• Посилання скопійовано

Придбання ОЗ у фізособи: як оформити документи?

Товариство має намір для ведення госпдіяльності придбати у фізособи заправний блок-пункт (що був у використанні). Як правильно оформити бухгалтерські документи (надходження та введення в експлуатацію)?

Для початку укладаємо договір купівлі-продажу основного засобу між фізичною і юридичною особою у письмовій формі (п. 2 ч. 1 ст. 208 ЦКУ). Такий договір може бути посвідчений у нотаріуса, але виключно за бажанням однієї зі сторін, хоча обов’язковість законодавством не передбачена.

Оприбутковується товар, придбаний у фізособи на підставі акта приймання-передачі та наказу керівника підприємства. Варто також мати документи (або їх копії), які підтверджують право власності фізичної особи на товар, що реалізується, в яких зазначено ціну товару. 

У відповідності до норм п. 23 П(С)БО 7 строки корисного використання встановлюються підприємством самостійно під час визнання основного засобу активом. Підприємство самостійно визначає очікуваний період часу протягом якого активи будуть використовуватися підприємством у господарській діяльності. Тобто, у разі придбання вживаних основних засобів підприємство може врахувати те, що основний засіб вже використовувався та скоригувати очікуваний термін служби для цілей бухгалтерського обліку.

У той же час у ПКУ встановлено мінімально допустимі строки амортизації основних засобів. При цьому законодавець не зробив ніяких застережень, щодо можливості коригування таких строків. Тому при придбанні основних засобів, у податковому обліку підприємство повинно враховувати мінімальні строки корисного використання основних засобів встановленні у пп. 138.3.3 ПКУ – але лише в тому випадку, якщо підприємство коригує фінрезультат з метою оподаткування.

Для введення в експлуатацію основних засобів застосовується Акт приймання-передачі (внутрішнього переміщення) основних засобів (форма № ОЗ-1). 

Щодо оподаткування придбаного товару, то вся сума доходу від продажу буде для фізичної особи оподатковуваним доходом. Його суму визначають виходячи з ціни, зазначеної в договорі купівлі-продажу, але не нижче оціночної вартості. 

Підприємство при виплаті доходу від продажу рухомого майна є податковим агентом (пп. 173.3 ПКУ) і повинно:

  • утримати та перерахувати з такого доходу ПДФО за ставкою, установленою в пп. 167.2 ПКУ, тобто 5 %. Виплату та оподаткування такого доходу потрібно показати у ф. №1ДФ з ознакою доходу «105». Але податковий орган має іншу думку і зазначає, що ставка ПДФО, визначається за пп. 167.1 ПКУ, тобто 18% - якщо не проведено професійну оцінку майна (див., зокрема, листи ДПС від 13.01.2017 р. №446/Д/99-99-13-02-03-14, від 10.11.2016 р. № 24277/6/99-99-13-02-03-15, від 03.02.2016 р. №1131/П/99-99-17-03-03-14).
  • одночасно провести утримання ВЗ за ставкою 1,5%. 

При цьому незалежно від того, який товар продає фізична особа, ЄСВ не нараховуємо та не утримуємо. Тому заздалегідь враховуйте суму податків, які потрібно буде вирахувати з вартості товару.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Щербина Світлана

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Поставка основного засобу резиденту за трьохстороннім договором, де платник-нерезидент: облік та оподаткування
    Підприємство уклало трьохсторонній договір на поставку автобусів дитячому садку, де платником є нерезидент. Оплата в євро. Перша частина оплати 10% - 02.01.2024 р., друга 90% - 14.02.2024 р. ПДВ у складі ціни. Поставка автобуса відбулася 15.02.2024 р. Який порядок відображення в обліку та складання ПН?
    27.03.202413
  • Як повернути ОЗ з рахунку 286 знову на рахунок 10?
    Підприємство у вересні 2021 р. прийняло рішення продати основні засоби (меблі). Активи було переведено до складу необоротних активів, утримуваних для продажу за найменшою з вартостей, зокрема, балансовою. У зв'язку з війною ці ОЗ не були продані. У 2024 р. прийнято рішення не продавати їх та продовжити використовувати у госпдіяльності. Скоригована балансова вартість (балансова вартість зменшена на суму амортизації, яка була б нарахована за період жовтень 2021 - грудень 2023 рр.) дорівнює нулю. За якою вартістю зараховувати об'єкт до складу основних засобів?
    26.03.202461
  • Облік компенсації за працевлаштування ВПО
    Які бухгалтерські проведення слід здійснити при компенсації роботодавцю за працевлаштування ВПО?
    26.03.202434
  • Чи збільшують первісну вартість ОЗ витрати на його монтаж на новому місці використання?
    Підприємство має об’єкт ОЗ, який використовувався в орендованому магазині. Після закінчення договору оренди, об'єкт ОЗ демонтований за старою адресою використання та переміщений в інший орендований магазин за іншою адресою. Для використання ОЗ за новою адресою підприємство понесло витрати на демонтаж за старою адресою та монтаж ОЗ на новому місці. Як обліковувати послуги демонтажу і монтажу старого (що уже був у використанні) об'єкту ОЗ за новою адресою? Чи можна збільшити первісну вартість ОЗ на суму витрат на його монтаж на новому місці?
    25.03.202442
  • Облік придбання ОЗ в кредит за програмою 5-7-9
    Підприємство придбаває обладнання, сплачуючи 30% коштів, а 70% сплачує банк за кредитним договором на 5 років за програмою 5-7-9. Частину відсотків за кредитом сплачує підприємство, а частину - держава. Обладнання ще не виготовлене. За договором, поставка буде на 71-й день від дати оплати, яка була 08.02.2024 р. Як відображати ці операції в бухобліку?
    21.03.202442