• Посилання скопійовано

Невідповідність активу та пасиву балансу

Підприємство складає ліквідаційний баланс, однак пасив є більшим за актив. Засновники вносили кошти до каси у вигляді внеску до СК з подальшою виплатою цих коштів на зарплату, оренду та інші операційні витрати. Як ці суми будуть відображені в активі та пасиві балансу?

Бухгалтерський облік

В першу чергу варто розглянути, яким чином такі операції повинні бути відображені в бухобліку підприємства, оскільки фінансова звітність базується саме на показниках бухобліку.

Внесення грошових коштів в касу підприємства у вигляді внесків до статутного капіталу відображається записами: Дт 301 Кт 46 (встановлення статутного капіталу або збільшення його розміру в свою чергу відображається записом Дт 46 Кт 401).

Після цього, як було зазначено у запитанні, внесені в касу кошти використовуються на виплату заробітної плати, оплату оренди та інші операційні витрати:

  • Дт 661 Кт 301 – виплата заробітної плати;
  • Дт 631 Кт 301 – виплата орендодавцю або оплата іншим постачальникам.

Тут варто звернути увагу, що виплата коштів – не є нарахуванням витрат, а відображає лише погашення заборгованості. Таким чином, підприємство раніше повинно було нарахувати такі витрати і, відповідно, відобразити виникнення заборгованості, яка в подальшому погашається:

  • Дт 92 Кт 661 – нараховано заробітну плату адміністративному персоналу;
  • Дт 92 Кт 631 – нараховано орендну плату (наприклад за адміністративне приміщення);

В подальшому в кінці періоду суми витрат з витратних рахунків (в даному випадку - це рахунок 92) списуються на фінансовий результат підприємства (Дт 79 Кт 92), який за результатами співставлення витрат і доходів у розмірі кінцевого сальдо на рахунку 79 списується або на нерозподілений прибуток, якщо доходів за період отримано більше ніж витрат (Дт 79 Кт 441) або на непокритий збиток, якщо витрати за період перевищують суму доходів (Дт 442 Кт79).

Наприклад, якщо підприємство за період не має доходів, а має тільки витрати (які оплачуються за рахунок внесків в статутний капітал), то на активних рахунках залишків дійсно не буде, однак залишок за результатами періоду буде на субрахунку 442 «Непокритий збиток».

 

Баланс

Отже, на підставі наведеного вище бухгалтерського обліку розглянемо, як це буде відображено у фінансовій звітності:

  • сума зареєстрованого статутного капіталу потрапляє до рядка 1400 «Зареєстрований (пайовий) капітал».
  • сума нерозподіленого прибутку/збитку відповідно потрапить до рядка 1420 «Нерозподілений прибуток (непокритий збиток)». При цьому, варто звернути увагу, що сума непокритого збитку потрапляє в цю графу з від’ємним значенням.

Таким чином, у описаному у запитанні випадку, до активу балансу підприємства ця сума не потрапить, однак вона потрапить до пасиву з від’ємним значенням, за рахунок чого і буде досягнуто відповідність активу та пасиву балансу.

Отже, різниця між активом та пасивом балансу у описаному у запитані випадку виникає з таких причин:

  • Не проведено нарахування витрат (зокрема, з орендної плати та зарплати);
  • Не проведено «закриття періоду» (зокрема, віднесено нараховані витрати на фінансовий результат з подальшим перенесенням фінансового результату на рахунок нерозподіленого прибутку (непокритого збитку)).

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс

Передплатити

Автор: Горбовцов Станіслав

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Облік самостійно виготовленого вібросита як ОЗ
    Підприємство самостійно виготовило вібросито для власних потреб, яке відповідає критеріям основних засобів. Які бухгалтерські проведення необхідно виконати для відображення створення та введення в експлуатацію цього об'єкта ОЗ?
    19.12.202522
  • Адміністративні витрати благодійного фонду: відображення в бухобліку
    Які бухгалтерські проведення застосовує благодійний фонд для обліку отримання коштів на статутну діяльність та їх витрачання на адміністративні витрати? Надайте типові кореспонденції рахунків від моменту надходження цільового фінансування до відображення адміністративних витрат
    19.12.202525
  • Оприбуткування товару за умовами EXW з доставкою "Новою Поштою": період та обґрунтування
    Постачальник передає товар на умовах EXW Incoterms 2020 через Нову Пошту. Право власності переходить при отриманні від НП. Видаткова та податкова накладні датовані 27.10.25, товар отримано 05.11.25. В якому періоді оприбуткувати товар та врахувати ПДВ?
    19.12.202520
  • Придбання обладнання частково фінансує ЮНІСЕФ: облік та ПДВ-наслідки
    Підприємство «А» (платник ПДВ) уклало договір на придбання у підприємства «Б» (платника ПДВ) обладнання на суму 1 200 000 грн (у т.ч. 200 000 грн). За умовами договору оплату за обладнання без ПДВ (1 000 000 грн) здійснює Дитячий фонд ООН. Решту суми (200 000 грн) оплачує підприємство «А». ПН зареєстрована на підприємство «А». Як оприбуткувати обладнання в бухобліку? Чи має право підприємство «А» на податковий кредит з ПДВ? Чи потрібно реєструвати ПН на компенсуючі податкові зобов'язання?
    19.12.202524
  • Оренда за неповний місяць: як відобразити в обліку?
    ТОВ (ТРЦ) здає в оренду приміщення. У договорі вказано орендну ставку за м² за повний місяць. Якщо орендар починає користуватися приміщенням з 16 числа місяця, то як коректно відобразити послугу в акті: змінювати ціну за м², площу чи застосовувати інший підхід для розрахунку вартості оренди пропорційно фактичній кількості днів користування?
    18.12.2025324