• Посилання скопійовано

Розподіл одного об’єкта інвестиційної нерухомості на два

Підприємство (ТОВ, загальна система, платник ПДВ) провело розділення об’єкта інвестиційної нерухомості на дві частини. Розподіл права власності стався за площею. Які бухгалтерські проведення потрібно зробити щодо ліквідації старого об’єкту та введенню на його місці двох нових об’єктів інвестиційної нерухомості?

Процедуру розподілу інвестиційної нерухомості на частини НП(С)БО 32 не містить.

Але ця процедура випливає із загальних облікових норм щодо необоротних активів.

Наведемо ці загальні облікові норми.

Відповідно до п. 6 НП(С)БО 32, якщо певний об'єкт основних засобів уключає частину, яка утримується з метою отримання орендної плати та/або для збільшення власного капіталу, та іншу частину, що є операційною нерухомістю, і ці частини можуть бути продані окремо (або окремо надані в оренду згідно з договором про фінансову оренду), то ці частини відображаються як окремі інвентарні об'єкти.

Тобто, навіть один об’єкт ОЗ може мати різні частини. Тим паче це стосується об’єкта, який розділяється на дві частини, з яких кожна реєструється окремим об’єктом нерухомості. Зрозуміло, кожна така частина обліковується окремим об’єктом.

Відповідно до норм п. 4 НП(С)БО 7, об’єктом ОЗ може бути як увесь об’єкт, так і його окремі частини.

Строк корисного використання (експлуатації) об'єкта основних засобів переглядається в разі зміни очікуваних економічних вигод від його використання (п. 25 НП(С)БО 7).

Метод амортизації об'єкта основних засобів переглядається у разі зміни очікуваного способу отримання економічних вигод від його використання (п. 28 НП(С)БО 7).

Тобто, наведені норми показують можливість зміни методу амортизації, строку корисного використання об’єктів ОЗ.

Тому, на наш погляд, якщо один об’єкт інвестиційної нерухомості поділяється на дві частини, немає підстав оформляти ліквідацію такого об’єкта. Адже фактично ліквідації як такої не відбувається.

Інвестиційна нерухомість обліковується на субрахунку 100. Таким чином, операцію поділу слід відобразити тільки в аналітиці субрахунку 100:

1. Дт 100 (частина 1) Кт 100 (цілий об’єкт) – на вартість частини 1;

2. Дт 100 (частина 2) Кт 100 (цілий об’єкт) – на вартість частини 2.

 

За якою вартістю?

Інвестиційна нерухомість може відображатися на дату балансу або за справедливою вартістю, якщо її можливо достовірно визначити, або за первісною вартістю, зменшеною на суму нарахованої амортизації з урахуванням втрат від зменшення корисності та вигод від її відновлення (п. 16 НП(С)БО 32).

Якщо підприємство обліковує за справедливою вартістю, наведені вище проводки відображаються за справедливою вартістю відповідної частини 1 і 2. Якщо сума справедливої вартості частин 1 і 2 відрізняється від справедливої вартості цілого об’єкта, різниця відображається проведеннями:

  • Дт 100 (цілий об’єкт) Кт 710 – додатна різниця;
  • Дт 940 Кт 100 (цілий об’єкт) – від’ємна різниця.

Якщо нерухомість обліковується за первісною вартістю, зменшеною на суму нарахованої амортизації, на наш погляд, суму первісної вартості та нарахованої амортизації потрібно розподілити між двома об’єктами, наприклад, пропорційно до їх площі. В такому разі окрім наведених вище проводок на суму первісної вартості (Дт 100 Кт 100) потрібно зробити такі самі проводки і щодо нарахованої амортизації:

1. Дт 131 (цілий об’єкт) Кт 131 (частина 1) – на суму амортизації частини 1;

2. Дт 131 (цілий об’єкт) Кт 131 (частина 2) – на суму амортизації частини 2.

 

Яким документом можна оформити таку процедуру?

Для процедури, яку ми розглядаємо, безпосередньо не підходить жодна з форм документів, якими оформляються з основними засобами. Наприклад, такі форми затверджені Наказом №818.

Але рекомендуємо оформити, наприклад, Актом введення в експлуатацію основних засобів.

Акт складає призначена наказом керівника підприємства комісія.

В Акті комісія може навести додаткову інформацію щодо процедури розподілу одного об’єкта на два об’єкта.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Олександр Золотухін

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Зробили фізособі передплату за оренду приміщення, а потім договір розірвали: які наслідки?
    ТОВ на загальній системі оподаткування уклало договір оренди нежитлових приміщень з фізособою. За умовами договору передплата складає 100000 грн. ТОВ сплачує фізособі 80500 грн, одночасно сплачує ПДФО 18000 грн та ВЗ 1500 грн. Передачі приміщення в оренду не відбулося, фізособа розірвала договір. Фізособа має повернути повну суму – 100000 грн чи лише те, що вона отримала – 80500? Як повернути зайво сплачені ПДФО та ВЗ? Чи можливо їх зарахувати в рахунок наступних платежів? Як відкоригувати ці доходи в додатку 4ДФ?
    24.04.202413
  • Як перевести в бухобліку товари до основних засобів?
    ТОВ, платник податку на прибуток і ПДВ, імпортувало товари (навантажувачі), призначені для подальшого продажу, оприбуткувавши на субрахунку 281. Згодом вирішено доукомплектувати їх, зарахувати до складу ОЗ і надавати в оренду. Як перевести із товарів до ОЗ? Які особливості оформлення, обліку та оподаткування?
    24.04.202423
  • Отримано знижку від нерезидента на програмне забезпечення: облік та оподаткування
    Підприємство займається продажем програмного забезпечення (ПЗ). Програмне забезпечення купується у нерезидента. Після продажу ПЗ кінцевому споживачу підприємство отримує знижку. Знижка надається однією сумою на весь інвойс, згідно до якого було придбано ПЗ. Як відобразити в обліку надання знижки? Чи потрібно складати РК за даною операцією?
    24.04.20247
  • Нерезидент надав знижку на послуги: нюанси обліку та оподаткування
    Підприємство 22.02.2024 р. отримало експедиторські послуги від нерезидента - 1000 євро. ПН зареєстровано за датою першої події. Нерезидент 15.03.2024 р. надав знижку 200 євро. Окремо це було зафіксовано у додатковій угоді та складено акт коригування. Оплата ще не проводилась. Як відобразити дане коригування в обліку?
    23.04.202414
  • Як відобразити в обліку ВПА, якщо підприємство отримало податковий збиток?
    Підприємство отримало збиток за результатами звітного року в сумі 600 тис. грн. Податковий збиток складає 100 тис. грн (збільшуючі постійні різниці 300 тис. грн, тимчасові 200 тис. грн). Як в обліку та звітності відобразити ВПА? Також підприємство утримує податок при виплаті доходів нерезиденту. Як відобразити це утримання в обліку та декларації?
    23.04.202427