• Посилання скопійовано

Уступка вимоги з гарантійного платежу за орендою

Між ФОПом - орендарем і ФОПом - суборендерем (обидва не є платниками ПДВ) укладено договір суборенди, за яким суборендар сплатив орендарю гарантійний платіж, який піде в оплату за оренду останнього місяця оренди. Але договір суборенди переоформили на ТОВ (суборендар), за яким кредитором за гарантійним платежем стало ТОВ. Уступка вимоги безоплатна. Який бухгалтерський облік цієї операції для ТОВ та як платити податок на прибуток? Чи є податкові різниці?

Правові особливості

Уступка вимоги – це коли згідно зі ст. 512 ЦКУ кредитор у зобов’язанні замінються іншою особою внаслідок передання ним своїх прав іншій особі за правочином. 

Правочин уступки вимоги вчиняється у такій самій формі, що і правочин, на підставі якого виникло зобов’язання, право вимоги за яким передається новому кредиторові (див. ст. 513 ЦКУ).

Тобто, якщо початковий договір суборенди між ФОПами, за яким здійснювався гарантійний платіж, укладався в письмовій формі, то й договір уступки вимоги укладається в письмовій формі.

В розглядуваній ситуації договір суборенди переоформляється на ТОВ, таким чином, саме в цьому договорі можна обумовити і уступку вимоги щодо гарантійного платежу. Складати окремий договір уступки вимоги не обов’язково.

Статтею 514 ЦКУ передбачено, що до нового кредитора переходять права первісного кредитора у зобов’язанні в обсязі і на умовах, що існували на момент переходу цих прав, якщо інше не встановлено договором або законом.

 

Бухгалтерський облік

Гарантійний платіж, який є оплатою оренди за останній місяць, по суті є авансовим орендним платежем.

Згідно з Інструкцією №291 такі платежі обліковуються на рахунку 39 «Витрати майбутніх періодів». Оскільки уступка вимоги безоплатна (по суті ТОВ отримує дарунок), ТОВ фактично отримує дохід від такої операції.

В бухгалтерському обліку така операція відображається проведенням:

  • Дт 39 Кт 718;

В останньому місяці оренди, до якого відноситься гарантійний платіж, він включається до складу витрат:

  • Дт 92 тощо Кт 39.

 

Податок на прибуток

В періоді отримання гарантійного платежу (Дт 39 Кт 718) його вартість збільшує фінрезультат до оподаткування (Дт 718 Кт 791), який є базою для визначення об’єкта оподаткування податком на прибуток (див. пп. 134.1.1 ПКУ).

В періоді, коли цей платіж відноситься до витрат (Дт 92 Кт 39), зменшується фінрезультат до оподаткування (Дт 791 Кт 92), який є базою для визначення об’єкта оподаткування податком на прибуток.

Податкових різниць тут немає.

 

ПДВ

Обидва ФОП не є платниками ПДВ, тому в даній ситуації питань щодо ПДВ не виникає.

***

Читайте також: Облік та оподаткування відступлення права вимоги боргу

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Олександр Золотухін

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Поетапний капітальний ремонт орендованих приміщень: як облікувати?
    Товариство орендує частину будівлі (декілька кімнат) та проводить в ньому ремонти етапами, тобто частина приміщення використовується, а в інших кімнатах почергово здійснюються ремонти. Загалом повинно бути 3 етапи. Суму першого капітального ремонту визнано як інший необоротний актив (109 рахунок) з терміном експлуатації (амортизації) 12 років. Щодо другого і третього етапу робіт - це повинно відображатися як модернізація чи потрібно визнати нові необоротні активи на дату приймання будівельних робіт? На кожен етап складався новий договір
    18.06.202529
  • Заміни бракованої бруківки в межах гарантії: як облікувати?
    Як відобразити в бухгалтерському та податковому обліку операцію з отримання нової партії бруківки від постачальника на заміну бракованої, яка була виявлена у 2025 році після її укладання в 2024 році? Постачальник надає нову бруківку за накладною з вартістю, але без оплати, в рамках гарантійних зобов'язань
    18.06.202512
  • Облік хімікатів у гальванічних ваннах: від завантаження до списання
    Як правильно обліковувати хімічні речовини (кислоти, реагенти), які заливаються у великих обсягах у гальванічні ванни для тривалого використання? Ці речовини не списуються одразу, а витрачаються поступово. Планується, що списання буде відбуватися щомісяця відповідно до норм, розрахованих на основі обсягу покритих деталей
    18.06.20259
  • СКД-картки для працівників: відображення в податковому та бухгалтерському обліках
    Як підприємству, яке орендує офіс із встановленою орендодавцем системою контролю доступу (СКД), відображати в бухгалтерському та податковому обліках операції з придбання СКД-карток в орендодавця та їх видачі працівникам?
    18.06.202523
  • Акаунт в Instagram та рекламні платежі засновника: відображення в бухобліку
    Як юридичній особі поставити на бухоблік акаунт в соціальній мережі Instagram? Як правильно оформити через авансові звіти платежі за рекламу, які засновник регулярно сплачує зі своєї особистої картки в доларах США, враховуючи, що акаунт зареєстровано на VAT-номер юридичної особи?
    18.06.202539