару на субрахунку 902.

Якщо товар продає виробник, дохід показує на субрахунку 701, собівартість на субрахунку 901.

Щодо витрат на доставку, то якщо згідно з договором комісії комітент має доставити товар покупцеві власним коштом і покупець не оплачує послуги доставки додатково, то такі витрати відносяться до складу витрат на збут.

Про це прямо зазначено в п. 19 НП(С)БО 16, де сказано, що до складу витрат за збут включаються витрати на транспортування, перевалку і страхування готової продукції (товарів), транспортно-експедиційні та інші послуги, пов'язані з транспортуванням продукції (товарів) відповідно до умов договору (базису) поставки.

 

Розглянемо, на кого комітенту складати податкову накладну

Відповідно до пп. 189.4 ПКУ, дата збільшення податкових зобов'язань та податкового кредиту платників податку, що здійснюють постачання/отримання товарів/послуг у межах договорів комісії (консигнації), поруки, доручення, довірчого управління, інших цивільно-правових договорів та без права власності на такі товари/послуги, визначається за правилами, встановленими статтями 187 і 198 ПКУ.

За умовами договору комісії продає товар (продукцію) покупцям саме продавець (комісіонер). Для комісіонера першою податковою подією є отримання коштів. Потім комісіонер перераховує кошти за товар (продукцію) комітенту. Тож для комітента також першою подією є отримання коштів. На дату такої першої події (отримання коштів) комітент (постачальник) і складає ПН.

ПН складається на комісіонера (продавця), тому що в рамках договору комісії стороною договору для комітента є комісіонер. І за стандартним договором комісії саме йому він має передати товар. Щоправда, в рамках дропшипінгу товар доставляється комітентом (постачальником) покупцям. Але робить це комітент від імені комісіонера. Тому можна сказати, що товар передається комітентом комісіонеру.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс

Передплатити

Автор: Золотухін Олександр

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Класифікація витрат: виїзд спеціаліста та транспортні послуги
    До яких витрат слід віднести вартість виїзду спеціаліста з ремонту автотранспорту в бухобліку, якщо ціна цієї послуги окремо виділена в акті? Як коректно обліковувати витрати на транспортні послуги (доставку) при придбанні бетонних кілець: включити до первісної вартості запасів (кілець), віднести до витрат на збут чи обліковувати на окремому рахунку?
    17.10.202519
  • Аудиторські послуги: коли відображати в обліку?
    Підприємство отримало аудиторські послуги від резидента України. Акт датований 2025 роком. В акті зазначено, що було проведено аудит діяльності підприємства за 2024 рік. Підприємство звітується за НП(С)БО. У якому році необхідно включити витрати за цим актом до звіту про фінрезультати (ф.№2)? У якому році необхідно включити витрати до декларації з прибутку (відкоригувати через податкові різниці)?
    17.10.202540
  • Порядок обліку надмірно утриманих аліментів після закриття виконавчого провадження
    Як правильно відобразити в бухобліку ситуацію, коли у лютому 2022 року з заробітної плати працівника були надмірно утримані та перераховані аліменти виконавцю на 400 грн, а виконавче провадження наразі закрито? Який рахунок слід використовувати для списання заборгованості: Дт 946 Кт 663 чи Дт 441 Кт 663?
    16.10.202566
  • Відшкодування бюджетними коштами допомоги ЗСУ: що в обліку?
    Підприємство протягом 1 півріччя 2025 року надавало благодійну допомогу ЗСУ виготовленою продукцією. Таку допомогу оподатковувало ПДВ у зв'язку з можливістю її відшкодування за рахунок грантів місцевого бюджету. У ІІІ кварталі підприємству було відшкодовано за рахунок бюджетних коштів суму витрат на благодійну допомогу без частини витрат на ПДВ. Як відобразити таку операцію в бухобліку?
    16.10.202518
  • Списання заборгованості перед засновником після зменшення статутного капіталу
    ТОВ на загальній системі, зменшуючи у 2016 році статутний капітал, відобразило заборгованість перед єдиним засновником проведенням: Дт 401 Кт 672 на суму 281 000 грн. Заборгованість не виплачена, а згодом (у 2017 році) статутний капітал було збільшено. Чи є законний та обліковий механізм списання (закриття) субрахунку 672 без фактичної виплати засновнику?
    16.10.202518