• Посилання скопійовано

На яких рахунках обліковувати дохід та витрати від орендних операцій?

Якщо підприємство обліковує дохід від оренди інвестиційної нерухомості на рахунку 703, а компенсацію комунальних послуг на рахунку 719 та, відповідно, витрати на рахунку 23 та 949, чи можливий такий варіант обліку? Якщо ні, то які наслідки при перевірці? Чи виправляти звітність за минулі роки?

Перш за все слід визначитися, на яких рахунках обліковувати доходи та витрати від орендних операцій. На нашу думку, орендні платежі та компенсація комунальних послуг повинні обліковуватися на одному рахунку. Аналогічно й витрати – всі витрати, що стосуються об’єкта оренди разом з витратами на комунальні послуги, теж мають обліковуватися на одному рахунку.

У плані рахунків для обліку доходів від операційної оренди майна призначений субрахунок 713 "Дохід від операційної оренди активів". На цьому субрахунку слід обліковувати всі доходи від оренди, в тому числі і компенсацію комунальних платежів.

Разом з цим, якщо надання в оренду майна є основною діяльністю підприємства, доходи від оренди можна обліковувати на рахунку 703 "Дохід від реалізації робіт і послуг".

Всі витрати на утримання майна, що надається в оренду, доцільно обліковувати на рахунку 23 з подальшим списанням на собівартість послуг з оренди: Дт 903 Кт 23. Сюди ж включаються й витрати на оплату комунальних послуг.

Щодо обліку витрат на оплату комунальних послуг у минулих періодах на рахунках 719 та 949. Якщо підприємство кожного місяця списувало на фінрезультат всі понесені витрати щодо оренди, та у нього не виникало залишку на рахунку 23 на кінець місяця (тобто не залишалося так званого «незавершеного виробництва»), то на фінрезультат ця помилка не вплинула. 

Як правило, при орендних операціях не повинна залишатися сума несписаних витрат на рахунку 23, тож всі витрати, понесені у звітному періоді на утримання орендного майна, повинні бути списані на фінрезультат у цьому ж періоді.

На нашу думку, за цих умов виправлення фінансової звітності не має практичного сенсу, адже на фінрезультат це не вплинуло, а отже, не вплинуло і на суму податку на прибуток. Тож з нового звітного року можна змінити порядок обліку доходів і витрат щодо орендних операцій:

  • Дт 361 Кт 703 (713) – визнання доходу в сумі орендної плати та компенсації комунальних витрат;
  • Дт 703 (713) Кт 641 – нарахування ПЗ з ПДВ;
  • Дт 23 Кт 13, 20, 22, 65, 66, 63 і т.п. – облік витрат на утримання та обслуговування орендного майна, в тому числі і комунальні витрати – Дт 23 Кт 631;
  • Дт 903 Кт 23 – списання понесених витрат на собівартість утримання орендного майна у звітному періоді;
  • Дт 703 (713) Кт 791 – списання доходів на фінрезультат;
  • Дт 791 Кт 903 – списання витрат на фінрезультат.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Бухгалтерський облік гарантійного та реєстраційного внеску
    Підприємство приймає участь в декількох аукціонах щодо оренди та придбання нерухомості державної та комунальної власності. Як відобразити в обліку сплату реєстраційного та гарантійного внеску?
    26.04.20245
  • Металеві вироби передано на доробку: як відобразити в обліку?
    Підприємство передало 21 т чорної труби сторонній організації для оцинкування. Виконавець надав акт виконаних робіт та накладну на повернення труби в кількості 21,8 т. Як відобразити цю операцію в обліку?
    25.04.2024161
  • Чи переводити МНМА до ОЗ, якщо після поліпшення вартість складає 40 000 грн?
    Підприємство мало на балансі об’єкт МНМА вартістю 10 000 грн, нарахувало амортизацію за методом 100%. За обліковою політикою вартісна ознака МНМА - 20 000 грн. Проведено поліпшення цього об’єкта, первісна вартість стала 40 000 грн. Чи потрібно переводити до складу ОЗ? Що з амортизацією? Як відображати в податковому обліку податку на прибуток (є різниці)?
    25.04.202456
  • Зробили фізособі передплату за оренду приміщення, а потім договір розірвали: які наслідки?
    ТОВ на загальній системі оподаткування уклало договір оренди нежитлових приміщень з фізособою. За умовами договору передплата складає 100000 грн. ТОВ сплачує фізособі 80500 грн, одночасно сплачує ПДФО 18000 грн та ВЗ 1500 грн. Передачі приміщення в оренду не відбулося, фізособа розірвала договір. Фізособа має повернути повну суму – 100000 грн чи лише те, що вона отримала – 80500? Як повернути зайво сплачені ПДФО та ВЗ? Чи можливо їх зарахувати в рахунок наступних платежів? Як відкоригувати ці доходи в додатку 4ДФ?
    24.04.202425
  • Як перевести в бухобліку товари до основних засобів?
    ТОВ, платник податку на прибуток і ПДВ, імпортувало товари (навантажувачі), призначені для подальшого продажу, оприбуткувавши на субрахунку 281. Згодом вирішено доукомплектувати їх, зарахувати до складу ОЗ і надавати в оренду. Як перевести із товарів до ОЗ? Які особливості оформлення, обліку та оподаткування?
    24.04.202449