• Посилання скопійовано

Як розділити цілісний майновий комплекс на окремі об’єкти ОЗ?

Мікропідприємство (загальна система, платник ПДВ) отримало, як внесок в уставний капітал адмінприміщення, склади, майстерні, гараж тощо. Відобразило в обліку як один ОЗ «База», є документ на право власності як комплексу. Чи можливо розділити цю «Базу» на декілька об'єктів для цілей продажу окремих об’єктів (гараж) і оцінювати лише цей гараж?

Відповідно до п. 9 НП(С)БО 7  первісна вартість об'єктів основних засобів,  зобов'язання за  які  визначені  загальною сумою,  визначається розподілом цієї суми  пропорційно  до  справедливої  вартості   окремого   об'єкта основних засобів.

Також п. 4 НП(С)БО 7 містить визначення об’єкта ОЗ: об'єкт  основних  засобів  -  це, зокрема,  конструктивно відокремлений предмет,  призначений  для  виконання  певних самостійних функцій; відокремлений   комплекс   конструктивно    з'єднаних    предметів однакового або різного призначення, що мають для їх обслуговування загальні пристосування,  приладдя,  керування та єдиний фундамент, унаслідок  чого  кожен  предмет  може  виконувати свої функції,  а комплекс  -  певну  роботу  тільки  в  складі  комплексу,   а   не самостійно.     Якщо один  об'єкт основних засобів складається з частин,  які мають різний строк корисного використання (експлуатації), то кожна з  цих частин може визнаватися в бухгалтерському обліку як окремий об'єкт основних засобів.

Отже, виходячи з визначення терміну «об’єкт ОЗ», розподілити загальну вартість бази на вартість  окремих об’єктів потрібно було при оприбуткуванні бази як внеску до статутного капіталу. Якщо цього зроблено не було, то на нашу думку, можна це зробити зараз. Для цього потрібно визначити справедливу вартість кожного окремого об’єкта бази, який буде виділятися як окремий об’єкт ОЗ.

В даному випадку, оскільки йдеться про нерухомість, доцільно звернутися до професійного оцінювача, який визначить справедливу вартість кожного об’єкта бази. У ст. 7 Закону №2658-III наведено перелік випадків, коли професійна оцінка майна обов’язкова. В тому числі там зазначена така причина, як переоцінка основних фондів для цілей бухгалтерського обліку.

Якщо сумарна справедлива вартість всіх об’єктів бази буде суттєво відрізнятися від її балансової вартості,  то всю базу можна (але це не обов’язково!) переоцінити в бухобліку одночасно з розподілом її на окремі об’єкти у такому порядку:

  1. Визначити справедливу вартість всіх об’єктів – з обов’язковим залученням професійного оцінювача;
  2. Розподілити первісну вартість та накопичену амортизацію бази між об’єктами пропорційно їх справедливій вартості, створити в обліку нові об’єкти ОЗ;
  3. Якщо розподілена балансова вартість об’єктів буде суттєво відрізнятися від їхньої справедливої вартості, в бухобліку можна зробити переоцінку кожного новоствореного об’єкта  як окремого об’єкта ОЗ;
  4. Після переоцінки можна продавати окремі об’єкти ОЗ, які будуть обліковуватися за переоціненою вартістю.

Чи обов’язково робити переоцінку об’єктів в бухобліку, чи можна обмежитися тільки пропорційним розподілом первісної вартості та накопиченої амортизації? НП(С)БО 7 не вимагає робити переоцінку, а лише дає право переоцінити ОЗ, якщо залишкова вартість цього об'єкта істотно відрізняється від його справедливої вартості на дату балансу. Про переоцінку ОЗ і її обов’язковість ми писали тут.

Відповідно, якщо підприємство не буде переоцінювати об’єкти ОЗ в бухобліку, то залучати професійного оцінювача не обов’язково. В цьому разі визначити справедливу вартість окремих об’єктів ОЗ може й комісія, створена на підприємстві. Проте ми все ж таки радимо скористатися послугами професійного оцінювача, щоб уникнути суперечок з податківцями.

Отже, без переоцінки схема буде такою:

  1. Визначити справедливу вартість всіх об’єктів (самостійно в особі створеної комісії або за допомогою оцінювача);
  2. Розподілити первісну вартість та амортизацію бази між об’єктами пропорційно їх справедливій вартості, створити в обліку нові об’єкти ОЗ;
  3. Після розподілу первісної вартості та амортизації можна продавати окремі об’єкти ОЗ, які будуть обліковуватися за пропорційно розподіленою вартістю.

Про розкомплектацію ОЗ та розподіл первісної вартості ми писали тут.

Там же описано документування та надано приклад розподілу первісної вартості та накопиченої амортизації.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Послуги від нерезидента: особливості обліку та оподаткування
    Підприємство оплатило з гривневої корпоративної картки за послуги нерезиденту згідно знаданим інвойсом у валюті. Кошти списалися у гривні за комерційним курсу на день проведення операції банком. Як відобразити таку операцію в бухобліку? Які її наслідки з ПДВ?
    25.06.202519
  • Придбали рослини в горщиках для офісу: як обліковувати?
    Підприємство придбало рослини в горщиках для прикрашення (озеленення) офісу. Вартість однієї рослини - 26 500,00 грн без ПДВ. Як слід обліковувати ці рослини у бухгалтерському та податковому обліках?
    25.06.202557
  • Аванс за платні дороги Латвії: як облікувати?
    Директор автотранспортного підприємства здійснив передоплату в іноземній валюті за користування платними дорогами в Литві через спеціалізований сайт https://smsvinjetes.lv/ru, використовуючи ключ до рахунку підприємства. На момент оплати невідомо, який конкретний транспортний засіб і яку суму використає. Як відобразити дану операцію в обліку?
    24.06.2025108
  • Зміна митного режиму з тимчасового ввезення на імпорт: облік та ПДВ
    Як у декларації з ПДВ відобразити обсяги придбання та сплачений податок при зміні митного режиму з тимчасового ввезення на імпорт, враховуючи раніше сплачені відсотки? Які бухгалтерські проведення слід зробити, якщо ці відсотки були віднесені на витрати?
    24.06.202529
  • Списання витрат на ремонт орендованого транспорту без компенсації
    Підприємство орендує авто у фізособи. За договором, підприємство зробило капітальний ремонт, а власник має компенсувати його вартість після повернення авто, за залишковою вартістю з урахуванням зносу. Після ремонту минуло 5 років, авто не поверталося. Чи потрібно компенсувати вартість першого капітального ремонту? Які податкові наслідки та чи можна зменшити податкове навантаження?
    24.06.202559