• Посилання скопійовано

На яких рахунках обліковувати дохід та витрати від орендних операцій?

Якщо підприємство обліковує дохід від оренди інвестиційної нерухомості на рахунку 703, а компенсацію комунальних послуг на рахунку 719 та, відповідно, витрати на рахунку 23 та 949, чи можливий такий варіант обліку? Якщо ні, то які наслідки при перевірці? Чи виправляти звітність за минулі роки?

Перш за все слід визначитися, на яких рахунках обліковувати доходи та витрати від орендних операцій. На нашу думку, орендні платежі та компенсація комунальних послуг повинні обліковуватися на одному рахунку. Аналогічно й витрати – всі витрати, що стосуються об’єкта оренди разом з витратами на комунальні послуги, теж мають обліковуватися на одному рахунку.

У плані рахунків для обліку доходів від операційної оренди майна призначений субрахунок 713 "Дохід від операційної оренди активів". На цьому субрахунку слід обліковувати всі доходи від оренди, в тому числі і компенсацію комунальних платежів.

Разом з цим, якщо надання в оренду майна є основною діяльністю підприємства, доходи від оренди можна обліковувати на рахунку 703 "Дохід від реалізації робіт і послуг".

Всі витрати на утримання майна, що надається в оренду, доцільно обліковувати на рахунку 23 з подальшим списанням на собівартість послуг з оренди: Дт 903 Кт 23. Сюди ж включаються й витрати на оплату комунальних послуг.

Щодо обліку витрат на оплату комунальних послуг у минулих періодах на рахунках 719 та 949. Якщо підприємство кожного місяця списувало на фінрезультат всі понесені витрати щодо оренди, та у нього не виникало залишку на рахунку 23 на кінець місяця (тобто не залишалося так званого «незавершеного виробництва»), то на фінрезультат ця помилка не вплинула. 

Як правило, при орендних операціях не повинна залишатися сума несписаних витрат на рахунку 23, тож всі витрати, понесені у звітному періоді на утримання орендного майна, повинні бути списані на фінрезультат у цьому ж періоді.

На нашу думку, за цих умов виправлення фінансової звітності не має практичного сенсу, адже на фінрезультат це не вплинуло, а отже, не вплинуло і на суму податку на прибуток. Тож з нового звітного року можна змінити порядок обліку доходів і витрат щодо орендних операцій:

  • Дт 361 Кт 703 (713) – визнання доходу в сумі орендної плати та компенсації комунальних витрат;
  • Дт 703 (713) Кт 641 – нарахування ПЗ з ПДВ;
  • Дт 23 Кт 13, 20, 22, 65, 66, 63 і т.п. – облік витрат на утримання та обслуговування орендного майна, в тому числі і комунальні витрати – Дт 23 Кт 631;
  • Дт 903 Кт 23 – списання понесених витрат на собівартість утримання орендного майна у звітному періоді;
  • Дт 703 (713) Кт 791 – списання доходів на фінрезультат;
  • Дт 791 Кт 903 – списання витрат на фінрезультат.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Облік безоплатно отриманого акційного товару
    Підприємство в рамках акції отримало від постачальника товар з нульовою вартістю для подальшого продажу. Як коректно оприбуткувати такий безоплатно отриманий товар у бухгалтерському обліку? Як відобразити в бухобліку його подальшу реалізацію?
    03.07.202513
  • Як відобразити нарахування відсотків за користування податковою пільгою в бухобліку?
    На територію України були ввезені інструменти від постачальника-нерезидента в режимі тимчасового ввезення на 3 місяці та сплачено 12% при розмитненні. На сьогодні переведено інструменти з режиму тимчасового ввезення в режим імпорту. При імпорті сплатили суму ПДВ за вирахуванням %, які було сплачено в режимі тимчасового ввезення та проценти за користування податковою пільгою (код митних платежів 057 ). Як відобразити нарахування відсотків за користування податковою пільгою в бухобліку?
    01.07.202529
  • Імпорт за договором комісії: які витрати включати до собівартості?
    Товари імпортуються за договором комісії. В звіті комісіонера зазначено такі витрати до початку імпорту: висновок експертизи, дозвіл на імпорт, комісія банку, витрати на доставку документів за кордон. В момент імпорту: дозвіл на імпорт, висновок експертизи , послуги транспортування, пломбування і комісія банку, окрім того - комісійна винагорода комісіонеру. Чи всі ці витрати можна віднести на собівартість товару як додаткові витрати?
    30.06.2025222
  • Як орендарю списати ОЗ, знищені внаслідок влучання шахеда?
    ТОВ орендує офісне приміщення. У приміщення влучив шахед. Унаслідок цього зруйновано стіни, перекриття між поверхами, вибито вікна та пошкоджено двері. ТОВ-орендар втратило власну комп’ютерну техніку, меблі та обладнання. Як списати знищені основні засоби?
    30.06.2025663
  • Які суми коштів з держбюджету відображати в рядку 3.1 Розрахунку частки сільгосптоваровиробництва?
    У рядку 3.1 Розрахунку частки сільгосптоваровиробництва слід зазначати суми одержаних з держбюджету коштів фінансової підтримки. Які саме суми слід там відображати, бо в податковій службі отримали відповідь, що зараз цей рядок взагалі не заповнюється?
    30.06.202542