• Посилання скопійовано

Постачання обладнання для лікарні за рахунок іноземного благодійника

Між українським ТОВ (постачальник), лікарнею (отримувач) та іноземним благодійником з Великобританії (благодійник) укладається тристоронній контракт, за яким благодійник перераховує валюту на ТОВ, яке повинно поставити лікарні товар – певне обладнання. Благодійник сплачує на рахунок постачальника попередню оплату в розмірі 100% суми, отримувач не платить за цей товар, проте повинен використовувати його за призначенням згідно з контрактом. Як ця операція відображається у ТОВ і як її оформити документально?

Розглянемо деталі контракту

Сторони:

  • Постачальник – ТОВ, яке повинно поставити обладнання – резидент України;
  • Благодійник – благодійний фонд, зареєстрований у Великобританії, нерезидент;
  • Отримувач – резидент, комунальне некомерційне підприємство (лікарня).

За контрактом постачальник зобов'язується поставити, а отримувач прийняти товарно-матеріальні цінності (товар), асортимент, кількість, ціна та інші умови поставки яких визначається згідно зі специфікацією, а благодійник своєчасно його оплатити. Оплата, здійснена благодійником, є благодійною допомогою отримувачу і благодійнику не відшкодовується.

Ціна на товар, що поставляється за цим контрактом, визначається в євро. Благодійник сплачує на рахунок постачальника попередню оплату в розмірі 100% суми, отримувач набуває права власності на товар з моменту підписання видаткової накладної або акту прийому-передачі товару.

Отримувач зобов’язаний використовувати товар за цільовим призначенням виключно у своїй діяльності з метою надання медичної допомоги населенню за місцезнаходженням отримувача. Благодійник має право вимагати у отримувача передати (повернути) товар благодійнику, у разі використання отримувачем товару з порушенням вимог контракту.

 

Бухгалтерський облік

На нашу думку, ситуація з точки зору постачальника (ТОВ) виглядає так:

  • Постачальник отримує від благодійника цільове фінансування, оскільки благодійник оплачує товар тільки за умови його постачання конкретному отримувачу і далі контролює весь процес постачання товару та його цільове використання отримувачем;
  • За рахунок отриманого цільового фінансування постачальник безкоштовно постачає товар отримувачу, і це є виконанням умов цільового фінансування з боку постачальника. Тобто, поставивши товар отримувачу, постачальник виконав умови цільового фінансування;
  • Надалі отримувач відповідає перед благодійником за цільове використання товару, а постачальника це вже не стосується.

Про цільове фінансування у валюті ми писали тут. В даному випадку у постачальника буде такий ж облік отриманої валюти та курсових різниць на рахунку 484.

Тут наведемо умовний приклад бухобліку операцій у постачальника на виконання тристороннього договору. Вартість товару – 10000 євро.

Облік передання товару у постачальника (суми умовні)

Зміст господарської операції

Дт

Кт

Сума, грн

Перша подія – оплата, друга подія – постачання товару

 

 

 

Отримано оплату товару (тобто фінансування) від Благодійника у валюті – 10000 євро, курс НБУ на дату отримання валюти – 39,7 грн/євро

312

484

397000,00

(10000 євро)

Передано товар Отримувачу, списано собівартість товару (у прикладі це ціна придбання товару)

902

281

246000,00

Нараховано ПДВ на ціну придбання товару згідно з абз. 2 пп. 188.1 ПКУ: 246000 грн * 20% = 49200 грн

949

641/ПДВ

49200,00

Відображено виконання умов цільового фінансування на вартість товару в євро згідно специфікації до договору, цільове фінансування визнається доходом і одночасно закривається рахунок 484

484

718

397000,00

Перша подія – постачання товару, друга подія – оплата

 

 

 

Передано товар Отримувачу, списано його собівартість (ціна придбання товару)

902

281

246000,00

Нараховано ПДВ на ціну придбання товару згідно з абз. 2 пп. 188.1 ПКУ: 246000 грн * 20% = 49200 грн

949

641/ПДВ

49200,00

Відображено виконання умов цільового фінансування на вартість товару в євро згідно специфікації до договору, цільове фінансування визнається доходом і одночасно визнається заборгованість Благодійника щодо фінансування. Сума фінансування – 10000 євро, курс на дату передання товару (виконання умов фінансування) – 39,85 грн/євро

484

718

398500,00

Отримано валюту від Благодійника, курс євро на дату отримання – 40,1 грн/євро. Рах. 484 закривається у сумі, що визнана на дату постачання товару

312

484

398500,00

Курсові різниці за період від постачання товару до отримання валюти (40,1 – 39,85) * 10000 євро

312

714

2500,00

Постачальник отримує валюту на рахунок як цільове фінансування, в сумі продажної вартості товару, який він повинен поставити Отримувачу. Надалі Постачальник може використовувати цю валюту на свій розсуд – продати або використати для оплати імпорту тощо. Умова цільового використання цих коштів – це постачання отримувачу товару, який зазначений у тристоронньому договорі. Після виконання цієї умови Постачальник визнає дохід в сумі отриманого цільового фінансування, перерахованої у гривні за курсом на день отримання валюти або на день постачання товару, залежно від того, яка подія стала першою.

