• Посилання скопійовано

Чи можна не повертати поворотну фіндопомогу?

Директор надав підприємству поворотну фіндопомогу строком на 12 місяців. Чи може підприємство не повертати цю допомогу після закінчення строку договору?

Тут можуть бути різні варіанти:

Наприклад, після закінчення строку договору сторони можуть укласти додаткову угоду до первісного договору, яким перекваліфікувати допомогу на безповоротну. На підставі такої угоди заборгованість за отриманою фіндопомогою включається до складу доходу підприємства (див. приклад з умовними цифрами):

  • Дт 311, 301 Кт 685 – 50 000 грн (отримано підприємством поворотну фіндопомогу);
  • Дт 685 Кт 718 – 50 000 грн (укладено угоду про зміну характеру допомоги на безповоротну).

Якщо у визначений договором строк (12 місяців) допомога не буде повернута, це буде порушенням зобов’язання за договором (див. ст. 610 ЦКУ).

Відповідно до ч. 1 ст. 611 ЦКУ, у разі порушення зобов'язання настають правові наслідки, встановлені договором або законом, зокрема:

  1. припинення зобов'язання внаслідок односторонньої відмови від зобов'язання, якщо це встановлено договором або законом, або розірвання договору;
  2. зміна умов зобов'язання;
  3. сплата неустойки;
  4. відшкодування збитків та моральної шкоди.

Різноманітні правові особливості, пов’язані з порушенням зобов’язання, наведені в ст. 611 – ст. 625 ЦКУ.

Про неустойку (штраф, пеню) мова йде в ст. 549 – ст. 552 ЦКУ.

Поряд з цим виконання договору може забезпечуватися (див. ч. 1 ст. 546 ЦКУ):

  • неустойкою,
  • порукою,
  • гарантією,
  • заставою,
  • притриманням,
  • завдатком,
  • правом довірчої власності.

Наприклад, договором може передбачатися штраф за несвоєчасне виконання в такому-то розмірі, скажімо, 50% від суми договору.

Може встановлюватися пеня в розмірі подвійної ставки НБУ за кожен день прострочки тощо.

Отже, підприємство може не повертати допомогу, але тоді включаються встановлені договором санкції за невиконання умов договору. Зрештою, у позикодавця (директора) залишається можливість подати до суду на підприємство з вимогою погасити борг за договором, включаючи передбачені договором санкції.

У разі спливу строку погашення заборгованості за договором ця заборгованість і в подальшому обліковується на балансі підприємства, на субрахунку 685. Після закінчення строку позовної давності ця заборгованість визнається у складі доходів: Дт 685 Кт 717.

Наприклад, договір може бути простроченим, але директор (позикодавець) не подаватиме до суду. Відтак у разі спливу позовної давності (три роки – див. ст. 257 ЦКУ) заборгованість списується з балансу і включається до складу доходів підприємства. Детальніше про позовну давність можна почитати тут, тут і тут.

Ще варіант – сторони можуть укласти додаткову угоду, якою подовжити строк оплати за договором, приміром, ще на рік тощо.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Олександр Золотухін

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Списання товарів унаслідок крадіжки: облік та ПДВ-наслідки
    На підприємстві сталася крадіжка. Було викликано поліцію та склали перелік усіх викрадених товарів, отримано виписку з ЄРДР. Як підприємству правильно списати товари, викрадені внаслідок крадіжки? Чи потрібно нараховувати податкові зобов'язання з ПДВ і як діяти з тими активами (каністрами), які раніше вже були списані на витрати (рахунок 91)?
    Сьогодні 11:0334
  • Як обліковувати витрати на оренду земельної ділянки та електроенергію при будівництві об’єкта нерухомості?
    У підприємства був магазин і на земельну ділянку під ним був договір оренди земельної ділянки. Було прийнято рішення про знесення старого магазину і будівництво на цьому у місця невеличкого торговельного центру. Як облікувати: строк будівництва оренду землі, сплату за використану електроенергію та воду відносити на витрати або калькувати в складі витрат на будівництво і потім віднести на рахунок 10 з амортизацією?
    21.08.202547
  • Постачальник - головне підприємство, а оплата - філії: як облікувати?
    Як правильно покупцеві вести облік взаєморозрахунків з постачальником, якщо постачальник - ТОВ "Літо", вантажовідправник - Філія ТОВ "Літо", для розрахунків - Філія ТОВ "Літо", податкові накладні реєструє ТОВ "Літо"?
    21.08.202533
  • Розміщення Правил військового обліку на підприємстві
    Питання щодо оформлення стенда з інформацією щодо військового обліку, який необхідно зробити на підприємстві з метою виконання вимог відповідного законодавства. Якщо два підприємства орендують офісні приміщення в одній будівлі, чи можливо щоб цей інформаційний стенд був встановлений один на обидва підприємства в загальному холі цієї будівлі? Якщо ні, то які можливі наслідки для підприємств у такому разі?
    19.08.2025245
  • Оплата за ноутбуки на банківський рахунок: чи потрібно вести товарний облік?
    ФОП на ІІІ групі ЄП. Працює лише з юрособами за безготівковим розрахунком. Чи необхідно йому вести облік первинних документів, вести складський облік, якщо він здійснює продаж ноутбука, комплектуючих до нього, та картриджів до МФУ на постійній основі (не оптовий продаж)?
    18.08.202554