• Посилання скопійовано

Як розділити цілісний майновий комплекс на окремі об’єкти ОЗ?

Мікропідприємство (загальна система, платник ПДВ) отримало, як внесок в уставний капітал адмінприміщення, склади, майстерні, гараж тощо. Відобразило в обліку як один ОЗ «База», є документ на право власності як комплексу. Чи можливо розділити цю «Базу» на декілька об'єктів для цілей продажу окремих об’єктів (гараж) і оцінювати лише цей гараж?

Відповідно до п. 9 НП(С)БО 7  первісна вартість об'єктів основних засобів,  зобов'язання за  які  визначені  загальною сумою,  визначається розподілом цієї суми  пропорційно  до  справедливої  вартості   окремого   об'єкта основних засобів.

Також п. 4 НП(С)БО 7 містить визначення об’єкта ОЗ: об'єкт  основних  засобів  -  це, зокрема,  конструктивно відокремлений предмет,  призначений  для  виконання  певних самостійних функцій; відокремлений   комплекс   конструктивно    з'єднаних    предметів однакового або різного призначення, що мають для їх обслуговування загальні пристосування,  приладдя,  керування та єдиний фундамент, унаслідок  чого  кожен  предмет  може  виконувати свої функції,  а комплекс  -  певну  роботу  тільки  в  складі  комплексу,   а   не самостійно.     Якщо один  об'єкт основних засобів складається з частин,  які мають різний строк корисного використання (експлуатації), то кожна з  цих частин може визнаватися в бухгалтерському обліку як окремий об'єкт основних засобів.

Отже, виходячи з визначення терміну «об’єкт ОЗ», розподілити загальну вартість бази на вартість  окремих об’єктів потрібно було при оприбуткуванні бази як внеску до статутного капіталу. Якщо цього зроблено не було, то на нашу думку, можна це зробити зараз. Для цього потрібно визначити справедливу вартість кожного окремого об’єкта бази, який буде виділятися як окремий об’єкт ОЗ.

В даному випадку, оскільки йдеться про нерухомість, доцільно звернутися до професійного оцінювача, який визначить справедливу вартість кожного об’єкта бази. У ст. 7 Закону №2658-III наведено перелік випадків, коли професійна оцінка майна обов’язкова. В тому числі там зазначена така причина, як переоцінка основних фондів для цілей бухгалтерського обліку.

Якщо сумарна справедлива вартість всіх об’єктів бази буде суттєво відрізнятися від її балансової вартості,  то всю базу можна (але це не обов’язково!) переоцінити в бухобліку одночасно з розподілом її на окремі об’єкти у такому порядку:

  1. Визначити справедливу вартість всіх об’єктів – з обов’язковим залученням професійного оцінювача;
  2. Розподілити первісну вартість та накопичену амортизацію бази між об’єктами пропорційно їх справедливій вартості, створити в обліку нові об’єкти ОЗ;
  3. Якщо розподілена балансова вартість об’єктів буде суттєво відрізнятися від їхньої справедливої вартості, в бухобліку можна зробити переоцінку кожного новоствореного об’єкта  як окремого об’єкта ОЗ;
  4. Після переоцінки можна продавати окремі об’єкти ОЗ, які будуть обліковуватися за переоціненою вартістю.

Чи обов’язково робити переоцінку об’єктів в бухобліку, чи можна обмежитися тільки пропорційним розподілом первісної вартості та накопиченої амортизації? НП(С)БО 7 не вимагає робити переоцінку, а лише дає право переоцінити ОЗ, якщо залишкова вартість цього об'єкта істотно відрізняється від його справедливої вартості на дату балансу. Про переоцінку ОЗ і її обов’язковість ми писали тут.

Відповідно, якщо підприємство не буде переоцінювати об’єкти ОЗ в бухобліку, то залучати професійного оцінювача не обов’язково. В цьому разі визначити справедливу вартість окремих об’єктів ОЗ може й комісія, створена на підприємстві. Проте ми все ж таки радимо скористатися послугами професійного оцінювача, щоб уникнути суперечок з податківцями.

Отже, без переоцінки схема буде такою:

  1. Визначити справедливу вартість всіх об’єктів (самостійно в особі створеної комісії або за допомогою оцінювача);
  2. Розподілити первісну вартість та амортизацію бази між об’єктами пропорційно їх справедливій вартості, створити в обліку нові об’єкти ОЗ;
  3. Після розподілу первісної вартості та амортизації можна продавати окремі об’єкти ОЗ, які будуть обліковуватися за пропорційно розподіленою вартістю.

Про розкомплектацію ОЗ та розподіл первісної вартості ми писали тут.

Там же описано документування та надано приклад розподілу первісної вартості та накопиченої амортизації.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс

Передплатити

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Облік самостійно виготовленого вібросита як ОЗ
    Підприємство самостійно виготовило вібросито для власних потреб, яке відповідає критеріям основних засобів. Які бухгалтерські проведення необхідно виконати для відображення створення та введення в експлуатацію цього об'єкта ОЗ?
    19.12.202522
  • Адміністративні витрати благодійного фонду: відображення в бухобліку
    Які бухгалтерські проведення застосовує благодійний фонд для обліку отримання коштів на статутну діяльність та їх витрачання на адміністративні витрати? Надайте типові кореспонденції рахунків від моменту надходження цільового фінансування до відображення адміністративних витрат
    19.12.202525
  • Оприбуткування товару за умовами EXW з доставкою "Новою Поштою": період та обґрунтування
    Постачальник передає товар на умовах EXW Incoterms 2020 через Нову Пошту. Право власності переходить при отриманні від НП. Видаткова та податкова накладні датовані 27.10.25, товар отримано 05.11.25. В якому періоді оприбуткувати товар та врахувати ПДВ?
    19.12.202521
  • Придбання обладнання частково фінансує ЮНІСЕФ: облік та ПДВ-наслідки
    Підприємство «А» (платник ПДВ) уклало договір на придбання у підприємства «Б» (платника ПДВ) обладнання на суму 1 200 000 грн (у т.ч. 200 000 грн). За умовами договору оплату за обладнання без ПДВ (1 000 000 грн) здійснює Дитячий фонд ООН. Решту суми (200 000 грн) оплачує підприємство «А». ПН зареєстрована на підприємство «А». Як оприбуткувати обладнання в бухобліку? Чи має право підприємство «А» на податковий кредит з ПДВ? Чи потрібно реєструвати ПН на компенсуючі податкові зобов'язання?
    19.12.202524
  • Оренда за неповний місяць: як відобразити в обліку?
    ТОВ (ТРЦ) здає в оренду приміщення. У договорі вказано орендну ставку за м² за повний місяць. Якщо орендар починає користуватися приміщенням з 16 числа місяця, то як коректно відобразити послугу в акті: змінювати ціну за м², площу чи застосовувати інший підхід для розрахунку вартості оренди пропорційно фактичній кількості днів користування?
    18.12.2025328