• Посилання скопійовано

Списання коштів виконавчою службою з рахунку підприємства-поручителя: що в обліку?

ТОВ на ЄП виступало поручителем іншого ТОВ, яке брало кредит в банку. Підприємство-позичальник не погасило кредит і виконавча служба заблокувала рахунок поручителя і самостійно списала кошти, які були на поточному рахунку поручителя. Як ці операції відобразити в обліку і чи можна таку операцію проводити на ЄП?

Для ефективного ведення підприєм¬ницької діяльності підприємству завжди потрібно мати достатню кількість обігових коштів. Проте не завжди вони є. і якщо їх бракує підприємство вимушене звертатися до зовнішніх джерел фінансування.

Кожний банк, як відомо, висуває свої умови кредитування. Так, якщо позичальник (боржник) не має достатньо активів для покриття суми кредиту, банк вимагає, щоб виконання зобов’язань було забезпечено порукою. Крім того, якщо банк уперше вступає у кредитні відносини з клієнтом і не хоче ризикувати своїми грошима, то він вимагає, щоб за позичальника поручилася третя особа, якій банк довіряє.

Порука є одним з видів забезпечення виконання зобов’язання боржника. 

Згідно з ч. 1 ст. 553 ЦКУ за договором поруки поручитель поручається перед кредитором боржника за виконання ним свого обов'язку. Поручитель відповідає перед кредитором за порушення зобов'язання боржником.

У разі порушення боржником зобов'язання, забезпеченого порукою, боржник і поручитель відповідають перед кредитором як солідарні боржники, якщо договором поруки не встановлено додаткову (субсидіарну) відповідальність поручителя.

Поручитель відповідає перед кредитором у тому ж обсязі, що і боржник, включаючи сплату основного боргу, процентів, неустойки, відшкодування збитків, якщо інше не встановлено договором поруки (ч. 1 та ч. 2 ст. 554 ЦКУ).

Тобто, порукою гарантується виконання грошового зобов’язання боржника. Відповідно, на поручителя, у разі порушення боржником свого зобов’язання покладається обов’язок сплатити таких коштів на користь кредитора.

Після виконання поручителем зобов'язання, забезпеченого порукою, кредитор повинен вручити йому документи, які підтверджують цей обов'язок боржника. До поручителя, який виконав зобов'язання, забезпечене порукою, переходять усі права кредитора у цьому зобов'язанні, в тому числі й ті, що забезпечували його виконання (ч. 1 та ч. 2 ст. 554 ЦКУ).

 

Бухгалтерський облік

В результаті укладання договору поручительства поручитель відображає взяті на себе зобов’язання за договором поручительства на рахунку 05 «Гарантії та забезпечення надані» за вартістю, зазначеній у договорі. Аналітичний облік за кожною виданою гарантією ведеться окремо.

Стягнення коштів (примусове виконання судового рішення) виконавчою службою з рахунку підприємства-поручителя за підприємство-боржника, яке отримало кредит в банку і не погасило його, здійснюється безпосередньо на рахунок виконавця, тому вважаємо, що і в обліку це має бути відображено наступним чином:

  • Дт 05 Кт   -  відображено надані гарантії за підписаним договором поручительства;
  • Дт 685 Кт 311 – списано кошти з рахунку на користь виконавчої служби;
  • Дт 949 Кт 685 – відображено витрати на списану суму з рахунку на підставі отриманого від виконавчої служби первинного документу (постанови);
  • Дт  Кт 05 - списано надані гарантії з позабалансового рахунку. 

У випадку, якщо підприємство-поручитель, керуючись ст. 554 ЦКУ, забажає виставити вимогу підприємству-боржнику на повернення ним коштів за виконане за нього зобов’язання, тоді в обліку таку операцію слід відобразити так:

  • Дт 377 Кт 685 – відображено право вимоги до підприємства-боржника (на сплачену суму);
  • Дт 311 Кт 377 - погашена заборгованість підприємством-боржником.

Платникам єдиного податку такі операції не заборонені.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс

Передплатити

Автор: Щербина Світлана

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Неповернена поворотна фінансова допомога: що в обліку?
    Підприємство отримало поворотну фіндопомогу за договором на 6 місяців. Після закінчення терміну дії договору допомога не була повернена, і договір не продовжувався. В якому податковому (звітному) періоді суму неповерненої допомоги слід включити до складу доходу платника податку: негайно (у місяці закінчення договору) чи після спливу строку позовної давності?
    28.10.202549
  • Бухоблік заміни двигуна в основному засобі: ремонт чи поліпшення?
    Як у бухобліку відобразити операції із заміни несправного двигуна (як частини виробничої лінії, що є основним засобом) на новий? Чи класифікується ця заміна як ремонт чи поліпшення і як обліковувати витрати на придбання нового двигуна та вартість ремонту старого (у разі його подальшого використання)?
    28.10.202549
  • Визначення балансової вартості частини нежитлового приміщення для продажу
    Юрособа – платник ПДВ на загальній системі придбала у 2022 році нежитлове приміщення за єдиною ціною. Приміщення функціонально поділене на складську та торговельну частини, але окрема вартість цих частин у документах відсутня. Як коректно розділити загальну балансову вартість придбаного об'єкта та визначити балансову вартість (первісну вартість) його частини (200 кв. м), що планується до продажу, для цілей бухгалтерського та податкового обліку?
    28.10.202534
  • Облік гранту від Chemоnics та Додаток ПП
    Чи зобов'язане підприємство, яке отримало грант від міжнародної технічної допомоги (наприклад, Chemоnics), подавати Додаток ПП до Декларації з податку на прибуток підприємств для цілей підтвердження неоподатковуваного статусу цих коштів
    28.10.202518
  • Облік пошкодженого імпортного товару: ПДВ та податок на прибуток
    Підприємство отримало імпортний товар, пошкоджений під час транспортування (намокання). На 31.07.2025 р. пред'явлено претензію перевізнику на 107 тис. грн. На 07.10.2025 р. отримано страхове відшкодування 48 тис. грн. Товар обліковується на складі, планується його відновлення та подальший продаж. Що з податком на прибуток та ПДВ (податковий кредит, податкові зобов'язання, ПН) при частковому відновленні та продажу товару? Які наслідки некоригування ПК та нереєстрації ПН у разі неможливості відновлення? Яке відображення претензії та відшкодування у бухобліку?
    27.10.202524