• Посилання скопійовано

Як регулювати відхилення фактичної кількості деревини від облікової?

Підприємство виробляє на давальницьких умовах вироби з дерева, для чого закуповує деревину. Але після відображення в обліку операцій, починаючи від закупівлі деревини і отримання з неї готової продукції, виникають різниці між обліковою і фактичною кількістю деревини. Як регулювати ці різниці?

Встановлення і документування різниць

Отже, в обліку підприємства одна кількість залишку деревина, а фактично - інша. Причому виявлена різниця вже на останньому етапі, коли з придбаної деревини вже виготовлені вироби.

Зафіксувати цю різницю потрібно під час проведення інвентаризації. Інвентаризація оформляється інвентаризаційними описами, порівняльними відомостями, протоколом інвентаризаційної комісії. Плюс можуть бути пояснення відповідальних осіб з приводу можливих причин утворення різниць. На підставі цих документів, затверджених керівником підприємства, наслідки інвентаризації відображають в обліку (див. п. 2, п. 3 розд. ІV Положення про інвентаризацію).

 

Регулювання різниць

Врегульовувати виявлену інвентаризаційну різницю потрібно в загальному порядку, прийнятому для регулювання таких різниць.

 

Надлишки

Відповідно до п. 2.14 Методрекомендацій №2 (Методичні рекомендації з бухгалтерського обліку запасів, затверджені Наказом Мінфіну від 10.01.2007 р. №2) виявлені у процесі інвентаризації надлишки запасів оприбутковуються за чистою вартістю реалізації запасів, якщо вони реалізуються, або в оцінці можливого використання запасів, якщо вони використовуються на самому підприємстві.

Оприбутковують надлишки проведенням: Дт 20 Кт 719 (див. п. 10 таблиці додатку 3 до Методрекомендацій №2).

Оскільки вартість надлишків збільшує доходи, та, як наслідок, фінрезультати до оподаткування (Дт 719 Кт 791), така вартість і збільшує об’єкт оподаткування податком на прибуток (див. пп. 134.1.1 ПКУ). Причому податкових різниць для цієї ситуації немає.

На податковий облік ПДВ отримання надлишків не впливає, тому що відсутня операція постачання. Те саме зазначено у відповіді податкової на питання в підкатегорії 101.04, ЗІР: «Чи є об’єктом оподаткування ПДВ операція з оприбуткування надлишків ТМЦ?».

 

Нестачі

Відповідно до п. 5.7 Методрекомендацій №2, нестачі та втрати запасів в межах встановлених норм природного убутку під час зберігання, а також нестачі та втрати запасів понад норми природного убутку визнаються витратами звітного періоду з відображенням їх фактичної собівартості (з урахуванням транспортно-заготівельних витрат) за дебетом субрахунку 947 «Нестачі і втрати від псування цінностей».

Див. також п. 28 таблиці додатку 3 до Методрекомендацій №2, де нестачі відображають проведенням: Дт 947 Кт 20.

Одночасно суми нестач запасів понад норми природного убутку до прийняття рішення про конкретних винуватців відображаються на позабалансовому субрахунку 072 «Невідшкодовані нестачі і втрати від псування цінностей».

Про наявність встановлених нормативними документами норм природного убутку деревини під час зберігання нам не відомо. Якщо у підприємства є такі норми, воно їх застосовує. Щоправда, нестача і в межах норм, і понад норми списується однаково: Дт 947 Кт 20. Поряд з цим понаднормові нестачі а також вся сума нестачі, якщо норм немає, відображається на позабалансовому субрахунку 072.

Відмітимо, що за відсутності норм природних втрат втрата розглядається як недостача понад норму (п. 4 розд. IV Положення про інвентаризацію). Якщо винна в нестачі особа встановлена і вона відшкодовуватиме суму нестачі, така сума до відшкодування відображається проводкою: Дт 375 Кт 716.

Оскільки вартість нестачі збільшує витрати, та, як наслідок, зменшує фінрезультати до оподаткування (Дт 791 Кт 947), така вартість і зменшує об’єкт оподаткування податком на прибуток (див. пп. 134.1.1 ПКУ). Причому податкових різниць для цієї ситуації немає.

В податковому облік ПДВ на вартість нестачі потрібно нарахувати компенсуючі ПДВ за п. 198.5 ПКУ, але тільки за умови, що деревина придбавалася з ПДВ. Базою оподаткування буде вартість придбання деревини (див. п. 189.1 ПКУ).

У разі, якщо винна особа буде відшкодовувати суму нанесеної шкоди (нестачі), така сума відшкодування не включається до бази оподаткування (див. абз. 6 п. 188.1 ПКУ). Тобто, ПДВ на суму відшкодування не нараховується.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Олександр Золотухін

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Облік безоплатно отриманого акційного товару
    Підприємство в рамках акції отримало від постачальника товар з нульовою вартістю для подальшого продажу. Як коректно оприбуткувати такий безоплатно отриманий товар у бухгалтерському обліку? Як відобразити в бухобліку його подальшу реалізацію?
    03.07.202514
  • Як відобразити нарахування відсотків за користування податковою пільгою в бухобліку?
    На територію України були ввезені інструменти від постачальника-нерезидента в режимі тимчасового ввезення на 3 місяці та сплачено 12% при розмитненні. На сьогодні переведено інструменти з режиму тимчасового ввезення в режим імпорту. При імпорті сплатили суму ПДВ за вирахуванням %, які було сплачено в режимі тимчасового ввезення та проценти за користування податковою пільгою (код митних платежів 057 ). Як відобразити нарахування відсотків за користування податковою пільгою в бухобліку?
    01.07.202529
  • Імпорт за договором комісії: які витрати включати до собівартості?
    Товари імпортуються за договором комісії. В звіті комісіонера зазначено такі витрати до початку імпорту: висновок експертизи, дозвіл на імпорт, комісія банку, витрати на доставку документів за кордон. В момент імпорту: дозвіл на імпорт, висновок експертизи , послуги транспортування, пломбування і комісія банку, окрім того - комісійна винагорода комісіонеру. Чи всі ці витрати можна віднести на собівартість товару як додаткові витрати?
    30.06.2025226
  • Як орендарю списати ОЗ, знищені внаслідок влучання шахеда?
    ТОВ орендує офісне приміщення. У приміщення влучив шахед. Унаслідок цього зруйновано стіни, перекриття між поверхами, вибито вікна та пошкоджено двері. ТОВ-орендар втратило власну комп’ютерну техніку, меблі та обладнання. Як списати знищені основні засоби?
    30.06.2025683
  • Які суми коштів з держбюджету відображати в рядку 3.1 Розрахунку частки сільгосптоваровиробництва?
    У рядку 3.1 Розрахунку частки сільгосптоваровиробництва слід зазначати суми одержаних з держбюджету коштів фінансової підтримки. Які саме суми слід там відображати, бо в податковій службі отримали відповідь, що зараз цей рядок взагалі не заповнюється?
    30.06.202542