Головна Усі консультації Облік та звітність Облік окремих операцій

Чи можна не нараховувати резерв відпусток та аморизацію в разі призупинення?

Через відсутність замовлень, зупинення виробництва, спричинену воєнним станом, підприємство призупинило дію трудових договорів з усіма працівниками, окрім директора. Чи може підприємство не нараховувати забезпечення на виплату відпусток та призупинити нарахування амортизації?

Забезпечення на виплату відпусток

Як сказано в п. 12 НП(С)БО 11, забезпечення створюють для відшкодування наступних (майбутніх) операційних витрат на виплату відпусток працівникам.

Причому сума забезпечення на виплату відпусток визначається щомісяця як добуток фактично нарахованої заробітної плати працівникам і відсотка, обчисленого як відношення річної планової суми на оплату відпусток до загального планового фонду оплати праці з урахуванням відповідної суми відрахувань на загальнообов'язкове державне соціальне страхування (п. 13 НП(С)БО 11).

Тобто, забезпечення виплати відпусток нараховується кожного місяця і розраховується від суми нарахованої в цьому місяці зарплати. Але якщо зарплата не нараховується, забезпечення не може бути розраховано.

Під час призупинення трудового договору зарплата не нараховується (див. ст. 13 Закону №2136-IX). Про це ми писали, приміром, тут.

Окрім того, статтею 9 Закону «Про відпустки» визначено, що до стажу роботи, що дає право на щорічну основну відпустку зараховується час, коли працівник фактично не працював, але за ним згідно з законодавством зберігалися місце роботи (посада) та заробітна плата повністю або частково.

Це означає, що період призупинення дії трудового договору не може бути враховано до стажу роботи для надання щорічної основної відпустки працівникові (див. консультацію Управління Держпраці у Тернопільській області).

З наведеного випливає, що на період призупинення трудових договорів не нараховується забезпечення на виплату відпусток працівників, трудові договори з якими призупинені.

Але якщо директор підприємство продовжує працювати, йому нараховується зарплата, вона бере участь в розрахунку забезпечення і нарахування його в бухгалтерському обліку.

 

Чи можна призупиняти нарахування амортизації під час призупинення роботи підприємства?

Відповідно до п. 23 П(С)БО 7, нарахування амортизації здійснюється протягом строку корисного використання (експлуатації) об'єкта, який встановлюється підприємством (у розпорядчому акті) при визнанні цього об'єкта активом (при зарахуванні на баланс), і призупиняється на період його реконструкції, модернізації, добудови, дообладнання та консервації.

З наведеного випливає, що якщо при зарахуванні об’єкта ОЗ на баланс строк його корисного використання встановили 20 років, то всі ці 20 років амортизація нараховується безперервно, незважаючи на можливі періоди призупинення роботи. Призупинятися нарахування амортизації може тільки на період:

  • реконструкції,
  • модернізації,
  • добудови,
  • дообладнання та
  • консервації.

Це питання ми розглядали також тут та тут.

А тут (а також тут) аналізувалася думка податкової, яка вважає, що на час призупинення діяльності потрібно не нараховувати податкову амортизацію в податковому обліку податку на прибуток платниками, які коригують фінрезультат до оподаткування на податкові різниці. На наш погляд, така думка податкової не відповідає чинному законодавству.

Але підприємство може припинити нарахування амортизації, законсервувавши ОЗ. Про особливості консервації можна прочитати, наприклад, тут.

Доступ до повного тексту цієї консультації можливий лише для передплатників електронного або паперового «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, перейшовши за посиланням;  вартість мінімального пакету «Мій асистент» становить лише 82 грн на місяць.

Дякуємо за розуміння.

Автор:
Олександр Золотухін
Джерело
«Дебет-Кредит»
Рубрика:
Облік та звітність / Облік окремих операцій
Теги:
Амортизація , Відпустки , Воєнний стан

30 днiв передплати безкоштовно!

Коментарі: 0

Новини по темі

Консультації по темі