• Посилання скопійовано

Облік придбаного активу для подальшої безоплатної передачі

Підприємство - платник ПДВ придбало лавку з сонячними панелями (25 800 грн) у платника ПДВ для подальшої передачі на баланс міської ради (неплатника ПДВ). Як оприбуткувати лавку: як ОЗ чи як товар? Чи потрібно нараховувати амортизацію за 2 місяці? Що з ПДВ?

Бухгалтерський облік

Згідно з визначенням, наведеним у П(С)БО 7, основні засоби - матеріальні активи, які підприємство утримує з метою використання їх у процесі виробництва або постачання товарів, надання послуг, здавання в оренду іншим особам або для здійснення адміністративних і соціально-культурних функцій, очікуваний строк корисного використання (експлуатації) яких більше одного року (або операційного циклу, якщо він довший за рік).

Тобто класифікація активу як ОЗ в бухгалтерському обліку не містить вартісного критерію, проте має вимогу до призначення такого активу – використання підприємство у процесі виробництва або виконання адміністративних або соціально-культурних функцій.

Своєю чергою, амортизація - систематичний розподіл вартості, яка амортизується, необоротних активів протягом строку їх корисного використання (експлуатації).

В даному ж випадку підприємство, що придбаває лавку з сонячними панелями не використовує її у своїй діяльності. Більше того, підприємство не починає експлуатацію цієї лавки – вона придбавається для подальшої передачі на рахунок міськради, яка вже буде фактично її використовувати.

Тому вважаємо, що придбання такого активу слід відображати саме як придбання товарів, зокрема, на субрахунку 281. Субрахунок 286 в даному випадку застосовувати не доречно, оскільки п. 2 розділу ІІ П(С)БО 27 передбачено, що необоротні активи, група вибуття, відчуження яких планується в інший спосіб, ніж продаж на дату балансу, не визнаються утримуваними для продажу.

 

ПДВ

Відповідно до пп. «а» пп. 185.1 ПКУ об'єктом оподаткування ПДВ є операції платників податку, зокрема, з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до ст. 186 ПКУ (у тому числі операції з безоплатної передачі).

За пп. 188.1 ПКУ база оподаткування ПДВ операцій з постачання товарів визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків. При цьому база оподаткування не може бути нижче ціни придбання таких товарів.

Як роз’яснювали податківці, за операціями з безоплатної передачі платник податку зобов’язаний скласти дві податкові накладні:

  • одну - виходячи з фактичної ціни постачання, яка в даному випадку дорівнює нулю. Така ПН надається покупцю, якщо він є зареєстрованим платником ПДВ;
  • другу (з типом причини 15) - виходячи з перевищення ціни придбання (або балансової вартості у випадку з ОЗ) над фактичною ціною постачання. Така податкова накладна покупцю не надається.

Зважаючи на те, що міська рада не є платником ПДВ, то перша ПН складається як на неплатника ПДВ.

Податкові зобов’язання за пп. 198.5 ПКУ в такому випадку не нараховуються.

Застосування звільнення від ПДВ за пп. 197.1.16 ПКУ можливе за умови одночасного виконання таких вимог:

  • передача повинна здійснюватися на безоплатній основі;
  • операція повинна здійснюватися між двома платниками ПДВ або між двома юридичними особами;
  • передача повинна відбуватися виключно у державну чи комунальну власність;
  • операція повинна здійснюватися на підставі прийнятого відповідного рішення уряду, центральних та місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування.

Оскільки дана операція не підпадає під звільнення за пп. 197.1.16 ПКУ, то обидві ПН складаються за ставкою ПДВ 20% в звичайному порядку.

Разом з тим платник податку при придбанні активу включає суму ПДВ у його вартості до свого податкового кредиту за умови реєстрації постачальником податкової накладної.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Станіслав Горбовцов

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Списання товарів унаслідок крадіжки: облік та ПДВ-наслідки
    На підприємстві сталася крадіжка. Було викликано поліцію та склали перелік усіх викрадених товарів, отримано виписку з ЄРДР. Як підприємству правильно списати товари, викрадені внаслідок крадіжки? Чи потрібно нараховувати податкові зобов'язання з ПДВ і як діяти з тими активами (каністрами), які раніше вже були списані на витрати (рахунок 91)?
    22.08.202536
  • Як обліковувати витрати на оренду земельної ділянки та електроенергію при будівництві об’єкта нерухомості?
    У підприємства був магазин і на земельну ділянку під ним був договір оренди земельної ділянки. Було прийнято рішення про знесення старого магазину і будівництво на цьому у місця невеличкого торговельного центру. Як облікувати: строк будівництва оренду землі, сплату за використану електроенергію та воду відносити на витрати або калькувати в складі витрат на будівництво і потім віднести на рахунок 10 з амортизацією?
    21.08.202549
  • Постачальник - головне підприємство, а оплата - філії: як облікувати?
    Як правильно покупцеві вести облік взаєморозрахунків з постачальником, якщо постачальник - ТОВ "Літо", вантажовідправник - Філія ТОВ "Літо", для розрахунків - Філія ТОВ "Літо", податкові накладні реєструє ТОВ "Літо"?
    21.08.202534
  • Розміщення Правил військового обліку на підприємстві
    Питання щодо оформлення стенда з інформацією щодо військового обліку, який необхідно зробити на підприємстві з метою виконання вимог відповідного законодавства. Якщо два підприємства орендують офісні приміщення в одній будівлі, чи можливо щоб цей інформаційний стенд був встановлений один на обидва підприємства в загальному холі цієї будівлі? Якщо ні, то які можливі наслідки для підприємств у такому разі?
    19.08.2025248
  • Оплата за ноутбуки на банківський рахунок: чи потрібно вести товарний облік?
    ФОП на ІІІ групі ЄП. Працює лише з юрособами за безготівковим розрахунком. Чи необхідно йому вести облік первинних документів, вести складський облік, якщо він здійснює продаж ноутбука, комплектуючих до нього, та картриджів до МФУ на постійній основі (не оптовий продаж)?
    18.08.202554