ШІ-консультант

Поставте запитання ШІ-консультанту

і отримайте відповідь за 60 секунд

  • Податки
  • Військовий облік
  • Звітність
  • Трудове право
  • Бухоблік

Консультую з податкового та бухобліку

Поставте ваше запитання

  • Посилання скопійовано

Касовий метод у будівництві житлових та нежитлових приміщень

ТОВ (загальна система, платник ПДВ) будує багатоквартирний будинок з комерційними приміщеннями на першому поверсі. Чи обов'язково застосовувати касовий метод для ПДВ в частині житлової нерухомості? Як розділити вхідні ПН на придбані ТМЦ (наприклад, бетон на фундамент), які використані для будівництва і житлової нерухомості, і комерційних приміщень? Як цей розподіл провести в обліку?

Цій консультації більше 3-х років. Українське законодавство складне і мінливе, тож на даний момент редакція не гарантує її 100% актуальність. У разі сумнівів скористайтесь пошуком, щоб читати свіжіші статті і консультації, або зверніться за допомогою до нашого ШІ-консультанта.

Платники ПДВ можуть добровільно обирати касовий метод обліку ПДВ у будівельній галузі відповідно до пп. 187.1 ПКУ: за операціями з виконання підрядних будівельних робіт субєкти підприємницької діяльності (підрядники та субпідрядники) можуть застосовувати касовий метод податкового обліку відповідно до пп. 14.1.266 ПКУ.

Але за операціями з першого постачання житла (об’єктів житлової нерухомості), неподільного житлового об’єкта незавершеного будівництва/майбутнього об’єкта житлової нерухомості застосовується касовий метод податкового обліку відповідно до пп. 14.1.266 ПКУ, тобто це обов’язок платника ПДВ.

Виходячи з того, що для будівництва нежитлових приміщень касовий метод можна обрати добровільно, у підприємства є два варіанти:

  • Застосовувати касовий метод для всього будівництва в цілому, тоді не потрібно буде розподіляти вхідний ПДВ – він увесь буде за касовим методом;
  • Застосовувати касовий метод тільки для житлових приміщень, тоді потрібно буде розподіляти вхідний ПДВ, який стосується житлових та нежитлових приміщень.

Розглянемо докладніше другий варіант.

Відповідно до пп. 14.1.266 ПКУ касовий метод для цілей оподаткування ПДВ - це метод податкового обліку, за яким дата виникнення податкових зобов'язань визначається як дата зарахування (отримання) коштів на рахунки платника податку, відкриті в установах банків та/або в органах, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів, у касу платника податків або дата отримання інших видів компенсацій вартості поставлених (або тих, що підлягають поставці) ним товарів (послуг), а дата віднесення сум податку до податкового кредиту визначається як дата списання коштів з рахунків платника податку, відкритих в установах банків, та/або в органах, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів, дата видачі з каси платника податків або дата надання інших видів компенсацій вартості поставлених (або тих, що підлягають поставці) йому товарів (послуг).

Як саме здійснювати розподіл вхідного ПДВ, законодавство не регламентує, тому цей розподіл платники здійснюють на власний розсуд. На нашу думку, потрібно обирати розумну базу розподілу для кожного виду витрат.

Наприклад, витрати на будівництво фундамента можна розподілити на базі площі житлових та нежитлових приміщень, оскільки фундамент будується для всього будинку в цілому. Так само можна розподілити загальновиробничі та загальногосподарські витрати, які припадають на цей будинок в цілому. Витрати на будівництво стін, перекриттів, оздоблення приміщень вже можна більш конкретно віднести до житлових або до нежитлових площ. І так далі, аналогічні рішення приймаються для кожного виду витрат.

Отже, розподіл в обліку сум податкового кредиту за касовим методом та за загальними правилами здійснюється на розсуд платника ПДВ – для кожного виду витрат обирається оптимальна база розподілу вхідних сум.

Далі потрібно виходити з того, що право на податковий кредит за касовим методом виникає тільки на дату оплати постачальнику за придбані товари/послуги, а за загальним правилом – на дату першої події. Тож спочатку потрібно здійснити розподіл суми податкового кредиту між касовим методом та правилом першої події, а потім відобразити в обліку виникнення права на податковий кредит у різні дати – для касового методу та за першою подією.

