• Посилання скопійовано

Погашення кредиту юрособи фізособою-поручитилем

Фізична особа (не ФОП), яка виступала поручителем, погашає кредит юридичної особи. Яке відображення в бухгалтерському та податковому обліку, а також наслідки для оподаткування як фізичної та юридичної осіб?

Відповідно до ст. 553 ЦКУ за договором поруки поручитель поручається перед кредито-ром боржника за виконання ним свого обов'язку. Поручитель відповідає перед кредитором за порушення зобов'язання боржником. Поручителем за договором може бути одна або декілька фізичних чи юридичних осіб.

Тобто обов’язок поручителя погасити заборгованість виникає тільки в разі порушення зобов’язань боржником. 

Якщо фізособа - поручитель перерахувала суму кредиту за юрособу-позичальника креди-тору за договором поруки, то у такої фізособи не виникає об’єкта оподаткування ні ПДФО, ні ВЗ, оскільки відсутній дохід (ЗІР підкатегорія 103.02). Тому що по суті фізособа отримує назад ту ж саму суму коштів, яку сплатила за юрособу- боржника кредиторові.

Також відсутній і ЄСВ, зважаючи на те, що фізособа-поручитель не є працівником, а та-кож на те, що в даній ситуації відсутній дохід.

Операція з відшкодування понесених витрат юрособою-боржником при поверненні спла-чених фізособою-поручителем грошових коштів не є постачанням товарів або послуг у розумінні пп. 14.1.185 ПКУ, тому ця операція не є об’єктом обкладення ПДВ ні для борж-ника, ні для поручителя.

Відповідно до пп. 139.1.4 ПКУ, витрати на погашення позики не включаються до складу витрат платників податку на прибуток підприємств при визначенні оподатковуваного прибутку (адже при отриманні кредиту сума кредитних коштів не включається до доходів на підставі пп. 136.1.20 ПКУ).

В бухобліку повернення фізособі-поручителю коштів відображається проводками:

1. Дт 311 Кт 685 - на суму отриманого кредиту;

2. Дт 685 Кт 311 - на частину самостійно погашеного кредиту підприємством (якщо була така сплата);

3. Дт 685 Кт 377 - відображено заборгованість перед поручителем за погашену ним суму кредиту;

4. Дт 377 Кт 311 - повернуто фізособі-поручителю погашену ним суму кредиту.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Щербина Світлана

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Списання товарів унаслідок крадіжки: облік та ПДВ-наслідки
    На підприємстві сталася крадіжка. Було викликано поліцію та склали перелік усіх викрадених товарів, отримано виписку з ЄРДР. Як підприємству правильно списати товари, викрадені внаслідок крадіжки? Чи потрібно нараховувати податкові зобов'язання з ПДВ і як діяти з тими активами (каністрами), які раніше вже були списані на витрати (рахунок 91)?
    Сьогодні 11:0334
  • Як обліковувати витрати на оренду земельної ділянки та електроенергію при будівництві об’єкта нерухомості?
    У підприємства був магазин і на земельну ділянку під ним був договір оренди земельної ділянки. Було прийнято рішення про знесення старого магазину і будівництво на цьому у місця невеличкого торговельного центру. Як облікувати: строк будівництва оренду землі, сплату за використану електроенергію та воду відносити на витрати або калькувати в складі витрат на будівництво і потім віднести на рахунок 10 з амортизацією?
    21.08.202547
  • Постачальник - головне підприємство, а оплата - філії: як облікувати?
    Як правильно покупцеві вести облік взаєморозрахунків з постачальником, якщо постачальник - ТОВ "Літо", вантажовідправник - Філія ТОВ "Літо", для розрахунків - Філія ТОВ "Літо", податкові накладні реєструє ТОВ "Літо"?
    21.08.202533
  • Розміщення Правил військового обліку на підприємстві
    Питання щодо оформлення стенда з інформацією щодо військового обліку, який необхідно зробити на підприємстві з метою виконання вимог відповідного законодавства. Якщо два підприємства орендують офісні приміщення в одній будівлі, чи можливо щоб цей інформаційний стенд був встановлений один на обидва підприємства в загальному холі цієї будівлі? Якщо ні, то які можливі наслідки для підприємств у такому разі?
    19.08.2025245
  • Оплата за ноутбуки на банківський рахунок: чи потрібно вести товарний облік?
    ФОП на ІІІ групі ЄП. Працює лише з юрособами за безготівковим розрахунком. Чи необхідно йому вести облік первинних документів, вести складський облік, якщо він здійснює продаж ноутбука, комплектуючих до нього, та картриджів до МФУ на постійній основі (не оптовий продаж)?
    18.08.202554