• Посилання скопійовано

Ліквідовано емітента – списуємо інвестицію

Підприємство на загальній системі оподаткування володіє часткою в СК ТОВ (емітента), яку воно придбало за кошти. Підприємство дізналося про ліквідацію ТОВ. Які його дії?

Бухгалтерський облік

Частка в СК ТОВ відображається на балансі підприємства як фінансова інвестиція – на рахунку 14 «Довгострокові фінансові інвестиції».

Оскільки емітента ліквідовано, фінансова інвестиція перестає відповідати поняттю активу.

Нагадаємо, що відповідно до ст. 1 Закону про бухоблік, активи - ресурси, контрольовані підприємством у результаті минулих подій, використання яких, як очікується, приведе до отримання економічних вигід у майбутньому.  У разі ліквідації емітента від фінансової інвестиції економічних вигід вже не отримають.

Таким чином, фінансову інвестицію потрібно списати з балансу. Списують її стандартним записом: Дт 977 «Інші витрати діяльності» Кт 14.

 

Податок на прибуток

Вартість списаної фінансової інвестиції зменшує фінрезультат до оподаткування при визначенні об’єкта оподаткування податком на прибуток за пп. 134.1.1 ПКУ

Поряд з цим, якщо підприємство коригує фінрезультат до оподаткування на податкові різниці, варто звернути увагу на податкову різницю, встановлену пп. 140.5.3 ПКУ: фінрезультат до оподаткування збільшується на суму втрат від інвестицій в асоційовані, дочірні та спільні підприємства, розрахованих за методом участі в капіталі або методом пропорційної консолідації.

Буквально тут мова не про будь-які втрати, а тільки про втрати, які розраховані за методом участі в капіталі чи методом пропорційної консолідації.

Про метод участі в капіталі читаємо в п. 12 П(С)БО 12. Метод визначає зміну загальної величини власного капіталу об'єкта інвестування, крім тих, що є результатом операцій між інвестором і об'єктом інвестування. Такі втрати списують на рахунок 96 «Втрати від участі в капіталі», а не на субрахунок 977. 

А метод пропорційної консолідації застосовується відповідно до вимог МСБО 31 «Частки у спільних підприємствах» може застосовуватися тільки спільними підприємствами, які ведуть облік за міжнародними стандартами.

У разі ліквідації фінансової інвестиції до її оцінки не може застосовуватися ані метод участі в капіталі, ані пропорційної консолідації. Тому, з нашого погляду, податкова різниця за пп. 140.5.3 ПКУ ситуації з ліквідацією не стосується, а тому і не застосовується.

Інших податкових різниць, які можуть застосовуватися в ситуації, яку ми розглядаємо, ПКУ не містить.

 

ПДВ

Операція ліквідації фінансової інвестиції не є операцією постачання товарів чи послуг, тому підстав для нарахування податкових зобов’язань з ПДВ ми не бачимо.

 

Документування

Підтвердженням факту ліквідації може бути інформація з ЄДР (Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань), із зазначенням дати ліквідації. Цю інформацію можна роздрукувати і прикласти до документів, якими оформлятиметься ліквідація фінансової інвестиції. Наприклад, таким документом може бути наказ керівника підприємства про ліквідацію.

Залежно від особливостей кожної конкретної ситуації можуть складатися й інші документи. Наприклад, керівник може утворити комісію для визначення винної особи, яка не прослідкувала за тим, що ТОВ перебуває в процесі ліквідації, внаслідок чого підприємство втратило можливість вплинути на процедуру ліквідації та отримати якісь кошти від ліквідації тощо. 

Цілком можливо, були порушення в порядку прийняття рішення про ліквідацію тощо. Всі ці питання потрібно з’ясовувати з урахуванням конкретних обставин конкретної ситуації.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Олександр Золотухін

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Списання товарів унаслідок крадіжки: облік та ПДВ-наслідки
    На підприємстві сталася крадіжка. Було викликано поліцію та склали перелік усіх викрадених товарів, отримано виписку з ЄРДР. Як підприємству правильно списати товари, викрадені внаслідок крадіжки? Чи потрібно нараховувати податкові зобов'язання з ПДВ і як діяти з тими активами (каністрами), які раніше вже були списані на витрати (рахунок 91)?
    22.08.202537
  • Як обліковувати витрати на оренду земельної ділянки та електроенергію при будівництві об’єкта нерухомості?
    У підприємства був магазин і на земельну ділянку під ним був договір оренди земельної ділянки. Було прийнято рішення про знесення старого магазину і будівництво на цьому у місця невеличкого торговельного центру. Як облікувати: строк будівництва оренду землі, сплату за використану електроенергію та воду відносити на витрати або калькувати в складі витрат на будівництво і потім віднести на рахунок 10 з амортизацією?
    21.08.202549
  • Постачальник - головне підприємство, а оплата - філії: як облікувати?
    Як правильно покупцеві вести облік взаєморозрахунків з постачальником, якщо постачальник - ТОВ "Літо", вантажовідправник - Філія ТОВ "Літо", для розрахунків - Філія ТОВ "Літо", податкові накладні реєструє ТОВ "Літо"?
    21.08.202534
  • Розміщення Правил військового обліку на підприємстві
    Питання щодо оформлення стенда з інформацією щодо військового обліку, який необхідно зробити на підприємстві з метою виконання вимог відповідного законодавства. Якщо два підприємства орендують офісні приміщення в одній будівлі, чи можливо щоб цей інформаційний стенд був встановлений один на обидва підприємства в загальному холі цієї будівлі? Якщо ні, то які можливі наслідки для підприємств у такому разі?
    19.08.2025248
  • Оплата за ноутбуки на банківський рахунок: чи потрібно вести товарний облік?
    ФОП на ІІІ групі ЄП. Працює лише з юрособами за безготівковим розрахунком. Чи необхідно йому вести облік первинних документів, вести складський облік, якщо він здійснює продаж ноутбука, комплектуючих до нього, та картриджів до МФУ на постійній основі (не оптовий продаж)?
    18.08.202554