• Посилання скопійовано

Чи може бути від’ємний залишок на рахунку 31?

Банк видав підприємству кредит під невеликий відсоток на 2 роки. Було відкрито ще один розрахунковий рахунок підприємству і з нього перераховано постачальникам за ТМЦ в сумі 500000 грн. В результаті на рахунку 311 виникло від’ємне сальдо 500000 грн, яке погашається рівними частинами з відсотками. Як відобразити це обліку і в балансі (мікропідприємство)?

За умовами запитання можна зробити висновок, що ми маємо справу з кредитом, який наданий по схемі овердрафту. Овердрафт - це кредит, який надається клієнту понад його залишок на поточному рахунку в банку в межах заздалегідь обумовленої суми. На практиці це виглядає як перевитрата грошових коштів на поточному рахунку у вигляді від’ємного залишку. В даному випадку банк відкрив клієнту окремий рахунок для цілей кредитування і з нього списав кошти таким чином, що на рахунку утворився від’ємний залишок.

По суті такий від’ємний залишок є собою кредит банку, і відповідно, його облік ведеться так само, як і облік кредиту. Оскільки кредит наданий на два роки, то його слід розглядати як довгостроковий кредит, виділивши з нього ту частину, яка належить до погашення протягом 12 місяців з дати балансу.

Облік розрахунків за довгостроковими кредитами банків ведеться згідно з Інструкцією №291 на субрахунку 501 «Довгострокові кредити банків у національній валюті». Та частина довгострокових зобов'язань, яка підлягає погашенню протягом 12 місяців з дати балансу, відображається за кредитом рахунку 61 «Поточна заборгованість за довгостроковими зобов'язаннями» у кореспонденції з дебетом рахунку 50.

Наприклад, підприємство сплатило 500 тис. постачальникам за рахунок кредиту з спеціального кредитного рахунку (який далі позначено 311/К), внаслідок чого на кредитному рахунку виникає від’ємний залишок. Далі підриємство погашає кредит частинами, перераховуючи  кошти зі свого основного рахунку (він позначений як 311/Р) на кредитний, внаслідок чого від’ємний залишок на кредитному рахунку зменшується. Схема бухгалтерських записів буде такою:

  • Дт 311/К Кт 501 на суму 500 тис. грн -  надання банком кредитних ресурсів підприємству;
  • Дт 631 Кт 311/К на суму 500 тис. грн – оплата постачальникам за ТМЦ. Цей запис здійснюється одночасно з попереднім і на  одну й ту ж суму, таким чином рахунок 311/К не має залишку. Одночасно виникає заборгованість за кредитом та відбувається оплата постачальникам№;
  • Дт 501 Кт 611 на суму 250 тис. грн (умовно) – виділення поточної частини заборгованості, яка має бути погашена протягом 12 місяців з дати балансу.

Дт 611 Кт 311/Р на частину суми 25 тис. грн (умовно) – погашення частини раніше використаного кредиту. Після цього на рахунку 611 формується залишок кредитної заборгованості 250 – 25 = 225 тис. грн. Пам’ятаймо, що ще 250 тис. обліковуються на рахунку 501 як довгострокова заборгованість, яка підлягає погашенню пізніше, ніж через 12 місяців з дати балансу.

Таким чином, такий кредит обліковується як класичний кредит банку, а від’ємний залишок на банківському рахунку являє собою заборгованість підприємства за кредитом банку. В залежності від умов надання кредиту така заборгованість може бути довгострокова і короткострокова.

Відповідно, у балансі за формою №1-мс  такий кредит відображається у рядку 1595 в частині суми, що підлягає погашенню пізніше ніж через 12 місяців з дати балансу (рах. 501), а короткострокова частина (рах. 611) – у рядку 1600 (див. п. 1.9 та 1.10 розділу III П(С)БО 25).

Облік витрат, пов'язаних з нарахуванням та сплатою відсотків, процентів тощо за користування кредитами банків, ведеться згідно з Інструкцією №291 на субрахунку 951 «Відсотки за кредит». Сума визнаних витрат відображається за дебетом рахунку 951 у кореспонденції з кредитом субрахунку 684 «Розрахунки за нарахованими відсотками».

Також нагадуємо, що довгострокову заборгованість слід перевірити на предмет того, чи підлягає вона дисконтуванню. Якщо ставка, за якою банк надав цей кредит, нижче ринкової ставки, довгострокова частина кредиту підлягає дисконтуванню. Більш докладно про це – тут.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Списання товарів унаслідок крадіжки: облік та ПДВ-наслідки
    На підприємстві сталася крадіжка. Було викликано поліцію та склали перелік усіх викрадених товарів, отримано виписку з ЄРДР. Як підприємству правильно списати товари, викрадені внаслідок крадіжки? Чи потрібно нараховувати податкові зобов'язання з ПДВ і як діяти з тими активами (каністрами), які раніше вже були списані на витрати (рахунок 91)?
    Сьогодні 11:0312
  • Як обліковувати витрати на оренду земельної ділянки та електроенергію при будівництві об’єкта нерухомості?
    У підприємства був магазин і на земельну ділянку під ним був договір оренди земельної ділянки. Було прийнято рішення про знесення старого магазину і будівництво на цьому у місця невеличкого торговельного центру. Як облікувати: строк будівництва оренду землі, сплату за використану електроенергію та воду відносити на витрати або калькувати в складі витрат на будівництво і потім віднести на рахунок 10 з амортизацією?
    21.08.202544
  • Постачальник - головне підприємство, а оплата - філії: як облікувати?
    Як правильно покупцеві вести облік взаєморозрахунків з постачальником, якщо постачальник - ТОВ "Літо", вантажовідправник - Філія ТОВ "Літо", для розрахунків - Філія ТОВ "Літо", податкові накладні реєструє ТОВ "Літо"?
    21.08.202530
  • Розміщення Правил військового обліку на підприємстві
    Питання щодо оформлення стенда з інформацією щодо військового обліку, який необхідно зробити на підприємстві з метою виконання вимог відповідного законодавства. Якщо два підприємства орендують офісні приміщення в одній будівлі, чи можливо щоб цей інформаційний стенд був встановлений один на обидва підприємства в загальному холі цієї будівлі? Якщо ні, то які можливі наслідки для підприємств у такому разі?
    19.08.2025239
  • Оплата за ноутбуки на банківський рахунок: чи потрібно вести товарний облік?
    ФОП на ІІІ групі ЄП. Працює лише з юрособами за безготівковим розрахунком. Чи необхідно йому вести облік первинних документів, вести складський облік, якщо він здійснює продаж ноутбука, комплектуючих до нього, та картриджів до МФУ на постійній основі (не оптовий продаж)?
    18.08.202554