• Посилання скопійовано

Як регулювати відхилення фактичної кількості деревини від облікової?

Підприємство виробляє на давальницьких умовах вироби з дерева, для чого закуповує деревину. Але після відображення в обліку операцій, починаючи від закупівлі деревини і отримання з неї готової продукції, виникають різниці між обліковою і фактичною кількістю деревини. Як регулювати ці різниці?

Встановлення і документування різниць

Отже, в обліку підприємства одна кількість залишку деревина, а фактично - інша. Причому виявлена різниця вже на останньому етапі, коли з придбаної деревини вже виготовлені вироби.

Зафіксувати цю різницю потрібно під час проведення інвентаризації. Інвентаризація оформляється інвентаризаційними описами, порівняльними відомостями, протоколом інвентаризаційної комісії. Плюс можуть бути пояснення відповідальних осіб з приводу можливих причин утворення різниць. На підставі цих документів, затверджених керівником підприємства, наслідки інвентаризації відображають в обліку (див. п. 2, п. 3 розд. ІV Положення про інвентаризацію).

 

Регулювання різниць

Врегульовувати виявлену інвентаризаційну різницю потрібно в загальному порядку, прийнятому для регулювання таких різниць.

 

Надлишки

Відповідно до п. 2.14 Методрекомендацій № 2 (Методичні рекомендації з бухгалтерського обліку запасів, затверджені Наказом Мінфіну від 10.01.2007 р. № 2) виявлені у процесі інвентаризації надлишки запасів оприбутковуються за чистою вартістю реалізації запасів, якщо вони реалізуються, або в оцінці можливого використання запасів, якщо вони використовуються на самому підприємстві.

Оприбутковують надлишки проведенням: Дт 20 Кт 719 (див. п. 10 таблиці додатку 3 до Методрекомендацій № 2).

Оскільки вартість надлишків збільшує доходи, та, як наслідок, фінрезультати до оподаткування (Дт 719 Кт 791), така вартість і збільшує об’єкт оподаткування податком на прибуток (див. пп. 134.1.1 ПКУ). Причому податкових різниць для цієї ситуації немає.

На податковий облік ПДВ отримання надлишків не впливає, тому що відсутня операція постачання. Те саме зазначено у відповіді податкової на питання в підкатегорії 101.04, ЗІР: «Чи є об’єктом оподаткування ПДВ операція з оприбуткування надлишків ТМЦ?».

 

Нестачі

Відповідно до п. 5.7 Методрекомендацій №2, нестачі та втрати запасів в межах встановлених норм природного убутку під час зберігання, а також нестачі та втрати запасів понад норми природного убутку визнаються витратами звітного періоду з відображенням їх фактичної собівартості (з урахуванням транспортно-заготівельних витрат) за дебетом субрахунку 947 «Нестачі і втрати від псування цінностей».

Див. також п. 28 таблиці додатку 3 до Методрекомендацій № 2, де нестачі відображають проведенням: Дт 947 Кт 20.

Одночасно суми нестач запасів понад норми природного убутку до прийняття рішення про конкретних винуватців відображаються на позабалансовому субрахунку 072 «Невідшкодовані нестачі і втрати від псування цінностей».

Про наявність встановлених нормативними документами норм природного убутку деревини під час зберігання нам не відомо. Якщо у підприємства є такі норми, воно їх застосовує. Щоправда, нестача і в межах норм, і понад норми списується однаково: Дт 947 Кт 20. Поряд з цим понаднормові нестачі а також вся сума нестачі, якщо норм немає, відображається на позабалансовому субрахунку 072.

Відмітимо, що за відсутності норм природних втрат втрата розглядається як недостача понад норму (п. 4 розд. IV Положення про інвентаризацію). Якщо винна в нестачі особа встановлена і вона відшкодовуватиме суму нестачі, така сума до відшкодування відображається проводкою: Дт 375 Кт 716.

Оскільки вартість нестачі збільшує витрати, та, як наслідок, зменшує фінрезультати до оподаткування (Дт 791 Кт 947), така вартість і зменшує об’єкт оподаткування податком на прибуток (див. пп. 134.1.1 ПКУ). Причому податкових різниць для цієї ситуації немає.

В податковому облік ПДВ на вартість нестачі потрібно нарахувати компенсуючі ПДВ за п. 198.5 ПКУ, але тільки за умови, що деревина придбавалася з ПДВ. Базою оподаткування буде вартість придбання деревини (див. п. 189.1 ПКУ).

У разі, якщо винна особа буде відшкодовувати суму нанесеної шкоди (нестачі), така сума відшкодування не включається до бази оподаткування (див. абз. 6 п. 188.1 ПКУ). Тобто, ПДВ на суму відшкодування не нараховується.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Олександр Золотухін

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Бухгалтерський облік гарантійного та реєстраційного внеску
    Підприємство приймає участь в декількох аукціонах щодо оренди та придбання нерухомості державної та комунальної власності. Як відобразити в обліку сплату реєстраційного та гарантійного внеску?
    26.04.20246
  • Металеві вироби передано на доробку: як відобразити в обліку?
    Підприємство передало 21 т чорної труби сторонній організації для оцинкування. Виконавець надав акт виконаних робіт та накладну на повернення труби в кількості 21,8 т. Як відобразити цю операцію в обліку?
    25.04.2024171
  • Чи переводити МНМА до ОЗ, якщо після поліпшення вартість складає 40 000 грн?
    Підприємство мало на балансі об’єкт МНМА вартістю 10 000 грн, нарахувало амортизацію за методом 100%. За обліковою політикою вартісна ознака МНМА - 20 000 грн. Проведено поліпшення цього об’єкта, первісна вартість стала 40 000 грн. Чи потрібно переводити до складу ОЗ? Що з амортизацією? Як відображати в податковому обліку податку на прибуток (є різниці)?
    25.04.2024215
  • Зробили фізособі передплату за оренду приміщення, а потім договір розірвали: які наслідки?
    ТОВ на загальній системі оподаткування уклало договір оренди нежитлових приміщень з фізособою. За умовами договору передплата складає 100000 грн. ТОВ сплачує фізособі 80500 грн, одночасно сплачує ПДФО 18000 грн та ВЗ 1500 грн. Передачі приміщення в оренду не відбулося, фізособа розірвала договір. Фізособа має повернути повну суму – 100000 грн чи лише те, що вона отримала – 80500? Як повернути зайво сплачені ПДФО та ВЗ? Чи можливо їх зарахувати в рахунок наступних платежів? Як відкоригувати ці доходи в додатку 4ДФ?
    24.04.202426
  • Як перевести в бухобліку товари до основних засобів?
    ТОВ, платник податку на прибуток і ПДВ, імпортувало товари (навантажувачі), призначені для подальшого продажу, оприбуткувавши на субрахунку 281. Згодом вирішено доукомплектувати їх, зарахувати до складу ОЗ і надавати в оренду. Як перевести із товарів до ОЗ? Які особливості оформлення, обліку та оподаткування?
    24.04.202450