• Посилання скопійовано

Касовий метод у будівництві житлових та нежитлових приміщень

ТОВ (загальна система, платник ПДВ) будує багатоквартирний будинок з комерційними приміщеннями на першому поверсі. Чи обов'язково застосовувати касовий метод для ПДВ в частині житлової нерухомості? Як розділити вхідні ПН на придбані ТМЦ (наприклад, бетон на фундамент), які використані для будівництва і житлової нерухомості, і комерційних приміщень? Як цей розподіл провести в обліку?

Платники ПДВ можуть добровільно обирати касовий метод обліку ПДВ у будівельній галузі відповідно до пп. 187.1 ПКУ: за операціями з виконання підрядних будівельних робіт субєкти підприємницької діяльності (підрядники та субпідрядники) можуть застосовувати касовий метод податкового обліку відповідно до пп. 14.1.266 ПКУ.

Але за операціями з першого постачання житла (об’єктів житлової нерухомості), неподільного житлового об’єкта незавершеного будівництва/майбутнього об’єкта житлової нерухомості застосовується касовий метод податкового обліку відповідно до пп. 14.1.266 ПКУ, тобто це обов’язок платника ПДВ.

Виходячи з того, що для будівництва нежитлових приміщень касовий метод можна обрати добровільно, у підприємства є два варіанти:

  • Застосовувати касовий метод для всього будівництва в цілому, тоді не потрібно буде розподіляти вхідний ПДВ – він увесь буде за касовим методом;
  • Застосовувати касовий метод тільки для житлових приміщень, тоді потрібно буде розподіляти вхідний ПДВ, який стосується житлових та нежитлових приміщень.

Розглянемо докладніше другий варіант.

Відповідно до пп. 14.1.266 ПКУ касовий метод для цілей оподаткування ПДВ - це метод податкового обліку, за яким дата виникнення податкових зобов'язань визначається як дата зарахування (отримання) коштів на рахунки платника податку, відкриті в установах банків та/або в органах, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів, у касу платника податків або дата отримання інших видів компенсацій вартості поставлених (або тих, що підлягають поставці) ним товарів (послуг), а дата віднесення сум податку до податкового кредиту визначається як дата списання коштів з рахунків платника податку, відкритих в установах банків, та/або в органах, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів, дата видачі з каси платника податків або дата надання інших видів компенсацій вартості поставлених (або тих, що підлягають поставці) йому товарів (послуг).

Як саме здійснювати розподіл вхідного ПДВ, законодавство не регламентує, тому цей розподіл платники здійснюють на власний розсуд. На нашу думку, потрібно обирати розумну базу розподілу для кожного виду витрат.

Наприклад, витрати на будівництво фундамента можна розподілити на базі площі житлових та нежитлових приміщень, оскільки фундамент будується для всього будинку в цілому. Так само можна розподілити загальновиробничі та загальногосподарські витрати, які припадають на цей будинок в цілому. Витрати на будівництво стін, перекриттів, оздоблення приміщень вже можна більш конкретно віднести до житлових або до нежитлових площ. І так далі, аналогічні рішення приймаються для кожного виду витрат.

Отже, розподіл в обліку сум податкового кредиту за касовим методом та за загальними правилами здійснюється на розсуд платника ПДВ – для кожного виду витрат обирається оптимальна база розподілу вхідних сум.

Далі потрібно виходити з того, що право на податковий кредит за касовим методом виникає тільки на дату оплати постачальнику за придбані товари/послуги, а за загальним правилом – на дату першої події. Тож спочатку потрібно здійснити розподіл суми податкового кредиту між касовим методом та правилом першої події, а потім відобразити в обліку виникнення права на податковий кредит у різні дати – для касового методу та за першою подією.

Приклад. Підприємство будує будинок, у якому 15% площі приміщень припадає на нежитловий фонд, а 85% - на житловий фонд. Касовий метод застосовується тільки для житлового фонду. Підприємство придбало бетон для фундамента на суму 219000 грн, в т.ч. ПДВ – 36500 грн. Бетон отримано від постачальника 14 лютого, а оплачено 20 березня. ПН від постачальника складено на дату відвантаження бетону 14 лютого на всю суму ПДВ 36500 грн і зареєстровано вчасно, 27 лютого.

