• Посилання скопійовано

Придбання пляшок у населення: розрахунки, облік, оформлення

Підприємство придбало обладнання для переробки пластикових пляшок. Закупівля використаних пляшок планується у населення за готівку. Яким чином можна здійснювати розрахунки з населенням? Облік, оформлення?

Стосовно документального оформлення

При оформленні закупівлі пляшок у населення можна використати форми, які використовують для операцій закупівлі сільгосппродукції – закупівельні акти чи відомості закупівлі.

Форму закупівельного акту наведено в додатку 5 до п. 2.1 Методичних рекомендацій щодо впровадження національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку у сфері громадського харчування і побутових послуг, гармонізованих з міжнародними стандартами, які затверджено Наказом Мінекономіки від 17.06.2003 р. №157.

Відповідно до п. 26 Положення №148 підприємства, що займаються закупівлею товарів сільськогосподарської продукції, проведення розрахунків за які не врегульовано законодавством України, здійснюють видачу готівки здавальникам такої сільськогосподарської продукції за відомостями, у яких зазначаються:

  • прізвища здавальників,
  • їх адреси,
  • обсяги зданої продукції і
  • сума виплаченої готівки,
  • що підписуються здавальником.

Разом з тим форма цієї відомості ані Положенням №148, ані іншими нормативними документами не встановлена. Тому має встановлюватися підприємством самостійно. За зразок можна взяти відомість на виплату грошей, наведену в додатку 1 до цього Положення, яку доповнити наведеною вище та нижче інформацією.

Причому, на думку Мінфіну (див. його Лист від 03.12.2004 р. №31-03430-01-10/22335), як закупівельний акт, так і відомість мають містити інформацію про:

  • місце укладання угоди;
  • прізвище, ім’я, по батькові продавця;
  • найменування продукції;
  • ціну одиниці продукції;
  • обсяг проданої продукції;
  • суму виплачених коштів;
  • підпис продавця про отримання даних коштів.

Окрім того, ці документи мають містити також реєстраційний номер облікової картки платника податків фізособи продавця або серію та номер її паспорта (див. п. 70.12 ПКУ).

Актом можна оформити розрахунки з однією особою, за відомістю – з кількома особами.

 

Стосовно застосування РРО чи РК та КОРО

Відповідно до п. 19 Переліку №1336, який видано на виконання ст. 10 Закону про РРО приймання від населення вторинної сировини (крім металобрухту) може здійснюватися без використання РРО, але з використанням РК і КОРО. Причому для такої діяльності граничний обсяг доходу, при перевищенні якого варто перейти на застосування РРО, не застосовується (див. п. 2 Постанови №1336).

Відповідно до п. 1 розд. V Положення про форму та зміст розрахункових документів/електронних розрахункових документів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 21.01.2016 р. №13 при видачі коштів у разі приймання від населення вторинної сировини (крім металобрухту) застосовується спрощена розрахункова квитанція форми №РК-2.

На підставі наведеного вище, податкова може вимагати застосовувати при розрахунках з населенням РК і КОРО або РРО.

Хоча операція приймання вторсировини не вписується в поняття розрахункової операції, встановленої Законом про РРО.

Для уникнення непорозумінь може бути доцільним отримання з цього питання індивідуальної податкової консультації.

 

Стосовно готівкових обмежень

При видачі готівки підзвітним особам, які направляються для закупівлі сировини, варто враховувати наступне.

Готівка під звіт на закупівлю вторинної сировини видається на строк не більше 10 робочих днів (п. 19 Положення №148). Проте підзвітна особа має право продовжити строк використання виданих під звіт коштів, якщо готівка одночасно видана як на відрядження, так і для закупівлі сировини. Строк використання такої готівки продовжується до завершення строку відрядження.

Відповідно до п. 6 Положення №148 суб'єкти господарювання мають право здійснювати розрахунки готівкою протягом одного дня за одним або кількома платіжними документами з фізичними особами - у розмірі до 50 000 грн. включно.

Таким чином, якщо підприємство через підзвітну особу закуповує сировину, воно може розраховуватися готівкою з фізособою продавцем (не ФОП) протягом одного дня за одним або декількома платіжними документами в межах 50 000 грн. При цьому кількість фізичних осіб, з якими здійснюються розрахунки, протягом дня не обмежується.

Про використання отриманих коштів підзвітна особа має подати підприємству Звіт про використання коштів, наданих на відрядження або під звіт - до закінчення п’ятого банківського дня, що настає за днем, у якому платник податку (див. пп. 170.9.2 ПКУ):

  • завершує таке відрядження;
  • завершує виконання окремої цивільно-правової дії за дорученням та за рахунок особи, що видала кошти під звіт.

Форма Звіту затверджена Наказом Мінфіну від 28.09.2015 р. №841.

За наявності надміру витрачених коштів їх сума повертається підзвітною особою в касу або зараховується на банківський рахунок особи, що їх видала, до або під час подання Звіту (пп. 170.9.2 ПКУ).

 

ПДФО і ВЗ

Не включається до оподатковуваного доходу сума доходу, отримана платником податку за здану (продану) ним вторинну сировину (див. пп. 165.1.25 ПКУ). Отже, ПДФО і ВЗ з коштів, які виплачуються підприємством фізособам за здані пляшки, не утримуються. Проте виплата такого доходу має бути відображена в формі №1ДФ з ознакою доходу «149».

 

Бухгалтерський облік

Закуплену сировину можна обліковувати на субрахунку 201 «Сировина й матеріали»: Дт 201 Кт 372 – оприбуткування сировини, зібраної підзвітною особою.

Дт 372 Кт 311 – видача коштів підзвітній особі на закупівлю сировини.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс

Передплатити

Автор: Золотухін Олександр

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Запасні частини для комп'ютера: як відобразити в обліку?
    Який бухгалтерський облік та порядок списання придбаних запасних частин (фільтри, блоки живлення), призначених для ремонту та обслуговування комп'ютерної техніки підприємства?
    31.10.202518
  • Визнаємо заборгованість безнадійною за неоплачений експор: що в обліку та як оподаткувати?
    ТОВ (платник податку на прибуток застосовує різниці, ПДВ) експортувало зерно нерезиденту. Ставка ПДВ - 0%. Товар оплачено частково. На борг нараховано резерв сумнівних боргів (РСБ). Як вплине списання даної заборгованості на податок на прибуток та ПДВ?
    31.10.202510
  • Проєкт закрито, а залишки ТМЦ є: чи можна віднести до витрат?
    БО придбаває багато канцелярії та інших витратних матеріалів в рамках навчального проєкту для дітей. Проєкт закінчився, проте лишилися ножиці, підставки, книги, дитячі ігри тощо. Чи можна списувати витрати і такі матеріали по мірі їх передачі на навчальну локацію (не підрозділ) або після закриття проєкту?
    31.10.202534
  • Облік та списання дизельного палива для генератора підприємства
    Якими первинними документами правильно оформити списання дизельного палива, використаного для роботи генератора під час аварійних відключень електроенергії? Як відображається облік такого палива на бухгалтерських рахунках підприємства, зокрема, його придбання, зберігання та безпосереднє використання?
    31.10.202552
  • Як списати відсутні основні засоби?
    Яка коректна бухгалтерська та податкова процедура для списання з балансу основних засобів, які фактично відсутні на підприємстві (наприклад, викрадені, знищені або втрачені), але досі обліковуються?
    31.10.2025293