• Посилання скопійовано

Як обліковувати подарункові сертифікати?

Підприємство отримало від постачальника подарункові сертифікати за ціною 1,00 грн, окрім того ПДВ - 0,20 грн різним номіналом; 200,00 грн, 500,00 грн тощо. Який порядок обліку таких сертифікатів та оприбуткування ТМЦ, які будуть отримані на ці сертифікати?

Придбання сертифікатів

Придбані сертифікати за собівартістю зараховуються на баланс до складу грошових документів (у прикладі умовна вартість при придбанні одного сертифіката):

  • Дт 332 Кт 685 – 1,20 грн (отримано сертифікат і поставлено на баланс);
  • Дт 641 Кт 644 – 0,20 грн (відображено ПК з ПДВ на підставі ПН постачальника, зареєстрованої в ЄРПН);
  • Дт 685 Кт 311 – 1,20 грн (оплата сертифіката постачальнику).

В аналітичному обліку на субрахунку 332 сертифікати обліковують за різними номіналами. Тобто, окремим рядком на субрахунку 332 обліковують сертифікати номіналом 200,00 грн, іншим рядком - 500,00 грн тощо.

При продажу сертифіката постачальник в загальному порядку складає ПН і реєструє її в ЄРПН. Аналогічно консультує податкова, відповідаючи на питання в підкатегорії 101.04, ЗІР: «Чи підлягають оподаткуванню ПДВ операції з продажу та безоплатного постачання подарункових сертифікатів, які передбачають їх обмін на товари/послуги?».

На підставі такої ПН покупець має право відобразити ПК.

 

Придбання ТМЦ за рахунок сертифікатів

Сертифікати придбані за 1,20 грн, хоча на них можна отримати товарів на суму згідно з номіналом відповідного сертифіката – 200,00 грн, 500,00 грн і так далі.

Фактично це означає, що покупець придбаває ТМЦ вартістю 200,00 грн і так далі за 1,20 грн.

Це також означає, що постачальник має передати покупцеві ці ТМЦ за 1,20 грн, а не, наприклад, за 200,00 грн. Тобто, в накладній на передачу ТМЦ має зазначатися вартість передачі – 1,20 грн, в тому числі ПДВ, а не 200,00 грн тощо.

Отже, бухгалтерський облік у покупця при отриманні ТМЦ буде такий:

  • Дт 20, 28 тощо Кт 631 – 1,00 грн (отримані ТМЦ);
  • Дт 644 Кт 631 – 0,20 грн (зарахована заборгованість з раніше відображеним ПК. Має бути складено РК до ПН і зареєстровано в ЄРПН);
  • Дт 631 Кт 332 – 1,20 грн (передано сертифікати).

Стосовно ПДВ, то постачальник має скласти РК до ПН, складеної на поставлений сертифікат, змінивши номенклатуру постачання – із постачання сертифікату на постачання конкретних товарів, послуг.

З цього приводу читаємо відповідь на питання в підкатегорії 101.15, ЗІР: «Чи складається розрахунок коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної при обміні подарункового сертифікату на товари/послуги, в тому числі що оподатковуються за ставкою 7 відс. або звільненні від оподаткування ПДВ?».

Коротка відповідь податкової така:

«Оскільки на дату фактичного постачання товарів/послуг в обмін на подарунковий сертифікат відбувається зміна номенклатури, зазначеної в ПН, то платником податку складається РК.
При цьому, якщо в обмін на подарунковий сертифікат відбувається постачання товарів/послуг, що оподатковуються за ставкою 7 %, в розділі «Б» РК зі знаком «-» зазначаються показники щодо подарункового сертифікату, та зі знаком «+» зазначаються показники опису (номенклатури) товарів/послуг, що постачаються на заміну (нові товарні позиції), що підлягають оподаткуванню за ставкою 7 %.
У графі 2.1 такого РК зазначається код причини коригування 104, що відповідає причині коригування «Зміна номенклатури».
У полі «Код ставки» вказується відповідна ставка податку, а у розділі «А» має бути заповнений рядок, який відповідає правильній ставці податку.
У випадку, якщо в обмін на подарунковий сертифікат відбувається постачання товарів/послуг, звільнених від оподаткування, то на дату такого постачання складається РК до раніше складеної ПН, в якому коригується вся сума операції зі знаком «–», у графі 2.1 розділу «Б» такого РК зазначається код причини коригування 103, що відповідає причині коригування «Повернення товару або авансових платежів», та одночасно складається нова ПН на операцію з постачання товарів/послуг, звільнених від оподаткування ПДВ.
».

Але залежно від особливостей кожної конкретної ситуації постачальник може здійснити постачання в рахунок сертифікатів на всю номінальну суму сертифікату. Тобто, як у накладній, так і у ПН буде зазначена вартість згідно з номіналом сертифіката. Кожну таку ситуацію потрібно аналізувати і приймати рішення за ними окремо.

Про облік і оподаткування операцій з використанням сертифікатів у продавця товарів можна почитати тут, тут, тут.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Олександр Золотухін

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Як обліковувати витрати на оренду земельної ділянки та електроенергію при будівництві об’єкта нерухомості?
    У підприємства був магазин і на земельну ділянку під ним був договір оренди земельної ділянки. Було прийнято рішення про знесення старого магазину і будівництво на цьому у місця невеличкого торговельного центру. Як облікувати: строк будівництва оренду землі, сплату за використану електроенергію та воду відносити на витрати або калькувати в складі витрат на будівництво і потім віднести на рахунок 10 з амортизацією?
    21.08.202535
  • Постачальник - головне підприємство, а оплата - філії: як облікувати?
    Як правильно покупцеві вести облік взаєморозрахунків з постачальником, якщо постачальник - ТОВ "Літо", вантажовідправник - Філія ТОВ "Літо", для розрахунків - Філія ТОВ "Літо", податкові накладні реєструє ТОВ "Літо"?
    21.08.202528
  • Розміщення Правил військового обліку на підприємстві
    Питання щодо оформлення стенда з інформацією щодо військового обліку, який необхідно зробити на підприємстві з метою виконання вимог відповідного законодавства. Якщо два підприємства орендують офісні приміщення в одній будівлі, чи можливо щоб цей інформаційний стенд був встановлений один на обидва підприємства в загальному холі цієї будівлі? Якщо ні, то які можливі наслідки для підприємств у такому разі?
    19.08.2025225
  • Оплата за ноутбуки на банківський рахунок: чи потрібно вести товарний облік?
    ФОП на ІІІ групі ЄП. Працює лише з юрособами за безготівковим розрахунком. Чи необхідно йому вести облік первинних документів, вести складський облік, якщо він здійснює продаж ноутбука, комплектуючих до нього, та картриджів до МФУ на постійній основі (не оптовий продаж)?
    18.08.202553
  • Відображення в обліку відшкодування збитків працівником після ДТП
    Підприємство заплатило кошти по виконавчому провадженню (було ДТП). Винний працівник (водій) відшкодовує підприємству кошти за виконавчим провадженням. Як в обліку провести дану операцію?
    18.08.2025220