• Посилання скопійовано

Облік стелажів-конструкторів

Обладнанням магазинів є стелажні системи-конструктори, які включають до 1500 елементів, вартістю кожного до 400 грн. Зібраний з елементів стелаж коштує більше 20 000 грн. Періодично стелажі розбираються, з елементів формуються нові стелажі. Як обліковувати такі елементи?

Загальні облікові підстави

Відповідно до п. 4 НП(С)БО 7, об'єкт  ОЗ  -  це:

  • закінчений пристрій з усіма пристосуваннями і приладдям до нього;
  • конструктивно відокремлений предмет, призначений для виконання певних самостійних функцій;
  • відокремлений комплекс конструктивно з'єднаних предметів однакового або різного призначення, що мають для їх обслуговування загальні пристосування, приладдя, керування та єдиний фундамент, унаслідок чого кожен предмет може виконувати свої функції, а комплекс - певну роботу тільки в складі комплексу, а не самостійно;  
  • інший актив, що відповідає визначенню основних засобів, або частина такого активу, що контролюється підприємством.

З визначення об’єкта ОЗ випливає, що підприємство може обліковувати окремими об’єктами кожен елемент, або зібраний з кількох елементів стелаж.

Але оскільки періодично стелажі розбираються і з них формуються нові стелажі, таки перевагу слід надати, на наш погляд, обліку кожного елемента.

Якщо підприємство встановило вартісну ознаку предметів, що входять до складу малоцінних необоротних активів і така ознака більша за вартість кожного окремого елемента, вони обліковуються в складі МНМА на субрахунку 112. Наприклад, якщо встановлена ознака 20000 грн., а вартість елементів до 400 грн, то кожен такий елемент буде обліковуватися як окремий об’єкт в складі МНМА.

Якщо ж підприємство вирішить обліковувати окремий стелаж, вартість якого більше 20000 грн, то його обліковують на субрахунку 106 «Інструменти, прилади та інвентар».

У будь-якому разі, придбані елементи обліковуються у складі капітальних інвестицій на субрахунку 15, а потім зараховуються на баланс: Дт 106 чи 112 Кт 15.

Причому зараховують на баланс в момент встановлення зібраного стелажа в магазині, тобто, в момент, коли стелаж готовий до використання у діяльності підприємства. Оформляти зарахування можна Актом введення в експлуатацію основних засобів, форма якого затверджена Наказом №818.

 

Які особливості обліку окремих елементів у складі МНМА?

Про особливості обліку МНМА ми писали, приміром, тут.

Відповідно до п. 27 НП(С)БО 7, амортизація МНМА нараховується за прямолінійним та виробничим методами. Амортизація може нараховуватися у першому місяці використання об'єкта в розмірі 50% його вартості, яка амортизується, та решта 50% вартості, яка амортизується, у місяці їх вилучення з активів (списання з балансу) внаслідок невідповідності критеріям визнання активом або в першому місяці використання об'єкта 100% його вартості.

Таким чином, підприємство може обрати для амортизації елементів один з чотирьох методів амортизації.

Причому як і для інших ОЗ, для МНМА підприємство встановлює строк корисного використання. Наприклад, він може становити і 10 років тощо.

Якщо підприємство є платником податку на прибуток і застосовує коригування на податкові різниці, то для МНМА «амортизаційна» різниця, встановлена ст. 138 ПКУ, не застосовується. Адже така різниця передбачена для ОЗ, а не для МНМА.

 

Облік розкомплектації стелажа, облікованого як один об’єкт ОЗ

Це питання ми детально розглянули тут.

 ***

Читайте також: Обліковуєте МНМА: вплив на податок на прибуток

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс

Передплатити

Автор: Золотухін Олександр

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Бухоблік збору та реалізації макулатури
    Підприємство збирає макулатуру із власних контейнерів збору. У вересні 2025 зібрано 3,85 тонн. Авто підприємства їздить та збирає макулатуру, яку населення викидає в такі контейнери. Які бухгалтерські проведення (Дт/Кт) необхідно застосувати для відображення операцій: 1) оприбуткування 3,85 т макулатури, зібраної з власних контейнерів роздільного збору (визнання запасу за справедливою вартістю/ціною реалізації 5000 грн/т: ДТ 201 КТ 718?); 2) подальшої реалізації цього обсягу (3,85 т) покупцю за ціною 5000 грн/т у вересні 2025 року?
    29.10.202518
  • Податкові різниці при нарахуванні амортизації необоротних активів: звірка з ОСВ, МНМА та заповнення додатку РІ
    Надайте роз'яснення щодо податкових різниць при нарахуванні амортизації необоротних активів у додатку РІ до декларації з податку на прибуток. Зокрема, необхідно з'ясувати: з якими рахунками ОСВ звіряти дані, чи співпадають суми амортизації в додатку РІ і балансі, як перевірити правильність нарахування різниць, чи включаються МНМА до додатків АМ та РІ, та як відображати амортизацію МНМА при співпадінні бухгалтерських і податкових строків експлуатації
    29.10.202549
  • Облік придбання мобільного захисного укриття (модульної споруди)
    Як слід класифікувати та відображати в бухгалтерському обліку придбання підприємством мобільного (модульного) захисного укриття (бетонної споруди), призначеного для захисту працівників, та який порядок відображення його вартості у податковому обліку з податку на прибуток?
    29.10.202535
  • Підтвердження витрат ТОВ на основі електронного акта від ФОП, отриманого електронною поштою
    Чи є електронний акт виконаних робіт, отриманий ТОВ (на загальній системі оподаткування) електронною поштою від ФОПа в архівному файлі та підписаний лише кваліфікованим електронним підписом (КЕП) ФОП, належним первинним документом для підтвердження витрат у податковому та бухгалтерському обліку? Яким чином ТОВ має оформити зустрічний підпис такого акта?
    29.10.202555
  • Неповернена поворотна фінансова допомога: що в обліку?
    Підприємство отримало поворотну фіндопомогу за договором на 6 місяців. Після закінчення терміну дії договору допомога не була повернена, і договір не продовжувався. В якому податковому (звітному) періоді суму неповерненої допомоги слід включити до складу доходу платника податку: негайно (у місяці закінчення договору) чи після спливу строку позовної давності?
    28.10.2025266