Витрати на будівництво фундамента, зокрема, на придбання бетону, розподіляються за площею приміщень:

  • Нежитловий фод – 15%: 219000 грн * 15% = 32850 грн, в т.ч. ПДВ – 5475 грн.
  • Житловий фонд – 85%: 219000 грн * 85% = 186150 грн, в т.ч. ПДВ – 31025 грн;

В обліку потрібно розділити вхідну ПН від постачальника на суму ПДВ 36500 грн на дві частини:

1) Податковий кредит в сумі 5475 грн (15% нежитлового фонду) визнається на дату першої події – отримання бетону 14 лютого (в обліку датою 14 лютого частково проводиться отримана та зареєстрована ПН від постачальника тільки на цю суму 5475 грн);

2) Податковий кредит в сумі 31025 грн (85% житлового фонду) визнається на дату оплати бетону 20 березня (в обліку датою оплати 20 березня частково проводиться отримана та зареєстрована ПН від постачальника на решту 31025 грн, що припадає на житловий фонд).

Так само робиться розподіл кожної вхідної ПН, і далі в розрізі кожної ПН ведеться облік для цілей складання таблиці 4 додатка 6 до декларації з ПДВ. У таблицю 4 вносяться загальні підсумки такого обліку.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Зробили фізособі передплату за оренду приміщення, а потім договір розірвали: які наслідки?
    ТОВ на загальній системі оподаткування уклало договір оренди нежитлових приміщень з фізособою. За умовами договору передплата складає 100000 грн. ТОВ сплачує фізособі 80500 грн, одночасно сплачує ПДФО 18000 грн та ВЗ 1500 грн. Передачі приміщення в оренду не відбулося, фізособа розірвала договір. Фізособа має повернути повну суму – 100000 грн чи лише те, що вона отримала – 80500? Як повернути зайво сплачені ПДФО та ВЗ? Чи можливо їх зарахувати в рахунок наступних платежів? Як відкоригувати ці доходи в додатку 4ДФ?
    24.04.202413
  • Як перевести в бухобліку товари до основних засобів?
    ТОВ, платник податку на прибуток і ПДВ, імпортувало товари (навантажувачі), призначені для подальшого продажу, оприбуткувавши на субрахунку 281. Згодом вирішено доукомплектувати їх, зарахувати до складу ОЗ і надавати в оренду. Як перевести із товарів до ОЗ? Які особливості оформлення, обліку та оподаткування?
    24.04.202423
  • Отримано знижку від нерезидента на програмне забезпечення: облік та оподаткування
    Підприємство займається продажем програмного забезпечення (ПЗ). Програмне забезпечення купується у нерезидента. Після продажу ПЗ кінцевому споживачу підприємство отримує знижку. Знижка надається однією сумою на весь інвойс, згідно до якого було придбано ПЗ. Як відобразити в обліку надання знижки? Чи потрібно складати РК за даною операцією?
    24.04.20247
  • Нерезидент надав знижку на послуги: нюанси обліку та оподаткування
    Підприємство 22.02.2024 р. отримало експедиторські послуги від нерезидента - 1000 євро. ПН зареєстровано за датою першої події. Нерезидент 15.03.2024 р. надав знижку 200 євро. Окремо це було зафіксовано у додатковій угоді та складено акт коригування. Оплата ще не проводилась. Як відобразити дане коригування в обліку?
    23.04.202414
  • Як відобразити в обліку ВПА, якщо підприємство отримало податковий збиток?
    Підприємство отримало збиток за результатами звітного року в сумі 600 тис. грн. Податковий збиток складає 100 тис. грн (збільшуючі постійні різниці 300 тис. грн, тимчасові 200 тис. грн). Як в обліку та звітності відобразити ВПА? Також підприємство утримує податок при виплаті доходів нерезиденту. Як відобразити це утримання в обліку та декларації?
    23.04.202427