• Посилання скопійовано

Як регулювати відхилення фактичної кількості деревини від облікової?

Підприємство виробляє на давальницьких умовах вироби з дерева, для чого закуповує деревину. Але після відображення в обліку операцій, починаючи від закупівлі деревини і отримання з неї готової продукції, виникають різниці між обліковою і фактичною кількістю деревини. Як регулювати ці різниці?

Встановлення і документування різниць

Отже, в обліку підприємства одна кількість залишку деревина, а фактично - інша. Причому виявлена різниця вже на останньому етапі, коли з придбаної деревини вже виготовлені вироби.

Зафіксувати цю різницю потрібно під час проведення інвентаризації. Інвентаризація оформляється інвентаризаційними описами, порівняльними відомостями, протоколом інвентаризаційної комісії. Плюс можуть бути пояснення відповідальних осіб з приводу можливих причин утворення різниць. На підставі цих документів, затверджених керівником підприємства, наслідки інвентаризації відображають в обліку (див. п. 2, п. 3 розд. ІV Положення про інвентаризацію).

 

Регулювання різниць

Врегульовувати виявлену інвентаризаційну різницю потрібно в загальному порядку, прийнятому для регулювання таких різниць.

 

Надлишки

Відповідно до п. 2.14 Методрекомендацій №2 (Методичні рекомендації з бухгалтерського обліку запасів, затверджені Наказом Мінфіну від 10.01.2007 р. №2) виявлені у процесі інвентаризації надлишки запасів оприбутковуються за чистою вартістю реалізації запасів, якщо вони реалізуються, або в оцінці можливого використання запасів, якщо вони використовуються на самому підприємстві.

Оприбутковують надлишки проведенням: Дт 20 Кт 719 (див. п. 10 таблиці додатку 3 до Методрекомендацій №2).

Оскільки вартість надлишків збільшує доходи, та, як наслідок, фінрезультати до оподаткування (Дт 719 Кт 791), така вартість і збільшує об’єкт оподаткування податком на прибуток (див. пп. 134.1.1 ПКУ). Причому податкових різниць для цієї ситуації немає.

На податковий облік ПДВ отримання надлишків не впливає, тому що відсутня операція постачання. Те саме зазначено у відповіді податкової на питання в підкатегорії 101.04, ЗІР: «Чи є об’єктом оподаткування ПДВ операція з оприбуткування надлишків ТМЦ?».

 

Нестачі

Відповідно до п. 5.7 Методрекомендацій №2, нестачі та втрати запасів в межах встановлених норм природного убутку під час зберігання, а також нестачі та втрати запасів понад норми природного убутку визнаються витратами звітного періоду з відображенням їх фактичної собівартості (з урахуванням транспортно-заготівельних витрат) за дебетом субрахунку 947 «Нестачі і втрати від псування цінностей».

Див. також п. 28 таблиці додатку 3 до Методрекомендацій №2, де нестачі відображають проведенням: Дт 947 Кт 20.

Одночасно суми нестач запасів понад норми природного убутку до прийняття рішення про конкретних винуватців відображаються на позабалансовому субрахунку 072 «Невідшкодовані нестачі і втрати від псування цінностей».

Про наявність встановлених нормативними документами норм природного убутку деревини під час зберігання нам не відомо. Якщо у підприємства є такі норми, воно їх застосовує. Щоправда, нестача і в межах норм, і понад норми списується однаково: Дт 947 Кт 20. Поряд з цим понаднормові нестачі а також вся сума нестачі, якщо норм немає, відображається на позабалансовому субрахунку 072.

Відмітимо, що за відсутності норм природних втрат втрата розглядається як недостача понад норму (п. 4 розд. IV Положення про інвентаризацію). Якщо винна в нестачі особа встановлена і вона відшкодовуватиме суму нестачі, така сума до відшкодування відображається проводкою: Дт 375 Кт 716.

Оскільки вартість нестачі збільшує витрати, та, як наслідок, зменшує фінрезультати до оподаткування (Дт 791 Кт 947), така вартість і зменшує об’єкт оподаткування податком на прибуток (див. пп. 134.1.1 ПКУ). Причому податкових різниць для цієї ситуації немає.

В податковому облік ПДВ на вартість нестачі потрібно нарахувати компенсуючі ПДВ за п. 198.5 ПКУ, але тільки за умови, що деревина придбавалася з ПДВ. Базою оподаткування буде вартість придбання деревини (див. п. 189.1 ПКУ).

У разі, якщо винна особа буде відшкодовувати суму нанесеної шкоди (нестачі), така сума відшкодування не включається до бази оподаткування (див. абз. 6 п. 188.1 ПКУ). Тобто, ПДВ на суму відшкодування не нараховується.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Олександр Золотухін

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Списання товарів унаслідок крадіжки: облік та ПДВ-наслідки
    На підприємстві сталася крадіжка. Було викликано поліцію та склали перелік усіх викрадених товарів, отримано виписку з ЄРДР. Як підприємству правильно списати товари, викрадені внаслідок крадіжки? Чи потрібно нараховувати податкові зобов'язання з ПДВ і як діяти з тими активами (каністрами), які раніше вже були списані на витрати (рахунок 91)?
    Сьогодні 11:0334
  • Як обліковувати витрати на оренду земельної ділянки та електроенергію при будівництві об’єкта нерухомості?
    У підприємства був магазин і на земельну ділянку під ним був договір оренди земельної ділянки. Було прийнято рішення про знесення старого магазину і будівництво на цьому у місця невеличкого торговельного центру. Як облікувати: строк будівництва оренду землі, сплату за використану електроенергію та воду відносити на витрати або калькувати в складі витрат на будівництво і потім віднести на рахунок 10 з амортизацією?
    21.08.202547
  • Постачальник - головне підприємство, а оплата - філії: як облікувати?
    Як правильно покупцеві вести облік взаєморозрахунків з постачальником, якщо постачальник - ТОВ "Літо", вантажовідправник - Філія ТОВ "Літо", для розрахунків - Філія ТОВ "Літо", податкові накладні реєструє ТОВ "Літо"?
    21.08.202533
  • Розміщення Правил військового обліку на підприємстві
    Питання щодо оформлення стенда з інформацією щодо військового обліку, який необхідно зробити на підприємстві з метою виконання вимог відповідного законодавства. Якщо два підприємства орендують офісні приміщення в одній будівлі, чи можливо щоб цей інформаційний стенд був встановлений один на обидва підприємства в загальному холі цієї будівлі? Якщо ні, то які можливі наслідки для підприємств у такому разі?
    19.08.2025245
  • Оплата за ноутбуки на банківський рахунок: чи потрібно вести товарний облік?
    ФОП на ІІІ групі ЄП. Працює лише з юрособами за безготівковим розрахунком. Чи необхідно йому вести облік первинних документів, вести складський облік, якщо він здійснює продаж ноутбука, комплектуючих до нього, та картриджів до МФУ на постійній основі (не оптовий продаж)?
    18.08.202554