• Посилання скопійовано

Придбання авто у фінлізинг: як облікувати?

Юрособа придбала легковий автомобіль. 50% сплачується відразу салону, а на 50% - оформлюється договір фінлізингу з лізинговою компанією на строк 24 місяці із сплатою щомісячного платежу та винагороди лізингодавця. Ставка фінансування - 0%. Як відобразити в обліку? Чи потрібно дисконтувати?

Бухоблік операції

Щодо питань обліку майна, яке було отримано у фінансовий лізинг (оренду), необхідно керуватися П(С)БО 14. Зокрема, згідно з п. 5 П(С)БО 14, об'єкт фінлізингу слід відображати як ОЗ через капітальні інвестиції (дебет субрахунку 152 «Придбання (виготовлення) основних засобів») і як довгострокові зобов'язання (кредит субрахунку 531 «Зобов'язання з фінансової оренди»).

Оскільки договір фінлізингу укладено лише на 50% вартості авто, то на субрахунку 531 відображається відповідний розмір заборгованості перед лізинговою компанією.

Фінансові витрати лізингоодержувача (в даному випадку - винагорода лізингодавця) відображають у сумі, яка відноситься до звітного періоду. У момент нарахування виникає поточне зобов'язання (кредит субрахунку 685 «Розрахунки з іншими кредиторами») на суму лізингового платежу за відповідний період. Нарахована за поточний місяць винагорода лізингодавця відноситься до витрат поточного періоду за дебетом субрахунку 952 «Інші фінансові витрати».

Далі на кожну дату балансу частину довгострокової заборгованості, термін погашення якої припадає на наступні 12 місяців, переводять до складу поточної (Дт 531 Кт 611 «Поточна заборгованість за довгостроковими зобов’язаннями в національній валюті»).

Погашення заборгованості відображають записом: Дт 611 Кт 311. 

Збір до ПФ та платіж за реєстрацію автомобіля відносять на первісну вартість автомобіля (Дт 152 Кт 631), а ось витрати в сумі страхових платежів відносять на витрати звітного періоду поступово протягом строку страхування (Дт 39 Кт 631 та Дт 23, 91-94 (відповідно до того, як такий автомобіль використовується) Кт 39).

Після введення авто в експлуатацію орендар нараховує амортизацію протягом періоду очікуваного використання активу.

 

Дисконтування заборгованості

Питання необхідності дисконтування заборгованості за договором фінансового лізингу ми детально розглядали тут. Зокрема, П(С)БО 14 прописані свої правила щодо дисконтування для фінлізингу. Так, різниця між сумою мінімальних орендних платежів та вартістю об'єкта фінансової оренди, за якою він був відображений у бухобліку орендаря на початку строку фінансової оренди, є фінансовими витратами орендаря і відображається у бухобліку та звітності лише в сумі, що відноситься до звітного періоду. Розподіл фінансових витрат між звітними періодами протягом строку оренди здійснюється із застосуванням орендної  ставки відсотка на залишок зобов'язань на початок звітного періоду.

Якщо в угоді про фінансову оренду не вказана орендна ставка відсотка, то для визначення теперішньої вартості суми мінімальних орендних платежів і розподілу фінансових витрат орендар застосовує ставку відсотка на можливі позики орендаря. В даному ж випадку ставка визначена у розмірі 0%, тобто сплачується лише винагорода лізингодавця.

Відповідно правила щодо дисконтування довгострокової заборгованості, внесені у П(С)БО 10 та П(С)БО 11 наказом Мінфіну №379, не стосуються договорів фінлізингу.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Станіслав Горбовцов

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Витрати на утилізацію небезпечних відходів від ліквідації ОЗ: як облікувати?
    Чи визнаються витрати на утилізацію небезпечних відходів, отриманих від ліквідації ОЗ, "витратами", пов'язаними з вибуттям ОЗ, чи вони мають визнаватися як "запаси" від ліквідації ОЗ, але фактично активами не визнаються, оскільки їх використання у подальшому виробничому процесі не передбачається? На якому рахунку доцільно обліковувати витрати на утилізацію таких відходів, на рахунку "Інші витрати" (97) чи на рахунку "Інші витрати операційної діяльності" (94), зважаючи на списання ОЗ та виникнення витрат по ліквідації відходів у різних звітних періодах?
    Сьогодні 11:1199
  • Грант на виробництво комп'ютерної гри: як відобразити в обліку?
    ТОВ - резидент Дія Сіті, платник ПНВК, отримало грант від міжнародної компанії на виробництво комп'ютерної гри. Як відобразити в обліку? Чи потрібно оподатковувати?
    Сьогодні 09:0630
  • Придбання у нерезидента і подальший продаж резиденту програмного забезпечення: облік та ПДВ
    Підприємство, резидент України, сплачує постачальнику нерезиденту 1000 євро за програмне забезпечення (для обладнання), яке буде передане засобами онлайн по електронній пошті. Це програмне забезпечення для обладнання воно придбаває для покупця - резидента України і передаємо йому код доступу. Як правильно оприбуткувати це ПЗ: як послугу чи товар? Чи повинно підприємство нараховувати ПДВ при придбанні ПЗ?
    Сьогодні 08:2274
  • Облік електроенергії від СЕС: основи та розподіл витрат
    ТОВ встановило сонячну дахову ЕС. Чи потрібно і як саме обліковувати кількість виробленої та спожитої електроенергії, згенерованої цією СЕС?
    22.05.2025124
  • Чи можлива дооцінка ОЗ з нульовою залишковою вартістю?
    Як провести дооцінку пожежної машини з нульовою залишковою вартістю (первісна вартість та знос – 45272,29 грн), якщо її справедлива вартість станом на 31.12.2024 р. становить 476442,00 грн? Як визначити ліквідаційну вартість (0 грн або 1000 грн) та розрахувати амортизацію після переоцінки?
    22.05.202558