• Посилання скопійовано

Коли і як списувати безнадійну кредиторську заборгованість перед постачальником-нерезидентом?

Підприємство має кредиторську заборгованість на рахунку 632 перед постачальником. 09.12.2019 р. отримано товар від цього постачальника, вже пройшло три роки і підприємство погашати цей борг не буде. Чи можна списати цю заборгованість 09.12.2022 р.? За яким курсом списувати заборгованість?

Перш за все потрібно правильно визначити строк позовної давності саме для цієї операції. Зокрема, за ст. 8 Конвенції про позовну давність у міжнародній купівлі-продажу товарів строк позовної давності становить чотири роки. Докладніше про це – у нашій новині.

За українським законодавством, строк позовної давності складає три роки, а перебіг позовної давності починається від дня, коли особа довідалася або могла довідатися про порушення свого права або про особу, яка його порушила – ст. 261 ЦКУ. Також можливі і інші строки початку перебігу строку позовної давності. 

Тож за умовами запитання, не можна однозначно сказати, коли почався перебіг строку позовної давності і яка його тривалість – 3 роки, 4 роки або навіть більше (сторони договору могли встановити і більш тривалий строк). Зокрема, якщо на 09.12.2019 р. строк оплати товару ще не настав, то не можна говорити, що саме 09.12.2019 р. було порушено право постачальника на отримання оплати. У загальному випадку, право постачальника було порушено на дату, коли настав строк оплати товару. Наприклад, за умовами договору оплата повинна бути не пізніше 10 днів після постачання товару, тобто не пізніше 19.12.2019 р. І якщо 19.12.2019 платежу не було, то строк позовної давності починається з 20.12.2019 р.

Отже, за цією заборгованістю потрібно точно визначити строк позовної давності, враховуючи умови договору та фактично проведені операції, а також наявність обставин, які переривають або зупиняють строк позовної давності. Що це за обставини, указано в ст. 263 та 264 ЦКУ, але у міжнародному праві можуть визнаватися і інші обставини.

Сплив строку позовної давності потрібно зафіксувати шляхом проведення інвентаризації цієї заборгованості. Інвентаризаційна комісія повинна перевірити суму заборгованості та визначити строк спливу позовної давності, зафіксувати це в акті інвентаризації. На підставі такого акта керівник підприємства у разі прийняття рішення про списання заборгованості видає наказ про це.

У свою чергу, на підставі наказу керівника бухгалтер складає бухгалтерську довідку, та списує заборгованість як безнадійну.

Зауважимо, що в разі списання саме кредиторської заборгованості важливо правильно визначити строк спливу позовної давності, оскільки це визначає звітний період, у якому підприємство-боржник має визнати дохід і нарахувати податок на прибуток.

Оскільки заборгованість монетарна (бо вона має бути погашена коштами), то курсові різниці розраховуються на кожну дату балансу та на дату її списання за офіційним курсом НБУ за правилами, встановленими НП(С)БО 21. Зокрема, якщо підприємство складає фінансову звітність раз на рік, то курсові різниці визначаються на 31.12.2019 р., 31.12.2020 р., 31.12.2021 р. та на дату списання заборгованості, якщо вона списана у 2022 році. Якщо фінансова звітність складається щоквартально, то й курсова різниця розраховується на кінець кожного кварталу та останній раз – на дату списання заборгованості

 

Типова кореспонденція за субрахунком 717 "Дохід від списання кредиторської заборгованості"

Д-т

К-т

Бухгалтерські проведення

632

717

Списання кредиторської заборгованості перед постачальником після закінчення строку позовної давності

632

744

Дохід від курсової різниці

945

632

Втрати від курсової різниці

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Допомога від Mercy Corps для ФОП-ВПО: оподаткування та облік
    Чи включається до доходу та чи оподатковується цільова благодійна допомога, отримана ФОП-"єдиноподатником" ІІ групи (який є ВПО) на свій підприємницький рахунок від іноземної неурядової організації "Mercy Corps", яка відобразила цю виплату в звітності з ознакою доходу "190"?
    07.07.202511
  • Облік безоплатно отриманого акційного товару
    Підприємство в рамках акції отримало від постачальника товар з нульовою вартістю для подальшого продажу. Як коректно оприбуткувати такий безоплатно отриманий товар у бухгалтерському обліку? Як відобразити в бухобліку його подальшу реалізацію?
    03.07.202520
  • Як відобразити нарахування відсотків за користування податковою пільгою в бухобліку?
    На територію України були ввезені інструменти від постачальника-нерезидента в режимі тимчасового ввезення на 3 місяці та сплачено 12% при розмитненні. На сьогодні переведено інструменти з режиму тимчасового ввезення в режим імпорту. При імпорті сплатили суму ПДВ за вирахуванням %, які було сплачено в режимі тимчасового ввезення та проценти за користування податковою пільгою (код митних платежів 057 ). Як відобразити нарахування відсотків за користування податковою пільгою в бухобліку?
    01.07.202534
  • Імпорт за договором комісії: які витрати включати до собівартості?
    Товари імпортуються за договором комісії. В звіті комісіонера зазначено такі витрати до початку імпорту: висновок експертизи, дозвіл на імпорт, комісія банку, витрати на доставку документів за кордон. В момент імпорту: дозвіл на імпорт, висновок експертизи , послуги транспортування, пломбування і комісія банку, окрім того - комісійна винагорода комісіонеру. Чи всі ці витрати можна віднести на собівартість товару як додаткові витрати?
    30.06.2025254
  • Як орендарю списати ОЗ, знищені внаслідок влучання шахеда?
    ТОВ орендує офісне приміщення. У приміщення влучив шахед. Унаслідок цього зруйновано стіни, перекриття між поверхами, вибито вікна та пошкоджено двері. ТОВ-орендар втратило власну комп’ютерну техніку, меблі та обладнання. Як списати знищені основні засоби?
    30.06.20251 018