• Посилання скопійовано

Реконструкція будівлі: що в обліку?

Підприємство проводить ремонт покрівлі будівлі. На суму ремонту збільшено первісну вартість будівлі. Чи обов’язково зменшувати вартість будівлі на суму старої покрівлі? Якщо так, то як визначити вартість старої покрівлі? Як документально оформити?

Відповідно до п. 14 П(С)БО 7, первісна вартість ОЗ збільшується на суму витрат, пов'язаних з поліпшенням об'єкта (модернізація, модифікація,  добудова, дообладнання, реконструкція тощо),  що призводить до збільшення майбутніх економічних вигод, первісно очікуваних від використання об'єкта. Залишкова вартість ОЗ зменшується у зв'язку з частковою ліквідацією об'єкта
ОЗ.

Якщо підприємство розглядає ремонт покрівлі як поліпшення ОЗ, воно збільшує первісну вартість ОЗ:

  • Дт 151 Кт 631 тощо - понесені витрати на поліпшення;
  • Дт 641 Кт 631 – відображено ПК (якщо витрати придбані з ПДВ і підприємство є платник ПДВ);
  • Дт 103 Кт 151 – збільшена первісна вартість будівлі.

Якщо при цьому стара покрівля знімається, з точки зору бухгалтерського обліку таку операцію доречно розглядати як часткову ліквідацію об’єкта.

Якщо стара покрівля не знімається, а роботи з ремонту тільки поліпшують показники старої покрівлі, то, скоріш за все, часткову ліквідацію проводити не потрібно.

У разі часткової ліквідації потрібно зменшити первісну вартість будівлі:

  • Дт 131 Кт 103 – на суму нарахованого зносу ліквідованої частини будівлі;
  • Дт 976 Кт 103 – на суму залишкової вартості ліквідованої частини.

В п. 46 Методрекомендацій №561 сказано конкретніше: у разі часткової ліквідації об'єкта ОЗ його первісна (переоцінена) вартість та знос зменшуються відповідно на суму первісної (переоціненої) вартості та зносу ліквідованої частини об'єкта, а пропорційна ліквідованій частині сума сальдо з дооцінки відображається зменшенням додаткового капіталу і збільшенням нерозподіленого прибутку (Дт 411 Кт 441).

 

Як визначити вартість старої покрівлі?

Найперше – потрібно подивитися документи на введення будівлі в експлуатацію. Вони можуть містити вартість окремих частин будівлі, включаючи покрівлі. Тоді визначаємо частку цієї вартості у загальній первісній вартості об’єкта. А потім пропорційно цій частці зменшуємо залишкову вартість і знос.

Якщо таких документів немає, робимо так, як написано в п. 46 Методрекомендацій №561: якщо підприємство не може визначити первісну вартість заміненої частини, воно може її оцінити у сумі витрат на заміну.

Наприклад, якщо вартість поліпшення, на яку збільшили первісну вартість будівлі – 500 000 грн (Дт 103 Кт 151 – 500 000 грн), то і первісну вартість старої покрівлі визначають на рівні 500 000 грн.

Приміром, якщо сума нарахованого зносу будівлі становить 30% первісної вартості, бухгалтерські проводки з часткової ліквідації будуть такими:

  • Дт 131 Кт 103 – 150 000 грн (500 000 х 30%);
  • Дт 976 Кт 103 – 350 000 грн (500 000 – 150 000).

 

Якими документами оформити?

Застосовуються стандартні документи, якими оформляються операції з ОЗ. Це можуть бути документи, затверджені:

  • Наказом Мінстату від 29.12.1995 р. №352 чи
  • Наказом Мінфіну від 13.09.16 р. №818.

Збільшення первісної вартості ОЗ може оформлятися:

  • Актом приймання-здачі відремонтованих, реконструйованих та модернізованих об'єктів (типова форма №ОЗ-2, затверджена Наказом №352) чи
  • Актом приймання відремонтованих, реконструйованих та модернізованих основних засобів (типова форма, затверджена Наказом №818).

Часткову ліквідацію ОЗ можна оформити:

  • Актом на списання основних засобів (типова форма №ОЗ-3, затверджена Наказом №352) чи
  • Актом списання основних засобів (часткової ліквідації) (типова форма, затверджена Наказом №818).

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Олександр Золотухін

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Списання товарів унаслідок крадіжки: облік та ПДВ-наслідки
    На підприємстві сталася крадіжка. Було викликано поліцію та склали перелік усіх викрадених товарів, отримано виписку з ЄРДР. Як підприємству правильно списати товари, викрадені внаслідок крадіжки? Чи потрібно нараховувати податкові зобов'язання з ПДВ і як діяти з тими активами (каністрами), які раніше вже були списані на витрати (рахунок 91)?
    Сьогодні 11:0334
  • Як обліковувати витрати на оренду земельної ділянки та електроенергію при будівництві об’єкта нерухомості?
    У підприємства був магазин і на земельну ділянку під ним був договір оренди земельної ділянки. Було прийнято рішення про знесення старого магазину і будівництво на цьому у місця невеличкого торговельного центру. Як облікувати: строк будівництва оренду землі, сплату за використану електроенергію та воду відносити на витрати або калькувати в складі витрат на будівництво і потім віднести на рахунок 10 з амортизацією?
    21.08.202547
  • Постачальник - головне підприємство, а оплата - філії: як облікувати?
    Як правильно покупцеві вести облік взаєморозрахунків з постачальником, якщо постачальник - ТОВ "Літо", вантажовідправник - Філія ТОВ "Літо", для розрахунків - Філія ТОВ "Літо", податкові накладні реєструє ТОВ "Літо"?
    21.08.202533
  • Розміщення Правил військового обліку на підприємстві
    Питання щодо оформлення стенда з інформацією щодо військового обліку, який необхідно зробити на підприємстві з метою виконання вимог відповідного законодавства. Якщо два підприємства орендують офісні приміщення в одній будівлі, чи можливо щоб цей інформаційний стенд був встановлений один на обидва підприємства в загальному холі цієї будівлі? Якщо ні, то які можливі наслідки для підприємств у такому разі?
    19.08.2025245
  • Оплата за ноутбуки на банківський рахунок: чи потрібно вести товарний облік?
    ФОП на ІІІ групі ЄП. Працює лише з юрособами за безготівковим розрахунком. Чи необхідно йому вести облік первинних документів, вести складський облік, якщо він здійснює продаж ноутбука, комплектуючих до нього, та картриджів до МФУ на постійній основі (не оптовий продаж)?
    18.08.202554