• Посилання скопійовано

Реконструкція будівлі: що в обліку?

Підприємство проводить ремонт покрівлі будівлі. На суму ремонту збільшено первісну вартість будівлі. Чи обов’язково зменшувати вартість будівлі на суму старої покрівлі? Якщо так, то як визначити вартість старої покрівлі? Як документально оформити?

Відповідно до п. 14 П(С)БО 7, первісна вартість ОЗ збільшується на суму витрат, пов'язаних з поліпшенням об'єкта (модернізація, модифікація,  добудова, дообладнання, реконструкція тощо),  що призводить до збільшення майбутніх економічних вигод, первісно очікуваних від використання об'єкта. Залишкова вартість ОЗ зменшується у зв'язку з частковою ліквідацією об'єкта
ОЗ.

Якщо підприємство розглядає ремонт покрівлі як поліпшення ОЗ, воно збільшує первісну вартість ОЗ:

  • Дт 151 Кт 631 тощо - понесені витрати на поліпшення;
  • Дт 641 Кт 631 – відображено ПК (якщо витрати придбані з ПДВ і підприємство є платник ПДВ);
  • Дт 103 Кт 151 – збільшена первісна вартість будівлі.

Якщо при цьому стара покрівля знімається, з точки зору бухгалтерського обліку таку операцію доречно розглядати як часткову ліквідацію об’єкта.

Якщо стара покрівля не знімається, а роботи з ремонту тільки поліпшують показники старої покрівлі, то, скоріш за все, часткову ліквідацію проводити не потрібно.

У разі часткової ліквідації потрібно зменшити первісну вартість будівлі:

  • Дт 131 Кт 103 – на суму нарахованого зносу ліквідованої частини будівлі;
  • Дт 976 Кт 103 – на суму залишкової вартості ліквідованої частини.

В п. 46 Методрекомендацій № 561 сказано конкретніше: у разі часткової ліквідації об'єкта ОЗ його первісна (переоцінена) вартість та знос зменшуються відповідно на суму первісної (переоціненої) вартості та зносу ліквідованої частини об'єкта, а пропорційна ліквідованій частині сума сальдо з дооцінки відображається зменшенням додаткового капіталу і збільшенням нерозподіленого прибутку (Дт 411 Кт 441).

 

Як визначити вартість старої покрівлі?

Найперше – потрібно подивитися документи на введення будівлі в експлуатацію. Вони можуть містити вартість окремих частин будівлі, включаючи покрівлі. Тоді визначаємо частку цієї вартості у загальній первісній вартості об’єкта. А потім пропорційно цій частці зменшуємо залишкову вартість і знос.

Якщо таких документів немає, робимо так, як написано в п. 46 Методрекомендацій №561: якщо підприємство не може визначити первісну вартість заміненої частини, воно може її оцінити у сумі витрат на заміну.

Наприклад, якщо вартість поліпшення, на яку збільшили первісну вартість будівлі – 500 000 грн (Дт 103 Кт 151 – 500 000 грн), то і первісну вартість старої покрівлі визначають на рівні 500 000 грн.

Приміром, якщо сума нарахованого зносу будівлі становить 30% первісної вартості, бухгалтерські проводки з часткової ліквідації будуть такими:

  • Дт 131 Кт 103 – 150 000 грн (500 000 х 30%);
  • Дт 976 Кт 103 – 350 000 грн (500 000 – 150 000).

 

Якими документами оформити?

Застосовуються стандартні документи, якими оформляються операції з ОЗ. Це можуть бути документи, затверджені:

  • Наказом Мінстату від 29.12.1995 р. №352 чи
  • Наказом Мінфіну від 13.09.16 р. №818.

Збільшення первісної вартості ОЗ може оформлятися:

  • Актом приймання-здачі відремонтованих, реконструйованих та модернізованих об'єктів (типова форма №ОЗ-2, затверджена Наказом №352) чи
  • Актом приймання відремонтованих, реконструйованих та модернізованих основних засобів (типова форма, затверджена Наказом №818).

Часткову ліквідацію ОЗ можна оформити:

  • Актом на списання основних засобів (типова форма №ОЗ-3, затверджена Наказом №352) чи
  • Актом списання основних засобів (часткової ліквідації) (типова форма, затверджена Наказом №818).

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Олександр Золотухін

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Бухгалтерський облік гарантійного та реєстраційного внеску
    Підприємство приймає участь в декількох аукціонах щодо оренди та придбання нерухомості державної та комунальної власності. Як відобразити в обліку сплату реєстраційного та гарантійного внеску?
    26.04.202410
  • Металеві вироби передано на доробку: як відобразити в обліку?
    Підприємство передало 21 т чорної труби сторонній організації для оцинкування. Виконавець надав акт виконаних робіт та накладну на повернення труби в кількості 21,8 т. Як відобразити цю операцію в обліку?
    25.04.2024171
  • Чи переводити МНМА до ОЗ, якщо після поліпшення вартість складає 40 000 грн?
    Підприємство мало на балансі об’єкт МНМА вартістю 10 000 грн, нарахувало амортизацію за методом 100%. За обліковою політикою вартісна ознака МНМА - 20 000 грн. Проведено поліпшення цього об’єкта, первісна вартість стала 40 000 грн. Чи потрібно переводити до складу ОЗ? Що з амортизацією? Як відображати в податковому обліку податку на прибуток (є різниці)?
    25.04.2024289
  • Зробили фізособі передплату за оренду приміщення, а потім договір розірвали: які наслідки?
    ТОВ на загальній системі оподаткування уклало договір оренди нежитлових приміщень з фізособою. За умовами договору передплата складає 100000 грн. ТОВ сплачує фізособі 80500 грн, одночасно сплачує ПДФО 18000 грн та ВЗ 1500 грн. Передачі приміщення в оренду не відбулося, фізособа розірвала договір. Фізособа має повернути повну суму – 100000 грн чи лише те, що вона отримала – 80500? Як повернути зайво сплачені ПДФО та ВЗ? Чи можливо їх зарахувати в рахунок наступних платежів? Як відкоригувати ці доходи в додатку 4ДФ?
    24.04.202429
  • Як перевести в бухобліку товари до основних засобів?
    ТОВ, платник податку на прибуток і ПДВ, імпортувало товари (навантажувачі), призначені для подальшого продажу, оприбуткувавши на субрахунку 281. Згодом вирішено доукомплектувати їх, зарахувати до складу ОЗ і надавати в оренду. Як перевести із товарів до ОЗ? Які особливості оформлення, обліку та оподаткування?
    24.04.202453