• Посилання скопійовано

Розподіл одного об’єкта інвестиційної нерухомості на два

Підприємство (ТОВ, загальна система, платник ПДВ) провело розділення об’єкта інвестиційної нерухомості на дві частини. Розподіл права власності стався за площею. Які бухгалтерські проведення потрібно зробити щодо ліквідації старого об’єкту та введенню на його місці двох нових об’єктів інвестиційної нерухомості?

Процедуру розподілу інвестиційної нерухомості на частини НП(С)БО 32 не містить. Але ця процедура випливає із загальних облікових норм щодо необоротних активів. Наведемо ці загальні облікові норми.

Відповідно до п. 6 НП(С)БО 32, якщо певний об'єкт основних засобів уключає частину, яка утримується з метою отримання орендної плати та/або для збільшення власного капіталу, та іншу частину, що є операційною нерухомістю, і ці частини можуть бути продані окремо (або окремо надані в оренду згідно з договором про фінансову оренду), то ці частини відображаються як окремі інвентарні об'єкти.

Тобто, навіть один об’єкт ОЗ може мати різні частини. Тим паче це стосується об’єкта, який розділяється на дві частини, з яких кожна реєструється окремим об’єктом нерухомості. Зрозуміло, кожна така частина обліковується окремим об’єктом.

Відповідно до норм п. 4 НП(С)БО 7, об’єктом ОЗ може бути як увесь об’єкт, так і його окремі частини.

Строк корисного використання (експлуатації) об'єкта основних засобів переглядається в разі зміни очікуваних економічних вигод від його використання (п. 25 НП(С)БО 7).

Метод амортизації об'єкта основних засобів переглядається у разі зміни очікуваного способу отримання економічних вигод від його використання (п. 28 НП(С)БО 7).

Тобто, наведені норми показують можливість зміни методу амортизації, строку корисного використання об’єктів ОЗ.

Тому, на наш погляд, якщо один об’єкт інвестиційної нерухомості поділяється на дві частини, немає підстав оформляти ліквідацію такого об’єкта. Адже фактично ліквідації як такої не відбувається.

Інвестиційна нерухомість обліковується на субрахунку 100. Таким чином, операцію поділу слід відобразити тільки в аналітиці субрахунку 100:

1. Дт 100 (частина 1) Кт 100 (цілий об’єкт) – на вартість частини 1;

2. Дт 100 (частина 2) Кт 100 (цілий об’єкт) – на вартість частини 2.

 

За якою вартістю здійснюється такий розподіл

Інвестиційна нерухомість може відображатися на дату балансу або за справедливою вартістю, якщо її можливо достовірно визначити, або за первісною вартістю, зменшеною на суму нарахованої амортизації з урахуванням втрат від зменшення корисності та вигод від її відновлення (п. 16 НП(С)БО 32).

Якщо підприємство обліковує за справедливою вартістю, наведені вище проводки відображаються за справедливою вартістю відповідної частини 1 і 2. Якщо сума справедливої вартості частин 1 і 2 відрізняється від справедливої вартості цілого об’єкта, різниця відображається проведеннями:

  • Дт 100 (цілий об’єкт) Кт 710 – додатна різниця;
  • Дт 940 Кт 100 (цілий об’єкт) – від’ємна різниця.

Якщо нерухомість обліковується за первісною вартістю, зменшеною на суму нарахованої амортизації, на наш погляд, суму первісної вартості та нарахованої амортизації потрібно розподілити між двома об’єктами, наприклад, пропорційно до їх площі. В такому разі окрім наведених вище проводок на суму первісної вартості (Дт 100 Кт 100) потрібно зробити такі самі проводки і щодо нарахованої амортизації:

1. Дт 131 (цілий об’єкт) Кт 131 (частина 1) – на суму амортизації частини 1;

2. Дт 131 (цілий об’єкт) Кт 131 (частина 2) – на суму амортизації частини 2.

 

Яким документом можна оформити процедуру розподілу інвестиційної нерухомості на частини

Для процедури, яку ми розглядаємо, безпосередньо не підходить жодна з форм документів, якими оформляються з основними засобами. Наприклад, такі форми затверджені Наказом №818.

Але рекомендуємо оформити, наприклад, Актом введення в експлуатацію основних засобів. Його складає призначена наказом керівника підприємства комісія. В Акті комісія може навести додаткову інформацію щодо процедури розподілу одного об’єкта на два об’єкта.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Олександр Золотухін

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Облік безоплатно отриманого акційного товару
    Підприємство в рамках акції отримало від постачальника товар з нульовою вартістю для подальшого продажу. Як коректно оприбуткувати такий безоплатно отриманий товар у бухгалтерському обліку? Як відобразити в бухобліку його подальшу реалізацію?
    Сьогодні 13:143
  • Як відобразити нарахування відсотків за користування податковою пільгою в бухобліку?
    На територію України були ввезені інструменти від постачальника-нерезидента в режимі тимчасового ввезення на 3 місяці та сплачено 12% при розмитненні. На сьогодні переведено інструменти з режиму тимчасового ввезення в режим імпорту. При імпорті сплатили суму ПДВ за вирахуванням %, які було сплачено в режимі тимчасового ввезення та проценти за користування податковою пільгою (код митних платежів 057 ). Як відобразити нарахування відсотків за користування податковою пільгою в бухобліку?
    01.07.202529
  • Імпорт за договором комісії: які витрати включати до собівартості?
    Товари імпортуються за договором комісії. В звіті комісіонера зазначено такі витрати до початку імпорту: висновок експертизи, дозвіл на імпорт, комісія банку, витрати на доставку документів за кордон. В момент імпорту: дозвіл на імпорт, висновок експертизи , послуги транспортування, пломбування і комісія банку, окрім того - комісійна винагорода комісіонеру. Чи всі ці витрати можна віднести на собівартість товару як додаткові витрати?
    30.06.2025205
  • Як орендарю списати ОЗ, знищені внаслідок влучання шахеда?
    ТОВ орендує офісне приміщення. У приміщення влучив шахед. Унаслідок цього зруйновано стіни, перекриття між поверхами, вибито вікна та пошкоджено двері. ТОВ-орендар втратило власну комп’ютерну техніку, меблі та обладнання. Як списати знищені основні засоби?
    30.06.2025631
  • Які суми коштів з держбюджету відображати в рядку 3.1 Розрахунку частки сільгосптоваровиробництва?
    У рядку 3.1 Розрахунку частки сільгосптоваровиробництва слід зазначати суми одержаних з держбюджету коштів фінансової підтримки. Які саме суми слід там відображати, бо в податковій службі отримали відповідь, що зараз цей рядок взагалі не заповнюється?
    30.06.202541