• Посилання скопійовано

Платник за тристороннім договором: що в обліку та ПДВ?

Підприємство є платником у тристоронньому договорі, де ще зазначені замовник та виконавець. Як в обліку підприємства відображається оплата за таким договором?

Замовник – це той, хто отримує послуги (роботи) від виконавця. Виконавець виконує послуги (роботи) для замовника.

Між замовником і виконавцем укладається акт про виконані роботи чи надані послуги.

Таким чином, отримані послуги відображаються на балансі замовника.

Функція платника у такому тристоронньому договорі – лише здійснити оплату за послугу (роботу), яка не відображається на його балансі. Тобто, для платника така оплата є своєрідною безповоротною фінансовою допомогою для замовника. Фактично платник оплачує замість замовника те, що належить замовнику.

Це означає, що для платника такі витрати є витратами, не пов’язаними з його господарською діяльністю. В бухгалтерському обліку вони відносяться на субрахунок 949 «Інші витрати операційної діяльності».

Щодо питань нарахування ПДВ, то ситуація, подібна до тої, що ми розглядаємо, наведена в ІПК ДПСУ від 29.01.2020 р. №344/6/99-00-07-03-02-06/ІПК, ДФСУ від 28.09.2018 р. №4199/6/99-99-15-03-02-15/ІПК та інших.

Висновок цих консультацій, з якими ми повністю погоджуємося, такий: якщо виконавець робіт, послуг, є платником ПДВ, він має скласти податкову накладну на замовника. Податкова накладна на платника не складається і навіть, якщо виконавець помилково склав податкову накладну на платника, останній не має права відносити ПДВ за такою податковою накладною до власного податкового кредиту.

Обґрунтування досить просте: податкова накладна складається на покупця товарів, послуг, які на підставі такої податкової накладної, зареєстрованої в ЄРПН, відображають податковий кредит (див. пп. «г» і «д» п. 201.1, пп. 201.10 ПКУ). Покупцем в даній ситуації виступає замовник, а не платник.

Якщо виконавець не є платником ПДВ, то наслідки з ПДВ не виникають, всі суми відображаються без ПДВ.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Олександр Золотухін

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Втрата товару при транспортуванні: облікові та податкові наслідки
    Підприємство купує олію наливом і перевозить її своїм транспортом. Під час зважування олії на складі отримувача виявилась нестача (порівняно з документами) в 30 кг. Як її відобразити в обліку? Чи потрібно нараховувати компенсуючий ПДВ? Чи можна це вважати втратами в межах норм?
    05.09.202524
  • Компенсація за працевлаштування ВПО: облік та оподаткування
    Підприємство отримує від центру зайнятості компенсацію за працевлаштування ВПО. Як її відображати в бухобліку? Які особливості її оподаткування?
    05.09.202525
  • Заміна шин на орендованому автомобілі ТОВ: як облікувати?
    ТОВ орендувало авто та здійснило заміну шин у зв'язку із закінченням строку старих шин. Як відображати в бухгалтерському обліку ТОВ заміну шин на орендованому автомобілі?
    05.09.2025366
  • Особливості обліку гарантійного забезпечення
    ТОВ, яка звітується поквартально, серед 2025 року прийняло рішення створювати гарантійне забезпечення при здійсненні операцій продажу двигунів, коробок, запчастин і і використання забезпечення при виконанні ремонтів двигунів, коробок. Нарахування забезпечення виконати наприкінці 2025 р. як відсоток від продажу товарів та виконаних ремонтів за 2025 р. Чи можна нарахувати забезпечення у розрізі кожного договору і кожен квартал коригувати ці забезпечення?
    03.09.202528
  • Відшкодування транспортних витрат: як відобразити в бухобліку?
    Підприємство-продавець організувало доставку товару покупцеві, який згідно з умовами договору має відшкодувати ці витрати. Як правильно відобразити в первинних документах (рахунок, акт) компенсацію цих послуг — як послуги з перевезення чи як відшкодування понесених витрат?
    02.09.202555