• Посилання скопійовано

Як відобразити в обліку техдокументацію?

Після продажу частки в ТОВ попередній власник передав новому за актом перелік технічної документації (креслення, технічні умови, методики випробувань тощо) без ціни. Як новому власнику (він також є директором) оцінити цей перелік технічної документації, поставити на облік та надалі амортизувати як нематеріальні активи?

Хто кому передає техдокументацію?

З питання зрозуміло, що до моменту продажу частки ТОВ техдокументація в обліку ТОВ не відображалася. 

Наступний момент. Кому ця документація належала на праві власності до моменту передачі від колишнього власника новому – колишньому власнику чи ТОВ? 

Скоріш за все, право власності на неї ніде окремо не зафіксовано. Проте документація використовувалася для потреб ТОВ. Можливо, був якийсь внутрішній наказ по підприємству, де вказувалося про застосування цієї документації. 

У зв’язку з цим зазначимо, що відповідно до п. 22 ч. 1 ст. 1 Закону № 1315технічні умови - нормативний документ, що встановлює технічні вимоги, яким повинна відповідати продукція, процес або послуга, та визначає процедури, за допомогою яких може бути встановлено, чи дотримані такі вимоги. А відповідно до ч. 3 ст. 16 Закону № 1315 право власності на стандарти, кодекси усталеної практики і технічні умови, прийняті підприємствами, установами та організаціями, і видані ними каталоги належать відповідним підприємствам, установам та організаціям. Таким чином, за загальним правилом, право власності на техдокументацію належить ТОВ.

Від так, напевне, що колишній власник передавав техдокументацію як представник ТОВ, а не як фізична особа. І передавав новому власнику не як фізичній особі, а як новому представнику ТОВ (директору). Тобто передача документів здійснена в рамках передачі справ від колишнього до нового. У всякому разі, ми розглядатимемо саме цей найдоречніший варіант.

Але маємо сказати, що тут можуть бути різні варіанти передачі. Наприклад, техдокументацію колишній власник передає новому як фізична особа фізичній особі. В цьому разі документація взагалі не має відношення до ТОВ. В цьому разі вона належатиме особисто новому власнику, як фізособі. І ця остання може отриману техдокументацію продати чи подарувати своєму ж ТОВ, чи внести до статутного капіталу ТОВ.

 

Як задокументувати передачу?

Якщо техдокументація належить ТОВ, то передачу можна оформити актом в довільній формі про передачу справ, включаючи документацію, від колишнього власника новому власнику (директору). 

 

Чи потрібно техдокументацію ставити на баланс?

ТОВ може поставити її на баланс, якщо виконуються умови, передбачені п. 6 П(С)БО 8:

1. є імовірність одержання майбутніх економічних вигід, пов'язаних з її використанням, та

2. її вартість може бути достовірно визначена.

Мабуть, в нашій ситуації перша умова виконується. Адже, напевне, техдокументацію використовуватимуть у господарській діяльності.

А достовірне визначення вартості може бути під питанням. Адже кожна техдокументація унікальна і визначити її вартість проблематично. Але якщо таки вартість визначити можна (наприклад, ТОВ раніше несло витрати на її створення, які списувало до складу витрат, і ці витрати можна порахувати), ТОВ може поставити техдокументацію на баланс.

Може – але не зобов’язано цього робити. Адже техдокументація може використовуватися в господарській діяльності без постановки на баланс. Досить мати наказ керівника про її застосування в діяльності.

Якщо таки прийнято рішення поставити на баланс (а для цього, повторимо, потрібно знати вартість техдокументації), це відображають бухгалтерськими записами, наведеними в п. 7.4 Методичних рекомендацій № 1327: Дт 124 Кт 746. 

Зарахування на баланс доцільно оформити наказом керівника підприємства і актом введення в господарський оборот об’єкта нематеріальних активів. Оскільки нормативними документами форми такого акта не встановлено, кожне підприємство розробляє її самостійно. За зразок можна взяти Акт введення в господарський оборот об'єкта права інтелектуальної власності у складі нематеріальних активів (типова форма № НА-1).

Надалі техдокументацію амортизують у загальному порядку.

Але якщо техдокументація була раніше отримана ТОВ безоплатно від іншої особи, то зарахування на баланс відображають іншим записом: Дт 124 Кт 424. Тоді під час нарахування амортизації (Дт 23, 91, 92 тощо Кт 133) пропорційно сумі такої амортизації відображають нарахування доходу: Дт 424 Кт 746.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Олександр Золотухін

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Облік погашення кредиту замість банку факторинговій компанії
    : У 2012 році ТОВ отримало в банку кредит. У 2014 році банк передав кредит факторинговій компанії. Протягом 2012 – 2023 рр. між банком, НБУ, фактором тривали судові справи. Відсотки за кредитом ТОВ не виставлялися. У 2023 році кредит виставлено на аукціон і продано новому кредитору. Згодом за вимогою кредитора ТОВ відшкодувало вартість кредиту, за ціною менше балансової. Як ці операції відобразати в обліку?
    Сьогодні 12:083
  • Платник єдиного податку надає приміщення для тимчасового проживання ВПО: облік та оподаткування
    Юрособа – платник єдиного податку 4-ї групи надає приміщення для тимчасового проживання ВПО на безоплатній основі. Для отримання компенсації за спожиті комунальні послуги (електроенергію, опалення, водопостачання та ін.) юрособа щомісячно надає інформацію до селищної ради. Плату за проживання і за спожиті комунальні послуги від ВПО юрособа не отримує. Як відображати це в обліку та яке оподаткування?
    Сьогодні 11:151
  • Послуги експедитора: відображення в бухобліку
    Підприємство, яке працює за агентським договором, та є платником ЄП, надає послуги експедитора. Послуги перевезення надає сторонній перевізник. Акт від перевізника на 40 000 грн. Послуги експедитора - 5 000 грн. Виставили акт замовнику на 45 000 грн. Замовник оплатив всю суму на рахунок експедитора, а експедитор перерахував перевізнику 40 000 грн. Як відобразити в бухобліку?
    Сьогодні 10:025
  • Поставка основного засобу резиденту за трьохстороннім договором, де платник-нерезидент: облік та оподаткування
    Підприємство уклало трьохсторонній договір на поставку автобусів дитячому садку, де платником є нерезидент. Оплата в євро. Перша частина оплати 10% - 02.01.2024 р., друга 90% - 14.02.2024 р. ПДВ у складі ціни. Поставка автобуса відбулася 15.02.2024 р. Який порядок відображення в обліку та складання ПН?
    27.03.202413
  • Як повернути ОЗ з рахунку 286 знову на рахунок 10?
    Підприємство у вересні 2021 р. прийняло рішення продати основні засоби (меблі). Активи було переведено до складу необоротних активів, утримуваних для продажу за найменшою з вартостей, зокрема, балансовою. У зв'язку з війною ці ОЗ не були продані. У 2024 р. прийнято рішення не продавати їх та продовжити використовувати у госпдіяльності. Скоригована балансова вартість (балансова вартість зменшена на суму амортизації, яка була б нарахована за період жовтень 2021 - грудень 2023 рр.) дорівнює нулю. За якою вартістю зараховувати об'єкт до складу основних засобів?
    26.03.202463