• Посилання скопійовано

Як розділити цілісний майновий комплекс на окремі об’єкти ОЗ?

Мікропідприємство (загальна система, платник ПДВ) отримало, як внесок в уставний капітал адмінприміщення, склади, майстерні, гараж тощо. Відобразило в обліку як один ОЗ «База», є документ на право власності як комплексу. Чи можливо розділити цю «Базу» на декілька об'єктів для цілей продажу окремих об’єктів (гараж) і оцінювати лише цей гараж?

Відповідно до п. 9 НП(С)БО 7  первісна вартість об'єктів основних засобів,  зобов'язання за  які  визначені  загальною сумою,  визначається розподілом цієї суми  пропорційно  до  справедливої  вартості   окремого   об'єкта основних засобів.

Також п. 4 НП(С)БО 7 містить визначення об’єкта ОЗ: об'єкт  основних  засобів  -  це, зокрема,  конструктивно відокремлений предмет,  призначений  для  виконання  певних самостійних функцій; відокремлений   комплекс   конструктивно    з'єднаних    предметів однакового або різного призначення, що мають для їх обслуговування загальні пристосування,  приладдя,  керування та єдиний фундамент, унаслідок  чого  кожен  предмет  може  виконувати свої функції,  а комплекс  -  певну  роботу  тільки  в  складі  комплексу,   а   не самостійно.     Якщо один  об'єкт основних засобів складається з частин,  які мають різний строк корисного використання (експлуатації), то кожна з  цих частин може визнаватися в бухгалтерському обліку як окремий об'єкт основних засобів.

Отже, виходячи з визначення терміну «об’єкт ОЗ», розподілити загальну вартість бази на вартість  окремих об’єктів потрібно було при оприбуткуванні бази як внеску до статутного капіталу. Якщо цього зроблено не було, то на нашу думку, можна це зробити зараз. Для цього потрібно визначити справедливу вартість кожного окремого об’єкта бази, який буде виділятися як окремий об’єкт ОЗ.

В даному випадку, оскільки йдеться про нерухомість, доцільно звернутися до професійного оцінювача, який визначить справедливу вартість кожного об’єкта бази. У ст. 7 Закону №2658-III наведено перелік випадків, коли професійна оцінка майна обов’язкова. В тому числі там зазначена така причина, як переоцінка основних фондів для цілей бухгалтерського обліку.

Якщо сумарна справедлива вартість всіх об’єктів бази буде суттєво відрізнятися від її балансової вартості,  то всю базу можна (але це не обов’язково!) переоцінити в бухобліку одночасно з розподілом її на окремі об’єкти у такому порядку:

  1. Визначити справедливу вартість всіх об’єктів – з обов’язковим залученням професійного оцінювача;
  2. Розподілити первісну вартість та накопичену амортизацію бази між об’єктами пропорційно їх справедливій вартості, створити в обліку нові об’єкти ОЗ;
  3. Якщо розподілена балансова вартість об’єктів буде суттєво відрізнятися від їхньої справедливої вартості, в бухобліку можна зробити переоцінку кожного новоствореного об’єкта  як окремого об’єкта ОЗ;
  4. Після переоцінки можна продавати окремі об’єкти ОЗ, які будуть обліковуватися за переоціненою вартістю.

Чи обов’язково робити переоцінку об’єктів в бухобліку, чи можна обмежитися тільки пропорційним розподілом первісної вартості та накопиченої амортизації? НП(С)БО 7 не вимагає робити переоцінку, а лише дає право переоцінити ОЗ, якщо залишкова вартість цього об'єкта істотно відрізняється від його справедливої вартості на дату балансу. Про переоцінку ОЗ і її обов’язковість ми писали тут.

Відповідно, якщо підприємство не буде переоцінювати об’єкти ОЗ в бухобліку, то залучати професійного оцінювача не обов’язково. В цьому разі визначити справедливу вартість окремих об’єктів ОЗ може й комісія, створена на підприємстві. Проте ми все ж таки радимо скористатися послугами професійного оцінювача, щоб уникнути суперечок з податківцями.

Отже, без переоцінки схема буде такою:

  1. Визначити справедливу вартість всіх об’єктів (самостійно в особі створеної комісії або за допомогою оцінювача);
  2. Розподілити первісну вартість та амортизацію бази між об’єктами пропорційно їх справедливій вартості, створити в обліку нові об’єкти ОЗ;
  3. Після розподілу первісної вартості та амортизації можна продавати окремі об’єкти ОЗ, які будуть обліковуватися за пропорційно розподіленою вартістю.

Про розкомплектацію ОЗ та розподіл первісної вартості ми писали тут.

Там же описано документування та надано приклад розподілу первісної вартості та накопиченої амортизації.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Кредит «5-7-9»: бухгалтерський облік та вплив на оподаткування
    Підприємство отримало кредит за програмою «5-7-9» на поповнення обігових коштів з терміном погашення 1 рік. Після повного погашення ту ж суму кредитують ще на рік, а потім (після погашення) ще на рік. Сплатили разову комісію: за видачу кредитних коштів 0,75%, та за обслуговування кредиту - 0,75% від суми кредиту. Відсотки за кредитом нараховуються щомісячно, з них 3% сплачує підприємство, 12,35% сплачує Фонд напряму в банк. Як відобразити такі операції в обліку? Чи проводити дисконтування заборгованості? Як вплинуть такі операції на оподаткування?
    15.08.202524
  • Облік земельного податку за невикористовувану ділянку: на який рахунок?
    ТОВ є власником незабудованої земельної ділянки з цільовим призначенням для торгівлі. Ділянка не використовується у господарській діяльності. Виникає питання щодо коректного відображення в бухгалтерському обліку сум нарахованого земельного податку, зокрема, на якому рахунку витрат його слід обліковувати?
    15.08.202515
  • Облік неповоротної тари: списання та договірні умови
    Виробник паливних гранул (платник ПДВ та податку на прибуток на загальних підставах, високодохідник) використовує для затарювання продукції безпосередньо в процесі виробництва поліпропіленові мішки (біг-беги). Вартість мішків в договорі планується включати до ціни гранул, не виділяючи її окремо. В обліку вартість мішків списується на рахунок 93 «Витрати на збут» у момент виробництва. Чи є такий підхід правильним та як коректно прописати відповідні умови в договорі?
    14.08.202515
  • Заміна лізингоодержувача: облік та оподаткування у першого лізингоотрумувача
    Компанія "А" (первісний лізингоодержувач) за тристороннім договором з лізингодавцем та Компанією "Б" (новий лізингоодержувач) передає право користування автомобілями, отриманими у фінансовий лізинг. Виникають питання щодо документального оформлення, податкових наслідків (зокрема, ПДВ) та порядку відображення операції в бухобліку первісного лізингоодержувача – Компанії "А"
    14.08.20259
  • База розподілу ЗВВ між послугами та сільгоспвиробництвом
    ТОВ виконує роботи на сторону (обробка земель) та вирощує зернові. Яку базу розподілу взяти для загальновиробничих витрат?
    14.08.202529