• Посилання скопійовано

Особливості списання бібліотечних фондів підприємства

Підприємство, платник податку на прибуток з різницями, має на балансі бібліотечні фонди – книжки з бухобліку, фінаналізу тощо, які морально застаріли. Як їх списати з балансу? Чи потрібно оприбутковувати макулатуру, здавати її? Якi податкові наслідки?

Бухгалтерський облік

Бібліотечні фонди належать до складу інших необоротних матеріальних активів (див. пп. 5.2.1 НП(С)БО 7) і обліковуються на субрахунку 111 «Бібліотечні фонди».

Амортизація бібліотечних фондів може нараховуватися за прямолінійним, виробничим методом, або у першому місяці використання об'єкта в розмірі 50 % його вартості, яка амортизується, та решта 50% вартості, яка амортизується, у місяці їх вилучення з активів (списання з балансу) внаслідок невідповідності критеріям визнання активом або в першому місяці використання об'єкта 100 % його вартості (п. 27 НП(С)БО 7).

Відповідно до п. 33 НП(С)БО 7, об'єкт ОЗ вилучається з активів (списується з  балансу) у разі його вибуття внаслідок безоплатної передачі або невідповідності критеріям визнання активом.

Відповідно до ст. 1 Закону про бухоблік, активи - ресурси, контрольовані підприємством у результаті минулих подій, використання яких, як очікується, приведе до отримання економічних вигод у майбутньому.

Якщо книги, які обліковуються на балансі у складі бібліотечних фондів, морально застаріли, вони вже не використовуються для отримання підприємством економічних вигід. Тобто, вони перестають відповідати критеріям визнання активом. А тому це є підставою списати такі бібліотечні фонди з балансу.

Якщо підприємство амортизує бібліотечні фонди за методом 50% на 50%, то під час списання слід донарахувати 50% зносу: Дт 92 Кт 132.

Потім списання з балансу відображається проводкою: Дт 132 Кт 111 – на загальну суму нарахованого зносу.

Якщо внаслідок списання залишається недоамортизована частина бібліотечних фондів (залишкова вартість), вона списується проводкою: Дт 976 Кт 111.

 

Документальне оформлення

Оформити списання можна Актом списання вилучених документів бібліотечного фонду, форма якого і Порядок складання цих форм затверджена Наказом №818.

Особливості процедури списання наведені в п. 8 Порядку №818.

Акт списання застосовується для оформлення господарських операцій зі списання вилучених з бібліотечного фонду документів, які морально застарілі, фізично зношені, непрофільні, дублетні та втрачені користувачами.

Акт у двох примірниках складається комісією, призначеною розпорядженням (наказом) керівника підприємства на підставі опису на вилучення документів з бібліотечного фонду. Опис є додатком до Акту і його форма також затверджена Наказом №818.

В описі зазначається номенклатурний номер, назва і автор книги (видання), кількість, вартість та інші відомості.

Опис складається окремо на документи морально застарілі; фізично зношені (порвані книги, загублені сторінки, які не підлягають відновленню); непрофільні, дублетні; втрачені користувачами.

Акт затверджується керівником підприємства.

Перший примірник акта разом з описом передається до бухгалтерської служби для перенесення інформації до облікових регістрів, про що робиться відмітка, другий примірник акта залишається у матеріально відповідальної особи.

 

Розглянемо, чи потрібно після списання оприбутковувати макулатуру та її здавати

Макулатуру потрібно оприбутковувати, тільки якщо підприємство планує її здавати спеціалізованій організації, отримуючи кошти за здачу.

Оприбутковують проведенням: Дт 209 Кт 746 – за чистою вартістю реалізації (очікуваною ціною реалізації) (див. п. 2.12 Методрекомендацій №2).

Якщо підприємство не планує здавати макулатуру, немає підстав ставити її на баланс. Адже в цьому разі макулатура не відповідатиме ознакам активу (ресурсу, який, очікують, призведе до отримання економічної вигоди).

Якщо підприємство оприбуткує макулатуру, надалі може передати її відповідальному працівнику для передачі спеціалізованій організації і отримання коштів від здавання. Надалі кошти потрібно внести у касу підприємства.

 

Податок на прибуток

Бібліотечні фонди не підлягають податковій амортизації (детальніше - тут). Тобто, «амортизаційна» податкова різниця за ст. 138 ПКУ до бібліотечних фондів не застосовується.

 ***

Читайте також: 

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Олександр Золотухін

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Облік та оподаткування повернення та гарантійної заміни експортної продукції
    Як виробничому підприємству відобразити в обліку та оподатковувати операції з повернення бракованої продукції від нерезидента, її розбирання, та подальшої гарантійної заміни на нову продукцію з іншою собівартістю, якщо резерв на гарантійні заміни не створювався?
    13.06.202521
  • Пролонгована позика від засновника: облік та оподаткування
    Підприємство, платник податку на прибуток, отримало відсоткову позику від фінансової установи, яка є засновником, на 12 місяців. По закінченню терміну договору позику було пролонговано ще на 1 рік. Чи можна відносити відсотки на витрати? Чи потрібно дисконтувати зобов'язання, та яка відповідальність за недисконтування, враховуючи, що дисконт мав би відображатися у капіталі, а не в доходах/витратах?
    13.06.2025111
  • Відображення заборгованості за послуги зберігання: виправлення помилок минулих періодів
    Підприємство (зберігач) зберігало паливо Держрезерву у 2018-2022 роках. Держрезерв мав відшкодувати витрати на зберігання, але не зробив цього. Зберігач не відображав цю заборгованість в обліку. У 2025 році зберігач звернувся до суду. Чи потрібно відобразити борг Держрезерву в обліку, в який період та якими проведеннями?
    12.06.202532
  • Облік та документи для ФОПа - "єдинника" ІІІ групи: виробництво та продаж 3D-виробів
    Фізособа-підприємець на ЄП ІІІ групи, неплатник ПДВ, планує продавати через інтернет вироби, надруковані на власному 3D-принтері. Які первинні документи необхідно мати на виготовлений товар? Чи обов'язково купувати 3D-принтер та витратні матеріали (філамент) з рахунку ФОПа? Як правильно вести діяльність та які документи завжди мати при собі?
    12.06.202532
  • Як відображати в обліку показники графи 47 митної декларації?
    Що означають показники графи 47 митної декларації на імпорт та як їх відображати в бухобліку? Як відображати сплачену за МД суму ПДВ в декларації з ПДВ, якщо в графі СП щодо цього платежу проставлено код «05»?
    12.06.202557