Приклад. Підприємство будує будинок, у якому 15% площі приміщень припадає на нежитловий фонд, а 85% - на житловий фонд. Касовий метод застосовується тільки для житлового фонду. Підприємство придбало бетон для фундамента на суму 219000 грн, в т.ч. ПДВ – 36500 грн. Бетон отримано від постачальника 14 лютого, а оплачено 20 березня. ПН від постачальника складено на дату відвантаження бетону 14 лютого на всю суму ПДВ 36500 грн і зареєстровано вчасно, 27 лютого.

Витрати на будівництво фундамента, зокрема, на придбання бетону, розподіляються за площею приміщень:

  • Нежитловий фод – 15%: 219000 грн * 15% = 32850 грн, в т.ч. ПДВ – 5475 грн.
  • Житловий фонд – 85%: 219000 грн * 85% = 186150 грн, в т.ч. ПДВ – 31025 грн;

В обліку потрібно розділити вхідну ПН від постачальника на суму ПДВ 36500 грн на дві частини:

1) Податковий кредит в сумі 5475 грн (15% нежитлового фонду) визнається на дату першої події – отримання бетону 14 лютого (в обліку датою 14 лютого частково проводиться отримана та зареєстрована ПН від постачальника тільки на цю суму 5475 грн);

2) Податковий кредит в сумі 31025 грн (85% житлового фонду) визнається на дату оплати бетону 20 березня (в обліку датою оплати 20 березня частково проводиться отримана та зареєстрована ПН від постачальника на решту 31025 грн, що припадає на житловий фонд).

Так само робиться розподіл кожної вхідної ПН, і далі в розрізі кожної ПН ведеться облік для цілей складання таблиці 4 додатка 6 до декларації з ПДВ. У таблицю 4 вносяться загальні підсумки такого обліку.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до повного тексту цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Ще не передплатник, проте теж хочете скористатись такою можливістю?

Оформіть пакет «Мій асистент» усього за 199 грн/міс або спробуйте безкоштовну передплату на 14 днів прямо зараз

Оформити передплату Спробувати безкоштовно

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Електронні сертифікати у 2026 році: бухгалтерський облік та ПДВ (аудіоверсія)
    Підприємство продає електронні сертифікати. Юрособа придбаває сертифікати, наприклад номіналом 1 000 грн, для подальшого продажу кінцевим споживачам, які використовують їх для оплати товарів у підприємства-емітента. Якими бухгалтерськими проведеннями відображати продаж сертифіката юрособі та його подальше погашення кінцевим споживачем? Чи допускається часткове використання номіналу сертифіката?
    Сьогодні 12:13299
  • Економічна пов'язаність у контрольованих операціях у 2026 році: наказ №312 змінив лише форму звіту (аудіоверсія)
    Чи вважається імпорт товару з Німеччини (понад 10 млн грн при загальному доході понад 150 млн грн) контрольованою операцією через критерій економічної пов'язаності (наказ Мінфіну №312), якщо контрагент відсутній у низькоподаткових переліках КМУ №1045 та №480, і які обліково-податкові наслідки це має?
    05.10.202628
  • Повернення 1200 грн лікарняних ПФУ у 2026 році: проводки та алгоритм коригування податків (аудіоверсія)
    Підприємство завищило лікарняні за рахунок ПФУ. Працівник повернув 1200 грн на рахунок підприємства, кошти перераховано до ПФУ, подано коригуючу заяву-розрахунок. Чи правильні запропоновані проведення Дт 313 - Кт 663 сторно 1200 грн і Дт 378 - Кт 313 на 1200 грн? Якими проводками відобразити повернення коштів, їх перерахування до ПФУ та коригування ПДФО, військового збору і ЄСВ?
    02.10.2026465
  • Облік комплектації товарів у 2026 році через рахунок 231 (аудіоверсія)
    Підприємство-замовник передає підряднику комплектуючі за актом приймання-передачі для комплектації готових товарів (наборів). Після виконання робіт підрядник повертає готові набори за актом приймання-передачі готових виробів. Якими бухгалтерськими проведеннями відобразити передачу комплектуючих, послуги підрядника та оприбуткування готових наборів? Чи доцільно використовувати субрахунок 231?
    01.10.202643
  • Заміна шин автонавантажувача у 2026 році: облік нових і демонтованих шин та ПДВ (аудіоверсія)
    ТОВ на загальній системі оподаткування, платник ПДВ, придбало автонавантажувач. Його шини зносилися: підприємство придбало нові, а старі демонтувало. Чи вважається заміна шин ремонтом? Як облікувати нові та демонтовані шини і чи виникають податкові зобов’язання з ПДВ?
    30.09.202662