• Посилання скопійовано

Особливості списання бібліотечних фондів підприємства

Підприємство, платник податку на прибуток з різницями, має на балансі бібліотечні фонди – книжки з бухобліку, фінаналізу тощо, які морально застаріли. Як їх списати з балансу? Чи потрібно оприбутковувати макулатуру, здавати її? Якi податкові наслідки?

Бухгалтерський облік

Бібліотечні фонди належать до складу інших необоротних матеріальних активів (див. пп. 5.2.1 НП(С)БО 7) і обліковуються на субрахунку 111 «Бібліотечні фонди».

Амортизація бібліотечних фондів може нараховуватися за прямолінійним, виробничим методом, або у першому місяці використання об'єкта в розмірі 50 % його вартості, яка амортизується, та решта 50% вартості, яка амортизується, у місяці їх вилучення з активів (списання з балансу) внаслідок невідповідності критеріям визнання активом або в першому місяці використання об'єкта 100 % його вартості (п. 27 НП(С)БО 7).

Відповідно до п. 33 НП(С)БО 7, об'єкт ОЗ вилучається з активів (списується з  балансу) у разі його вибуття внаслідок безоплатної передачі або невідповідності критеріям визнання активом.

Відповідно до ст. 1 Закону про бухоблік, активи - ресурси, контрольовані підприємством у результаті минулих подій, використання яких, як очікується, приведе до отримання економічних вигод у майбутньому.

Якщо книги, які обліковуються на балансі у складі бібліотечних фондів, морально застаріли, вони вже не використовуються для отримання підприємством економічних вигід. Тобто, вони перестають відповідати критеріям визнання активом. А тому це є підставою списати такі бібліотечні фонди з балансу.

Якщо підприємство амортизує бібліотечні фонди за методом 50% на 50%, то під час списання слід донарахувати 50% зносу: Дт 92 Кт 132.

Потім списання з балансу відображається проводкою: Дт 132 Кт 111 – на загальну суму нарахованого зносу.

Якщо внаслідок списання залишається недоамортизована частина бібліотечних фондів (залишкова вартість), вона списується проводкою: Дт 976 Кт 111.

 

Документальне оформлення

Оформити списання можна Актом списання вилучених документів бібліотечного фонду, форма якого і Порядок складання цих форм затверджена Наказом №818.

Особливості процедури списання наведені в п. 8 Порядку №818.

Акт списання застосовується для оформлення господарських операцій зі списання вилучених з бібліотечного фонду документів, які морально застарілі, фізично зношені, непрофільні, дублетні та втрачені користувачами.

Акт у двох примірниках складається комісією, призначеною розпорядженням (наказом) керівника підприємства на підставі опису на вилучення документів з бібліотечного фонду. Опис є додатком до Акту і його форма також затверджена Наказом №818.

В описі зазначається номенклатурний номер, назва і автор книги (видання), кількість, вартість та інші відомості.

Опис складається окремо на документи морально застарілі; фізично зношені (порвані книги, загублені сторінки, які не підлягають відновленню); непрофільні, дублетні; втрачені користувачами.

Акт затверджується керівником підприємства.

Перший примірник акта разом з описом передається до бухгалтерської служби для перенесення інформації до облікових регістрів, про що робиться відмітка, другий примірник акта залишається у матеріально відповідальної особи.

 

Розглянемо, чи потрібно після списання оприбутковувати макулатуру та її здавати

Макулатуру потрібно оприбутковувати, тільки якщо підприємство планує її здавати спеціалізованій організації, отримуючи кошти за здачу.

Оприбутковують проведенням: Дт 209 Кт 746 – за чистою вартістю реалізації (очікуваною ціною реалізації) (див. п. 2.12 Методрекомендацій №2).

Якщо підприємство не планує здавати макулатуру, немає підстав ставити її на баланс. Адже в цьому разі макулатура не відповідатиме ознакам активу (ресурсу, який, очікують, призведе до отримання економічної вигоди).

Якщо підприємство оприбуткує макулатуру, надалі може передати її відповідальному працівнику для передачі спеціалізованій організації і отримання коштів від здавання. Надалі кошти потрібно внести у касу підприємства.

 

Податок на прибуток

Бібліотечні фонди не підлягають податковій амортизації (детальніше - тут). Тобто, «амортизаційна» податкова різниця за ст. 138 ПКУ до бібліотечних фондів не застосовується.

 ***

Читайте також: 

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс

Передплатити

Автор: Золотухін Олександр

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Придбання телефону керівнику неприбуткової організації за рахунок внесків
    Чи є витрати на придбання мобільного телефону для керівника неприбуткової організації за рахунок цільових внесків засновників правомірними, якщо використання телефону безпосередньо пов'язане зі статутною діяльністю?
    Сьогодні 16:527
  • Облік вікон у будівництві: яка одиниця виміру?
    Підприємство придбало 44 металопластикових вікна для встановлення у житловому комплексі. Чи допустимо в первинних документах (видатковій накладній) зазначати номенклатуру "металопластикові вікна" та використовувати одиницю виміру "м.кв." замість "штуки" для цілей бухгалтерського та податкового обліку?
    Сьогодні 15:5623
  • Списання пошкодженого ОЗ та оприбуткування запчастин: як облікувати?
    Як правильно відобразити в бухгалтерському обліку списання пошкодженого ОЗ та оприбуткування запасних частин, отриманих внаслідок розібрання пошкодженого основного засобу (ОЗ)?
    Сьогодні 12:0761
  • Втрати сировини та пакувальних матеріалів при пакуванні пластівців
    Підприємство займається пакуванням пластівців. В процесі виробництва є втрати сировини та матеріалів (частково за рахунок усушки пластівців, частково – втрати упаковки). Таке перевищення обліковується у калькуляції на виробництво продукції. Чи правильно це? Якщо ні, то як правильно списувати та обліковувати цю перевитрату, щоб мати право на витрати та на податковий кредит з придбання? Яку форму документа використовувати для списання?
    Сьогодні 08:0419
  • Облік виплати аліментів готівкою з каси: кореспонденція рахунків
    Якими бухгалтерськими проведеннями (кореспонденцією рахунків) оформлюється виплата аліментів співробітнику чи стягувачу готівкою безпосередньо з каси підприємства?
    Сьогодні 07:0714