• Посилання скопійовано

Реконструкція будівлі: що в обліку?

Підприємство проводить ремонт покрівлі будівлі. На суму ремонту збільшено первісну вартість будівлі. Чи обов’язково зменшувати вартість будівлі на суму старої покрівлі? Якщо так, то як визначити вартість старої покрівлі? Як документально оформити?

Відповідно до п. 14 П(С)БО 7, первісна вартість ОЗ збільшується на суму витрат, пов'язаних з поліпшенням об'єкта (модернізація, модифікація,  добудова, дообладнання, реконструкція тощо),  що призводить до збільшення майбутніх економічних вигод, первісно очікуваних від використання об'єкта. Залишкова вартість ОЗ зменшується у зв'язку з частковою ліквідацією об'єкта
ОЗ.

Якщо підприємство розглядає ремонт покрівлі як поліпшення ОЗ, воно збільшує первісну вартість ОЗ:

  • Дт 151 Кт 631 тощо - понесені витрати на поліпшення;
  • Дт 641 Кт 631 – відображено ПК (якщо витрати придбані з ПДВ і підприємство є платник ПДВ);
  • Дт 103 Кт 151 – збільшена первісна вартість будівлі.

Якщо при цьому стара покрівля знімається, з точки зору бухгалтерського обліку таку операцію доречно розглядати як часткову ліквідацію об’єкта.

Якщо стара покрівля не знімається, а роботи з ремонту тільки поліпшують показники старої покрівлі, то, скоріш за все, часткову ліквідацію проводити не потрібно.

У разі часткової ліквідації потрібно зменшити первісну вартість будівлі:

  • Дт 131 Кт 103 – на суму нарахованого зносу ліквідованої частини будівлі;
  • Дт 976 Кт 103 – на суму залишкової вартості ліквідованої частини.

В п. 46 Методрекомендацій №561 сказано конкретніше: у разі часткової ліквідації об'єкта ОЗ його первісна (переоцінена) вартість та знос зменшуються відповідно на суму первісної (переоціненої) вартості та зносу ліквідованої частини об'єкта, а пропорційна ліквідованій частині сума сальдо з дооцінки відображається зменшенням додаткового капіталу і збільшенням нерозподіленого прибутку (Дт 411 Кт 441).

 

Як визначити вартість старої покрівлі?

Найперше – потрібно подивитися документи на введення будівлі в експлуатацію. Вони можуть містити вартість окремих частин будівлі, включаючи покрівлі. Тоді визначаємо частку цієї вартості у загальній первісній вартості об’єкта. А потім пропорційно цій частці зменшуємо залишкову вартість і знос.

Якщо таких документів немає, робимо так, як написано в п. 46 Методрекомендацій №561: якщо підприємство не може визначити первісну вартість заміненої частини, воно може її оцінити у сумі витрат на заміну.

Наприклад, якщо вартість поліпшення, на яку збільшили первісну вартість будівлі – 500 000 грн (Дт 103 Кт 151 – 500 000 грн), то і первісну вартість старої покрівлі визначають на рівні 500 000 грн.

Приміром, якщо сума нарахованого зносу будівлі становить 30% первісної вартості, бухгалтерські проводки з часткової ліквідації будуть такими:

  • Дт 131 Кт 103 – 150 000 грн (500 000 х 30%);
  • Дт 976 Кт 103 – 350 000 грн (500 000 – 150 000).

 

Якими документами оформити?

Застосовуються стандартні документи, якими оформляються операції з ОЗ. Це можуть бути документи, затверджені:

  • Наказом Мінстату від 29.12.1995 р. №352 чи
  • Наказом Мінфіну від 13.09.16 р. №818.

Збільшення первісної вартості ОЗ може оформлятися:

  • Актом приймання-здачі відремонтованих, реконструйованих та модернізованих об'єктів (типова форма №ОЗ-2, затверджена Наказом №352) чи
  • Актом приймання відремонтованих, реконструйованих та модернізованих основних засобів (типова форма, затверджена Наказом №818).

Часткову ліквідацію ОЗ можна оформити:

  • Актом на списання основних засобів (типова форма №ОЗ-3, затверджена Наказом №352) чи
  • Актом списання основних засобів (часткової ліквідації) (типова форма, затверджена Наказом №818).

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс

Передплатити

Автор: Олександр Золотухін

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Як обчислити витрати на відрядження за кордон, якщо розрахунки здійснювалися карткою?
    Працівник їздив у закордонне відрядження в Узбекистан. Аванс був перерахований йому у гривнях на особисту зарплатну картку. Цією карткою працівник розраховувався на території Узбекистану (не знімав готівку та не робив обмінних операцій). До звіту про відрядження додані фіскальні чеки Узбекистану, в яких вказана валюта Узбекистану + сліп з терміналу банку до цього фіскального чеку в долларах США. Яку валюту брати до розрахунку на дату звіту: долари чи валюту Узбекистану?
    Сьогодні 09:199
  • Неповернуті аванси за ліцензійними договорами: як облікувати?
    Консультація розглядає порядок відображення в бухгалтерському та податковому обліках підприємства невикористаних та неповернутих авансів, сплачених іноземним правовласникам за ліцензійними договорами на видання книжок. Пояснюється неможливість використання резерву сумнівних боргів для таких авансів, порядок списання їх на витрати (рахунок 949) та відсутність специфічних податкових різниць для даної операції
    17.04.202517
  • Надання приватною школою платного харчування учням: що в бухобліку?
    Приватна школа організовує харчування для учнів за принципом «шведського столу». Учні оплачують вартість харчування окремо. Як відобразити такі операції в бухгалтерському обліку?
    16.04.202524
  • На якому рахунку обліковувати кошти від продажу сертифікату на брокерському рахунку в депозитарію?
    ТОВ має на балансі інвестиційні сертифікати, кошти від продажу яких, спочатку зайшли на брокерський (транзитний) рахунок в депозитарії, а потім за розпорядженям ТОВ на основний р/р. На якому бухгалтерському рахунку потрібно обліковувати рух коштів за брокерським рахунком?
    16.04.202526
  • Інклюзивне авто для перевезення людей з інвалідністю: як облікувати?
    Благодійний фонд планує придбати інклюзивне авто для перевезення людей з інвалідністю. Чи може кошти на купівлю за запитом на цільове фінансування дати юрсоба? Як в бухобліку фонду відобразити отримання коштів, придбання авто і його використання? Якими документами підтверджувати, що витрати на використання авто – це не адміністративні витрати, які повинні бути в межах 20%?
    14.04.202516