Строк ліцензії та особливості сплати
Ці питання врегульовані Законом №3817.
Строк дії ліцензії
Ліцензії на право зберігання пального, а також на право зберігання пального виключно для потреб власного споживання та/або промислової переробки надаються безстроково (ч. 5 ст. 53 Закону №3817).
Порядок оплати
Плата за ліцензії на зберігання пального справляється щорічно (ч. 5 ст. 53 Закону №3817).
Річна плата за ліцензію на право зберігання пального виключно для потреб власного споживання та/або промислової переробки становить 0,1 розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного року (ч. 1 ст. 53 Закону №3817).
Ліцензія є безоплатною, якщо зберігання пального для власних потреб здійснюється в ємностях, кожна з яких не перевищує 250 літрів, а загальна місткість таких ємностей не перевищує 500 літрів включно (ч. 2 ст. 53 Закону №3817). При цьому не враховується споживча тара, тара споживача та поворотна тара (газові балони) об'ємом до 60 літрів.
Терміни внесення платежів
Перший платіж за ліцензію здійснюється до її отримання у розмірі, визначеному законом (ч. 7 ст. 53 Закону №3817).
Чергова річна плата за ліцензію має бути сплачена до початку кожного наступного річного періоду (ч. 1 ст. 54 Закону №3817). Про внесення чергового платежу суб'єкт господарювання зобов'язаний повідомити відповідний орган ліцензування.
Плата за ліцензії на право зберігання пального зараховується до місцевих бюджетів за місцем зберігання пального (ч. 6 ст. 53 Закону №3817).
Бухгалтерський облік
Згідно з пп. 4 НП(С)БО 8, нематеріальний актив - немонетарний актив, який не має матеріальної форми та може бути ідентифікований. Серед груп нематеріальних активів, наведених в пп. 5 НП(С)БО 8 є й право на провадження діяльності, у складі інших нематеріальних активів.
Таким чином, у повній відповідності з нормами НП(С)БО 8, ліцензія є об’єктом нематеріальних активів.
Так само вважає податкова служба щодо податкового обліку ліцензій, як нематеріальних активів. Наприклад, саме так вона відповідала на питання в ЗІР (102.05): «Як у податковому обліку відображаються витрати, пов’язані з придбанням дозволу чи ліцензії на здійснення певного виду діяльності, в тому числі витрати на розроблення технічної документації чи експертного висновку для отримання такої ліцензії?».
Але тут є один нюанс.
Відповідно до пп. 2.1 Методрекомендацій №1327 придбаний або отриманий об'єкт нематеріальних активів зараховується на баланс, якщо одночасно виконуються такі умови:
- підприємство здійснює його контроль;
- існує імовірність отримання майбутніх економічних вигод, пов'язаних з його використанням;
- його вартість може бути достовірно визначена.
Нас цікавить останній пункт, де мова про вартість, яка може бути достовірно визначена.
В розглядуваній ситуації ліцензія на зберігання пального є безстроковою. Причому загальна вартість ліцензії не може бути достовірно визначена. Адже кожного року потрібно сплачувати черговий платіж і він кожного року буде різним, яким, невідомо.
З наведеного випливає, що зарахувати таку ліцензію до складу нематеріальних активів немає підстав.
У такому разі щорічна плата за ліцензію на право зберігання пального відображається у складі витрат майбутніх періодів і відноситься щомісяця у пропорційному розмірі на витрати. Оформити відповідне рішення можна наказом керівника підприємства, обґрунтувавши так, як ми зазначили вище.
Вище ми навели власну думку. Але в Україні державним органом, який встановлює методологію бухгалтерського обліку, є Мінфін (див. ст. 6 Закону про бухобліку). Тому для уникнення непорозумінь може бути доречним отримати консультацію з розглядуваного питання у Мінфіну.
Висновки:
- Ліцензія безстрокова, але оплата щорічна: Ліцензія на зберігання пального для власних потреб є безстроковою, але вимагає щорічної плати (800 грн у 2025 році, 0,1 мінімальної зарплати на 1 січня);
- Ліцензія не є нематеріальним активом: Через неможливість достовірно визначити загальну вартість безстрокової ліцензії її не зараховують до нематеріальних активів, а щорічні платежі обліковують як витрати майбутніх періодів;
- Облік витрат: Щорічна плата за ліцензію відображається у витратах майбутніх періодів і списується пропорційно щомісяця, що оформлюється наказом керівника; для уникнення спорів рекомендується консультація з Мінфіном.
Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!
Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!
Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.
Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс
Передплатити