• Посилання скопійовано

ОЗ придбані в розстрочку: як відобразити в обліку?

Підприємство придбало ОЗ в розстрочку. ОЗ отримано, але право власності за ним згідно з договором перейде в момент останнього платежу. Договором передбачено використання отриманого ОЗ в госпдіяльності підприємства. Як цей об’єкт відобразити в обліку?

Прямої однозначної відповіді на це питання бухгалтерське законодавство не дає. По суті є два варіанти відображення таких ОЗ в обліку, на користь кожного є свої аргументи.

Перший варіант:

Отриманий об’єкт ОЗ відображається на балансі в загальному порядку, прийнятому для операцій придбання ОЗ за плату:

  • Дт 152 Кт 631 – на суму, яка буде сплачена постачальнику ОЗ, без урахування ПДВ;
  • Дт 641 Кт 631 – відображено ПК з ПДВ на підставі складеної і зареєстрованої продавцем в ЄРПН ПН;
  • Дт 631 Кт 311 – оплати постачальнику;
  • Дт 10 Кт 152 – введення в експлуатацію ОЗ;
  • Дт 23, 91, 92, 93, 94 Кт 131 – нарахування амортизації.

Той факт, що право власності перейде до покупця пізніше дати отримання об’єкта, не впливає на факт його відображення в обліку і амортизації.

На обгрунтування цього варіанту такі аргументи.

Відповідно до п. 6 П(С)БО 7, об'єкт ОЗ визнається активом, якщо існує імовірність того, що підприємство отримає в майбутньому економічні вигоди від його використання та вартість його може бути достовірно визначена.

Відповідно до п. 8 П(С)БО 7, до первісної вартості об’єкта ОЗ, придбаного за плату, включаються в тому числі суми, що сплачують постачальникам активів.

Відповідно до ст. 1 Закону про бухоблік, активи - ресурси, контрольовані підприємством у результаті минулих подій, використання яких, як очікується, приведе до отримання економічних вигід у майбутньому.

На перший погляд, всі ці вимоги виконуються. 

Окрім того, цей варіант подібний до відображення на балансі ОЗ, отриманих на підставі фінансової оренди. Наприклад, одна з ознак фінансової оренди – набуття права власності на орендований ОЗ після закінчення строку оренди (див. п. 4 П(С)БО 14). Тобто, отримуючи об’єкт ОЗ у фінансову оренду, його відображають на балансі і у загальному порядку нараховують амортизацію. 

Другий варіант:

До моменту отримання права власності на об’єкт він відображається, наприклад, на позабалансовому субрахунку 023 «Матеріальні цінності на відповідальному зберіганні». Але там зазначалося, що отриманий таким чином об’єкт не можна використовувати в господарській діяльності. Ввести в експлуатацію можна буде тільки після переходу права власності.

Хоча в ситуації, яку ми розглядаємо, договором дозволено використовувати об’єкт в господарській діяльності. Тому начебто обліковувати наш об’єкт ОЗ на субрахунку 023 не досить коректно.

Тим паче, що право власності може перейти, приміром, після трьох років експлуатації, коли об’єкт може бути вже повністю замортизованим. В таких умовах недоречно вводити в експлуатацію повністю замортизований об’єкт, вартість якого через амортизацію мала би включатися до витрат у минулі періоди.

 

Який з двох варіантів обрати?

Одним з принципів бухгалтерського обліку є принцип превалювання сутності над формою - операції обліковуються відповідно до їх сутності, а не лише виходячи з юридичної форми (див. ст. 4 Закону про бухоблік).

В ситуації, яку ми розглядаємо, перехід права власності в момент останнього платежі ніяк не обмежує покупця використовувати придбаний об’єкт. Це всього лише своєрідна гарантія оплати. Отримавши об’єкт, згідно з договором він підлягає використанню в діяльності покупця. Тобто, після початку використання починається знос об’єкта і є всі підстави почати його амортизувати. 

Тому, на наш погляд, об’єкт ОЗ потрібно зараховувати на баланс в момент отримання, з подальшим нарахуванням амортизації. Фактично слід чинити подібно до того, як отримується об’єкт ОЗ на умовах фінансової оренди.

Але оскільки прямої відповіді бухгалтерське законодавство не містить, рекомендуємо з цього питання звернутися до Мінфіну. Оскільки відповідно до ч. 2 ст. 6 Закону про бухоблік саме цей державний орган регулює питання методології бухобліку та фінзвітності.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Олександр Золотухін

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Списання товарів унаслідок крадіжки: облік та ПДВ-наслідки
    На підприємстві сталася крадіжка. Було викликано поліцію та склали перелік усіх викрадених товарів, отримано виписку з ЄРДР. Як підприємству правильно списати товари, викрадені внаслідок крадіжки? Чи потрібно нараховувати податкові зобов'язання з ПДВ і як діяти з тими активами (каністрами), які раніше вже були списані на витрати (рахунок 91)?
    Сьогодні 11:0335
  • Як обліковувати витрати на оренду земельної ділянки та електроенергію при будівництві об’єкта нерухомості?
    У підприємства був магазин і на земельну ділянку під ним був договір оренди земельної ділянки. Було прийнято рішення про знесення старого магазину і будівництво на цьому у місця невеличкого торговельного центру. Як облікувати: строк будівництва оренду землі, сплату за використану електроенергію та воду відносити на витрати або калькувати в складі витрат на будівництво і потім віднести на рахунок 10 з амортизацією?
    21.08.202547
  • Постачальник - головне підприємство, а оплата - філії: як облікувати?
    Як правильно покупцеві вести облік взаєморозрахунків з постачальником, якщо постачальник - ТОВ "Літо", вантажовідправник - Філія ТОВ "Літо", для розрахунків - Філія ТОВ "Літо", податкові накладні реєструє ТОВ "Літо"?
    21.08.202533
  • Розміщення Правил військового обліку на підприємстві
    Питання щодо оформлення стенда з інформацією щодо військового обліку, який необхідно зробити на підприємстві з метою виконання вимог відповідного законодавства. Якщо два підприємства орендують офісні приміщення в одній будівлі, чи можливо щоб цей інформаційний стенд був встановлений один на обидва підприємства в загальному холі цієї будівлі? Якщо ні, то які можливі наслідки для підприємств у такому разі?
    19.08.2025245
  • Оплата за ноутбуки на банківський рахунок: чи потрібно вести товарний облік?
    ФОП на ІІІ групі ЄП. Працює лише з юрособами за безготівковим розрахунком. Чи необхідно йому вести облік первинних документів, вести складський облік, якщо він здійснює продаж ноутбука, комплектуючих до нього, та картриджів до МФУ на постійній основі (не оптовий продаж)?
    18.08.202554