• Посилання скопійовано

Як облікувати придбання та амортизацію лічильника електроенергії?

Товариство придбало лічильник електроенергії. Як відобразити в бухобліку придбання та амортизацію лічильника?

Облік лічильника буде залежати від його покупної вартості, за якою він відноситься до ОЗ або до МНМА. 

З метою бухобліку ТОВ повинно самостійно визначити вартісну межу між основними засобами (ОЗ) та малоцінними необоротними матеріальними активами (МНМА) – п. 5.2 НП(С)БО 7. Така межа обирається виключно на розсуд підприємства, жодних обмежень у законодавстві немає.

Якщо ТОВ коригує фінрезультат, в бухобліку воно теж може (але не зобов’язане) взяти до уваги «податковий» вартісний критерій ОЗ/МНМА – це 20000 грн без урахування ПДВ (див. пп. 14.1.138 ПКУ). На практиці це зручно для тих платників, які коригують фінрезультат і ведуть окремий облік ОЗ для цілей оподаткування. Виключно з метою податкового обліку ОЗ використовується 20-тисячний критерій згідно з пп. 14.1.138 ПКУ.

Приміром, ТОВ встановило вартісний критерій МНМА в розмірі 20 тис. грн без урахування ПДВ.

Надалі розглянемо бухоблік придбання лічильника вартістю 12600 грн, в т.ч. ПДВ – 2100 грн. Згідно з вартісним критерієм цей лічильник відноситься до МНМА.

МНМА можуть амортизуватися за такими методами (п. 27 НП(С)БО 7):

  • прямолінійним,   за   яким   річна    сума    амортизації визначається   діленням  вартості,  яка  амортизується,  на  строк корисного  використання  об'єкта  основних  засобів;
  • виробничим, за яким місячна сума амортизації визначається як добуток фактичного місячного обсягу продукції  (робіт,  послуг) та  виробничої  ставки  амортизації;
  • амортизація  МНМА може нараховуватися у першому місяці використання  об'єкта  в  розмірі  50 відсотків його вартості, яка амортизується,  та решта 50 відсотків вартості, яка амортизується, у  місяці  їх  вилучення  з активів (списання з балансу) внаслідок невідповідності  критеріям  визнання  активом;
  • амортизація  МНМА може нараховуватися у першому місяці використання  об'єкта  в  розмірі  100 відсотків його вартості, яка амортизується.

На практиці для амортизації МНМА найчастіше обирають останні два методи.

 

Бухоблік операцій з придбання лічильника електроенергії як МНМА (суми умовні)

 Таблиця

Зміст господарської операції

Дт

Кт

Сума, грн

Оплата постачальнику

371

311

12600

Податковий кредит з ПДВ

6442

6441

2100

Отримано зареєстровану ПН від постачальника

641/ПДВ

6442

2100

Отримано лічильник

153

631

10500

6441

631

2100

Лічильник встановлено та введено в експлуатацію

112

153

10500

Амортизація за методом «100%»

Нараховано амортизацію в розмірі 100% вартості лічильника у першому місяці його використання

23, 91, 92, 93, 94*

132

10500

Списано лічильник після закінчення його експлуатації – в обліку відбувається тільки списання амортизації

132

112

10500

Амортизація за методом «50% на 50%»

Нараховано амортизацію в розмірі 50% вартості лічильника у першому місяці його використання

23, 91, 92, 93, 94*

132

5250

Списано лічильник після закінчення його експлуатації: нарахування 50% амортизації у місяці списання

23, 91, 92, 93, 94*

132

5250

Списано лічильник після закінчення його експлуатації: списання всієї суми нарахованої амортизації

132

112

10500

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               

*) вибір рахунку залежить від того, у якому приміщенні і для яких цілей встановлений лічильник: якщо в офісі, то рах. 92, якщо у виробничому приміщенні – то рах. 23 або 91 тощо.

***

Додатково читайте: Облік МНМА: від придбання до ліквідації 

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Розміщення Правил військового обліку на підприємстві
    Питання щодо оформлення стенда з інформацією щодо військового обліку, який необхідно зробити на підприємстві з метою виконання вимог відповідного законодавства. Якщо два підприємства орендують офісні приміщення в одній будівлі, чи можливо щоб цей інформаційний стенд був встановлений один на обидва підприємства в загальному холі цієї будівлі? Якщо ні, то які можливі наслідки для підприємств у такому разі?
    19.08.202541
  • Оплата за ноутбуки на банківський рахунок: чи потрібно вести товарний облік?
    ФОП на ІІІ групі ЄП. Працює лише з юрособами за безготівковим розрахунком. Чи необхідно йому вести облік первинних документів, вести складський облік, якщо він здійснює продаж ноутбука, комплектуючих до нього, та картриджів до МФУ на постійній основі (не оптовий продаж)?
    18.08.202550
  • Відображення в обліку відшкодування збитків працівником після ДТП
    Підприємство заплатило кошти по виконавчому провадженню (було ДТП). Винний працівник (водій) відшкодовує підприємству кошти за виконавчим провадженням. Як в обліку провести дану операцію?
    18.08.2025197
  • Кредит «5-7-9»: бухгалтерський облік та вплив на оподаткування
    Підприємство отримало кредит за програмою «5-7-9» на поповнення обігових коштів з терміном погашення 1 рік. Після повного погашення ту ж суму кредитують ще на рік, а потім (після погашення) ще на рік. Сплатили разову комісію: за видачу кредитних коштів 0,75%, та за обслуговування кредиту - 0,75% від суми кредиту. Відсотки за кредитом нараховуються щомісячно, з них 3% сплачує підприємство, 12,35% сплачує Фонд напряму в банк. Як відобразити такі операції в обліку? Чи проводити дисконтування заборгованості? Як вплинуть такі операції на оподаткування?
    15.08.202585
  • Облік земельного податку за невикористовувану ділянку: на який рахунок?
    ТОВ є власником незабудованої земельної ділянки з цільовим призначенням для торгівлі. Ділянка не використовується у господарській діяльності. Виникає питання щодо коректного відображення в бухгалтерському обліку сум нарахованого земельного податку, зокрема, на якому рахунку витрат його слід обліковувати?
    15.08.202541