• Посилання скопійовано

Отримання від засновника обладнання для надання його в оренду

Чи може засновник дати в користування своєму підприємству обладнання, яке надаватиметься підприємством в оренду? Як такі операції відобразити в обліку?

Чинне законодавство не забороняє передачі засновником обладнання в користування.

Тому засновник може надати обладнання в оренду, якщо на такі операції немає заборони в статуті підприємства. Окрім того, статутом можуть передбачатися додаткові умови для здійснення таких операцій. Наприклад, надання дозволу загальними зборами учасників, якщо їх кілька тощо. Тому саме у статуті і слід дивитися можливіобмеження на здійснення  таких операцій.

Якщо обладнання отримується в користування з метою подальшого надання в оренду, про це має бути записано в договорі оренди чи позички, який укладається між підприємством і засновником (див. ст. 774 ЦКУ). Передача в оренду здійснюється тільки за згодою орендодавця (засновника).

 

Варіанти надання в користування

Надати в користування можна можна на умовах оренди чи позички. Про це можна прочитати, приміром, тут.

  • Оренда — це надання майна в користування за плату. Оформляється договором оренди. Передача майна в оренду, як і повернення, оформляється актом приймання-передачі. Може застосовуватися форма Акта, затверджена Наказом №818. За користування майном орендодавцю виплачується орендна плата в розмірі, передбаченому договором. Окремо документ (акт) на послуги оренди може не складатися. Про оренду можна почитати тут.
  • Позичка — це надання майна в користування без оплати. Тобто, своєрідна безоплатна оренда. Оформляється договором позички. Передача майна оформляється так само, як і при оренді — актом. Детально про позичку можна прочитати тут.

 

Оподаткування орендної плати

Якщо засновник фізособа, то орендна плата буде оподатковуваним доходом такої фізособи, яка оподатковуватиметься в загальному порядку ПДФО, ВЗ.

В додатку 4ДФ орендний дохід відображається з ознакою доходу "127".

 

Бухгалтерський облік

Отримане в користування, як на умовах оренди (операційної), так і позички, обладнання відображається підприємством на позабалансовому рахунку 01 “Орендовані необоротні активи ”.

На баланс підприємства таке обладнання не зараховується, амортизація не нараховується.

У разі отримання обладнання на умовах оренди нарахування і виплата орендної плати засновнику фізособі відображається проводками:

  • Дт 949 Кт 685 — нарахована орендна плата;
  • Дт 685 Кт 641 — утримано ПДФО;
  • Дт 685 Кт 642 — утримано ВЗ;
  • Дт 685 Кт 311 — перерахована орендна плата засновнику;
  • Дт 641, 642 Кт 311 — перераховано до бюджету ПДФО, ВЗ.

При передачі підприємством обладнання в оренду воно продовжує обліковуватися на рахунку 01. Тільки в аналітиці до цього рахунку у рядку "відповідальна особа" чи подібному, де зазначається відповідальна особа, у підзвіті якої перебуває об’єкт, відображають особу суборендаря, якій передано обладнання.

Нарахування орендної плати відображають проведеннями:

  • Дт 377 Кт 713 — нарахована орендна плата;
  • Дт 713 Кт 641 — нараховано ПЗ з ПДВ, якщо підприємство є платником цього податку і місце надання послуг оренди знаходиться на митній території України;
  • Дт 713 Кт 791 — дохід від оренди віднесено до складу фінрезультатів;
  • Дт 311 Кт 377 — отримано орендну плату від суборендаря.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс

Передплатити

Автор: Золотухін Олександр

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Оренда за неповний місяць: як відобразити в обліку?
    ТОВ (ТРЦ) здає в оренду приміщення. У договорі вказано орендну ставку за м² за повний місяць. Якщо орендар починає користуватися приміщенням з 16 числа місяця, то як коректно відобразити послугу в акті: змінювати ціну за м², площу чи застосовувати інший підхід для розрахунку вартості оренди пропорційно фактичній кількості днів користування?
    18.12.202539
  • Як писати витрати, що накопичувалися на рахунку 23 у 2022–2023 роках?
    Підприємство продає імпортне обладнання та здійснює його гарантійне та післягарантійне обслуговування. Понесені витрати відображаються на рахунку 23 «Виробництво» до моменту їх компенсації нерезидентом. Однак протягом 2022–2023 років витрати, накопичені на 23-му рахунку, не були компенсовані нерезидентом, а в 2025 році він офіційно повідомив листом, що компенсація цих витрат здійснена не буде. Як та у якому періоді списати витрати з 23-го рахунку? Які наслідки з податку на прибуток та ПДВ?
    18.12.202544
  • Знищено майно та документи: як відобразити в акті інвентаризації та в акті на списання?
    Внаслідок пожежі знищено майно підприємства, а також первинні документи та регістри бухобліку. Як відобразити вартість знищеного майна в акті інвентаризації та в акті на списання?
    18.12.202558
  • Знецінення активів на окупованій території: що в обліку?
    Підприємство є високодохідним, його активи розташовані на окупованій території. Чи може підприємство застосувати НП(С)БО 28 для зменшення корисності таких активів, прирівнявши суму очікуваного відшкодування до нуля? Чи будуть податкові різниці?
    18.12.202528
  • Як списати безнадійну дебіторську заборгованість?
    ТОВ здійснило передоплату ФОПу за обладнання. Обладнання фактично не отримано і достеменно відомо, що не буде отримано в майбутньому. Повернення коштів також не очікується. Як оформити та списати цю безнадійну заборгованість у бухгалтерському та податковому обліках, уникнувши податкових різниць та дисконтування? Чи можна зараз створити резерв сумнівних боргів під цю суму, якщо раніше резерв не створювали?
    18.12.2025350