• Посилання скопійовано

Налоговый учет у застройщика многоквартирного дома

Просим разъяснить, как в налоговом учете застройщика отображается строительство многоквартирного дома (сроком более 1 года), если заключенными договорами с подрядчиками (контракты типа «расходы плюс») предусмотрена поэтапная сдача работ. Предприятие является застройщиком жилого многоквартирного дома (строительство началось до 01.04.11). Финансирование строительства осуществляет управитель Фонда финансирования строительства (ФФС) согласно заключенному с ним долгосрочному договору (срок строительства более 1 года без поэтапной сдачи работ) в виде авансовых платежей на текущий счет застройщика (на данное время профинансировано 20% от общего количества квартир, остальная часть строится за счет заказчика). Застройщик привлекает к строительству подрядчиков, с которыми предусмотрена поэтапная сдача работ. В ходе строительства застройщик накапливает расходы по строительству дома (стройматериалы, электроэнергия, арендная плата земли, стоимость работ подрядчиков) в незавершенном производстве. После завершения строительства будет определена общая сумма расходов, сформирована себестоимость 1 м<sup>2</sup> квартиры и готовые квартиры будут передаваться их хозяевам-доверителям (согласно актам приема передачи объектов инвестирования). Застройщиком в учете будут признаны доходы от проданных квартир (20%) и списана их себестоимость на финансовый результат. Стоимость не проданных квартир (80%) останется на балансе застройщика в составе готовой продукции до момента реализации будущим покупателям. Как в налоговом учете застройщика (налог на прибыль) отражаются: — поступление денежных средств от управителя ФФС (долгосрочным договором не предусмотрена поэтапная сдача работ), — расходы (стройматериалы, электроэнергия, арендная плата земли, стоимость работ подрядчиков) на производство готовой продукции (квартир) с долгосрочным технологическим циклом, если заключенными договорами с подрядчиками предусмотрена поэтапная сдача работ (общая сумма расходов может быть определена только после завершения строительства)?

З наведеної у запиті інформації випливає, що замовником будівництва виступають: управитель ФФБ — в частині 20% вартості будівництва, решта будівництва (80%) здійснюється за рахунок забудовника («Стоимость не проданных квартир (80%) останется на балансе застройщика в составе готовой продукции до момента реализации будущим покупателям»).

Виходячи з цих міркувань і побудована відповідь як зазначені операції слід відображати після 01.04.11 р.

Пунктом 137.3 передбачено, що у разі якщо платник податку виробляє товари, виконує роботи, надає послуги з довготривалим (більше одного року) технологічним циклом виробництва та якщо договорами, укладеними на виробництво таких товарів, виконання робіт, надання послуг, не передбачено поетапного їх здавання, доходи нараховуються платником податку самостійно відповідно до ступеня завершеності виробництва (операції з надання послуг).

З наведеної у запиті інформації можна припустити, що укладений з ФФБ договір відповідає ознакам «довготривалого», якщо виконуються обидві умови: 1) технологічний цикл виробництва більше 1 року (з 01.04.2011 р.) та 2) договором не передбачено поетапного здавання робіт замовнику — ФФБ. Якщо тривалість дії договору з 01.04.2011 р. менше року, то не має підстав вважати такий договір довготривалим.

Ми розглянемо порядок дій, якщо договір все ж таки відповідає ознакам довготривалого.

Таким чином, доходи за таким договором слід визнавати відповідно до ступеня завершеності виробництва (операції з надання послуг).

В свою чергу ступінь завершеності будівництва визначається за питомою вагою витрат, здійснених у звітному податковому періоді, у загальній очікуваній сумі таких витрат та/або за питомою вагою обсягу послуг, наданих у звітному податковому періоді, у загальному обсязі послуг, які мають бути надані.

Пунктом 138.2 ст. 138 ПКУ передбачено, що у разі якщо платник податку здійснює виробництво товарів, виконання робіт, надання послуг з довготривалим (більше одного року) технологічним циклом виробництва за умови, що договорами, укладеними на виробництво таких товарів, виконання робіт, надання послуг, не передбачено поетапної їх здачі, до витрат звітного податкового періоду включаються витрати, пов'язані з виробництвом таких товарів, виконанням робіт, наданням послуг у цьому періоді.

