• Посилання скопійовано

Чи можна складати акт виконаних послуг 1 раз на рік?

ФОП надає в оренду основні засоби юрособі. Чи можна виставляти акт виконаних послуг 1 раз на півроку чи рік? Як на це дивиться податкова? А також чи може сільськогосподарський обслуговуюючий кооператив виставляти акти щодо виконання сільськогосподарських послуг 1 раз на півроку?

Оскільки у запитанні не зазначено, який саме основний засіб надається в оренду, звернемо увагу, що надання в оренду будь-яких ОЗ оформляється договором оренди та актом передачі. В договорі оренди відповідно до норм ЦКУ прописується строк дії та строк припинення договору, а також, в які строки проводиться плата за користування майном вноситься щомісячно, якщо інше не встановлено договором (ч. 5 ст. 762 ЦКУ).

А ось будь-яких вимог до періодичності складання акта приймання-передачі послуг немає. Більш того, немає навіть вимоги про складання самого акта приймання-передачі послуг. Тож, періодичність підписання акту може встановлюватися за згодою сторін і може бути різною: щомісячною, один раз на квартал, на півріччя і навіть на рік. Загалом, і сплачувати за оренду теж можна раз на рік.

 

Але чи все так просто?

Факт користування об'єктом оренди також підтверджується первинним документом. Як правило, оформляється акт виконаних робіт (наданих послуг), який підписується орендодавцем та орендарем.

Тобто таким актом підтверджуються взаємовідносини між сторонами (доходи та витрати).

Також ч. 1 ст. 9 Закону про бухоблік зазначено, що господарські операції в обліку мають відображатися на підставі первинних документів.

Відповідно до п. 9 П(С)БО 14,  належна за користування об'єктом операційної оренди плата визнається витратами згідно з П(С)БО 16 на прямолінійній основі протягом строку оренди або з урахуванням способу одержання економічних вигід, пов'язаних із використанням об'єкта операційної оренди. На суму заохочення орендаря щодо продовження або ук-ладення нової орендної угоди зменшуються протягом строку оренди його витрати з орендної плати.

Згідно з п. 17 П(С)БО 14,  дохід від операційної оренди (крім доходу від оренди об'єктів інвестиційної нерухомості) визнається іншим операційним доходом відповідного звітного періоду на прямолінійній основі протягом строку оренди або з урахуванням способу одержання економічних вигід, пов'язаних з використанням об'єкта операційної оренди. На суму заохочення орендаря щодо продовження або укладення нової орендної угоди орендодавцем зменшуються протягом строку оренди доходи від орендної плати.

Тобто, орендодавець у відповідних звітних періодах має відображати доходи (орендар — витрати) від оренди, на прямолінійній основі протягом строку оренди або з урахуванням способу отримання економічних вигод, пов’язаних з використанням об’єкта.

 

А як же бути з ПДВ-обліком?

Для ПДВ-обліку важливою є перша подія. Згідно з п. 187.1 ПКУ, ПЗ за послугами, у тому числі і послугами оренди виникають:

  • або на дату зарахування коштів на банківський рахунок як оплата послуг. У цьому випадку ПЗ нараховуються при надходженні грошей на рахунок;
  • або на дату оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. У даному випадку, при здійсненні платником податку (постачальником) операції з постачання послуг, датою виникнення податкових зобов’язань з ПДВ та відповідно складання податкової накладної за такою операцією буде вважатися дата належним чином оформленого первинного документу, а саме акта виконаних робіт (наданих послуг). При цьому для отримувача таких послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до складу податкового кредиту, буде податкова накладна, складена та зареєстрована в ЄРПН платником податку (постачальником).

Аналогічну думку, щодо ПДВ висловлюють і податківці у листі від 10.01.2018 р. №95/6/99-99-15-03-02-15/ІПК.

Отже, якщо оплата за оренду ОЗ надходитиме щомісячно, то податківці забажають бачити відображення ПДВ також щомісячно, бо постачання орендних послуг має безперервний, ритмічний характер (п. 201.4 ПКУ), оскільки ОЗ перебуватиме в оренді не один місяць, а може й протягом всього року та експлуатуватиметься щодня. Таким чином, і акт виконаних послуг має виписуватися щомісячно.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс

Передплатити

Автор: Щербина Світлана

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Формування резерву сумнівних боргів комунальним підприємством водопостачання
    Комунальне підприємство вперше планує нарахувати резерв сумнівних боргів за надані населенню послуги водопостачання та водовідведення. Необхідно визначити оптимальний спосіб формування резерву та механізм відстеження сплачених боргів у майбутньому
    Сьогодні 17:505
  • Облік втрати товару при доставці «Новою поштою» внаслідок ворожого обстрілу
    Підприємство продало та відвантажило товар (рулон тканини) вартістю 6225,60 грн, зареєструвало податкову накладну. Під час доставки «Новою поштою» товар знищено внаслідок обстрілу. Перевізник компенсував 6225,00 грн. Клієнту відправлено повторно аналогічний товар. Якими бухгалтерськими проведеннями відобразити ці операції? Чи потрібно реєструвати на себе компенсуючу податкову накладну на втрачений товар, якщо за неї отримана компенсація від «Нової пошти»?​
    Сьогодні 16:5017
  • Неповернена поворотна допомога неприбуткової організації: статус та облік
    Коли поворотна фіндопомога, отримана неприбутковою організацією і не повернена в строк, визначений договором, набуває статусу безповоротної для цілей податкового та бухгалтерського обліку?
    Сьогодні 13:5915
  • «Перетворення» продажу в безоплатну передачу: облік та податкові наслідки
    Юрособа - платник податку на прибуток та ПДВ (податкові різниці не застосовує) в червні 2025 р. реалізувало державному оборонному підприємству товари на суму 42 000 грн (в т.ч. ПДВ – 7000 грн), зареєструвало ПН. Держпідприємство не розрахувалося за ці товари, і в жовтні 2025 р. попросило надати їх у якості благодійної допомоги. Чи можливо це? Як відобразити операцію в бухобліку та які податкові наслідки вона матиме?
    03.11.202540
  • Як облікувати отримані дивіденди від участі в капіталі?
    Якими бухгалтерськими проведеннями (кореспонденцією рахунків) слід відобразити в обліку підприємства отримання дивідендів від іншої юрособи, в статутному капіталі якої воно має частку, за результатами її фінансової діяльності у 2024 році?
    03.11.202521