У день отримання валюти робиться запис: Дт 312 Кт 484:

  • На рахунку 312 обліковується валюта, за якою визначаються курсові різниці за загальними правилами НП(С)БО 21;
  • На рахунку 484 формується гривнева сума цільового фінансування за курсом на день отримання валюти на рахунок або на день постачання товару, і надалі ця сума не змінюється.

Далі, у загальному підсумку постачальник отримує дохід в сумі цільового фінансування (за продажною ціною товару) та несе витрати у вигляді собівартості цього товару. Різниця між отриманим цільовим фінансуванням та собівартістю товару складає прибуток постачальника в такій самій сумі, якби він продав цей товар у загальному порядку за такою ж ціною.

 

Документальне оформлення

Видаткова накладна від постачальника на отримувача складається за загальними правилами у гривнях, оскільки обидві сторони є резидентами України. Якщо ціна товару визначена в євро, то гривнева сума визначається за офіційним курсом НБУ на дату першої події: отримання валюти від благодійника або на дату передання товару отримувачу. За даними прикладу:

  • Якщо спочатку було отримано валюту від благодійника, то у видатковій накладній зазначається ціна товару 397000 грн;
  • Якщо спочатку було поставлено товар, то у видатковій накладній зазначається ціна товару 398500 грн.

Оскільки операція з постачання товару між постачальником та отримувачем виглядає як безоплатне постачання (фінансування цієї операції з боку благодійника стосується тільки постачальника), то податкові накладні складаються тільки на дату передання товару отримувачу незалежно від того, коли постачальнику надійдуть цільові кошти від благодійника.

Нагадаємо, що у разі безоплатного постачання товарів складаються дві податкові накладні:

  • Одна ПН – на нульову вартість поставленого товару і вона надається Отримувачу;
  • Друга ПН – на базу оподаткування, визначену абз. 2 пп. 188.1 ПКУ і вона не надається Отримувачу, тип причини - 15. При цьому у рядках такої податкової накладної, відведених для заповнення даних покупця, постачальник (продавець) зазначає власні дані. Докладніше про це – тут.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс

Передплатити

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Облік пошкодженого імпортного товару: ПДВ та податок на прибуток
    Підприємство отримало імпортний товар, пошкоджений під час транспортування (намокання). На 31.07.2025 р. пред'явлено претензію перевізнику на 107 тис. грн. На 07.10.2025 р. отримано страхове відшкодування 48 тис. грн. Товар обліковується на складі, планується його відновлення та подальший продаж. Що з податком на прибуток та ПДВ (податковий кредит, податкові зобов'язання, ПН) при частковому відновленні та продажу товару? Які наслідки некоригування ПК та нереєстрації ПН у разі неможливості відновлення? Яке відображення претензії та відшкодування у бухобліку?
    27.10.202510
  • Безоплатно отримані ОЗ: що в бухобліку?
    Підприємством були безоплатно отримані ОЗ. Під час використання ці ОЗ ремонтувались, витрати на ремонт відносились на їх балансову вартість. Тепер такі ОЗ списуються. Як відобразити цю операцію в бухгалтерському обліку?
    27.10.202533
  • Списання майна комунального підприємства, розташованого в зоні бойових дій
    Який порядок списання з балансу комунального підприємства майна, яке знищено, пошкоджено або стало непридатними для використання внаслідок активних бойових дій та знаходиться на території, де ці дії тривають чи відбувалися?
    27.10.20259
  • Часткова оплаті за ТМЦ: облік доходу та ПДВ "єдинника" ІІІ групи
    ФОП, платник єдиного податку ІІІ групи та ПДВ, здійснив реалізацію ТМЦ. На повну суму продажу складено та зареєстровано податкову накладну. Отримано лише часткову оплату (10%), яку ФОП відобразив у доходах. Оскільки покупець не планує сплачувати залишок, то як бути з відображенням доходу?
    27.10.202519
  • Витрати на сертифікацію системи менеджменту: як облікувати?
    На який рахунок бухобліку слід віднести витрати, пов'язані з отриманням сертифікату на систему менеджменту якості (наприклад, ISO), з метою коректного відображення у фінзвітності підприємства?
    27.10.202528