Оскільки перехідними положеннями, питання відображення доходів і витрат за перехідними довготривалими договорами не врегульовані, то пропонуємо після 01.04.11 р. підприємству у податковому обліку відображати доходи і витрати наступним чином (для спрощення розрахунки з ПДВ не беруться до уваги):
— до складу витрат звітного періоду слід відносити фактично понесені витрати, пов'язані із виконанням «довготривалого» договору (а це 20% всіх фактично понесених витрат у звітному періоді, решта витрат (80%) буде формувати собівартість готової продукції і знайде відображення у складі витрат лише у момент реалізації таких квартир).
— для визначення суми доходів за звітний період підприємству слід визначити оцінний коефіцієнт «ступінь завершеності виробництва», і виходячи з цього коефіцієнту нараховувати доходи. Наприклад: кошторисні витрати 1000 тис. грн., понесені у звітному періоді витрати 150 тис. грн., отримані авансові платежі від ФФБ — 100 тис. грн. (договірна вартість 20% будівництва — 360 тис. грн.),
тоді ступінь завершеності виробництва 0,15 (150/1000), до складу доходів включається 54 тис. грн. (360*0,15), а до складу витрат 30 тис. грн. (150*20%), решта витрат — 120 тис. грн. (150-30) буде формувати собівартість квартир для цілей податкового обліку.

Пунктом 137.3 ст. 137 ПКУ передбачено, що після переходу покупцю права власності на товари (роботи, послуги) з довготривалим технологічним циклом виробництва, виконавець здійснює коригування фактично отриманого доходу, пов'язаного з виготовленням таких товарів (робіт, послуг), нарахованого в попередні періоди протягом терміну їх виготовлення.

При цьому, якщо фактично отриманий дохід у вигляді кінцевої договірної ціни (з урахуванням додаткових угод) перевищує суму доходу, попередньо нараховану за наслідками кожного податкового періоду протягом строку виготовлення таких товарів (робіт, послуг), таке перевищення підлягає зарахуванню до доходів звітного періоду, в якому відбувається перехід права власності на такі товари (роботи, послуги).

Якщо фактично отриманий дохід у вигляді кінцевої договірної ціни (з урахуванням додаткових угод) менше суми доходу, попередньо визначеного за наслідками кожного податкового періоду протягом строку виготовлення таких товарів (робіт, послуг), така різниця підлягає зарахуванню у зменшення доходів звітного періоду, в якому відбувається перехід права власності на такі товари (роботи, послуги).


Що стосується витрат, які були понесені до 01.04.2011 р. однак через механізм приросту/убутку фактично не зменшили об'єкт оподаткування, то підприємство зможе їх відобразити у складі витрат (в складі собівартості) в момент реалізації квартир.

Галина Шулак

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс

Передплатити

Джерело: Контракти-Аудит

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Формулювання в Акті на списання та безоплатну передачу комп’ютерної техніки
    Комунальне підприємство має на балансі повністю замортизовану та морально застарілу комп’ютерну техніку. За рішенням засновника (місцевої ради) ця техніка буде або списана з балансу, або безоплатно передана іншому підприємству. Яке обґрунтування писати в актах на списання, на передачу?
    Сьогодні 12:1812
  • Як привести у відповідність показники рівнемірів-лічильників з даними бухобліку пального?
    Підприємство є платником акцизного податку, має ліцензію на зберігання пального (дизпаливо) виключно для власного споживання у своїй виробничій діяльності. В результаті інвентаризації виявлені розбіжності між даними бухобліку та даними рівнемірів – лічильників на акцизних складах підприємства. Як привести у відповідність дані бухобліку з показниками витратомірів-лічильників? Якими документами оформити?
    20.11.202421
  • Виготовлення та безоплатна передача продукції ЗСУ за благодійні кошти
    Підприємство на загальній системі оподаткування отримало кошти благодійної допомоги, за які виготовило запчастини для БПЛА (що є видом діяльності підприємства), і передало безоплатно військовій частині за актом приймання-передачі. Як обліковувати благодійну допомогу та безоплатну передачу запчастин?
    19.11.202426
  • Бухоблік «держдивідендів» у комунальному підприємстві
    Комунальне підприємство виплачує частину чистого прибутку засновнику – міськраді. Який порядок відображення в бухобліку комунального підприємства?
    15.11.202413
  • Що робити з активом утримуваним для продажу, коли минув рік?
    На балансі компанії на рахунку 286 обліковується об'єкт нерухомості, який було придбано шляхом реалізації права заставоутримувача. Підприємство здійснило оцінку майна. Результат - необхідність дооцінки. В найближчий рік об'єкт реалізовувати не планується. Як відобразити дооцінку об'єкта? Які податкові наслідки?
    14.11.202442