• Посилання скопійовано

Придбання автонавантажувача: як відобразити в обліку?

Підприємство придбало автонавантажувач. Як правильно вести облік придбаного автонавантажувача?

Авто[електро]навантажувач – колісна самохідна машина, призначена для навантажування, розвантажування і штабелювання вантажів, виконавчі органи якого приводяться в дію автомобільним двигуном внутрішнього згоряння [електродвигунами] (пп. 4.1-4.2 ДСТУ 3997-2000).

Самохідні машини відносяться до механічних транспортних засобів (пп. 1.10 розд.1 Постанови про ПДР).

Відповідного до митного тарифу автонавантажувачі відносяться до групи 84 «Реактори ядерні, котли, машини, обладнання і механічні пристрої; їх частини».

Національний класифікатор ДК 013-97 «Класифікація основних фондів», затверджений Державним комітетом України по стандартизації, метрології та сертифікації наказом від 19.08.1997 р. №507 також відносив навантажувачі до машин, однак він втратив чинність з 7 березня 2024 року. Тому дуже цікава ситуація склалася: автонавантажувач – це транспортний засіб чи машина для цілей відображення в обліку? 

На думку консультанта, потрібно орієнтуватися саме на функціональне призначення основного засобу. Автонавантажувач не призначений для транспортування вантажів на значні відстані, його основна функція не перевезення, а скоріше розвантажування, сортування та в певній мірі розподіл вантажів, як допоміжної техніки. Тому все ж доцільно застосовувати субрахунок 104 «Машини та обладнання». Зауважимо, що для ПКУ не буде важливо, яку групу буде обрано, зокрема, групу 4 «Машини та обладнання» чи 5 «Транспортні засоби», адже мінімальний строк експлуатації для обох буде 5 років. 

А в Правилах ПДР автонавантажувач прирівняно до транспортних засобів, так як він може рухатися проїжджою частиною і відповідно має підпорядковуватися загальним правилам дорожнього руху. 

Відповідно до Iнструкції №291, облік витрат, понесених у зв'язку з придбанням автонавантажувача до введення в експлуатацію, має здійснюватися на рахунку бухобліку 152 «Придбання (виготовлення) основних засобів».

При цьому зверніть увагу, що до первісної вартості потраплять також витрати на реєстраційні збори, державне мито та аналогічні платежі, що здійснюються в зв'язку з придбанням (отриманням) прав на автонавантажувач (пп. 8 НП(С)БО 7).

Введення автонавантажувача в експлуатацію відображається бухгалтерським записом: Дт 104 Кт 152. Відповідно до пп. 10 Методрекомендацій з бухобліку ОЗ підставою введення об'єкта основних засобів в експлуатацію є «Акт приймання-передачі (внутрішнього переміщення) основних засобів». Можна використати форму №ОЗ-1, або самостійно розроблений акт, який має всі реквізити первинного документу відповідно до Закону про бухобліку.

Після введення в експлуатацію підприємство нараховує амортизацію такого автонавантажувача відповідно до обраного методу і визначеного строку корисного використання за допомогою бухгалтерського запису: Дт 23,91,92,93, 94 Кт 131. Рахунок витрат визначається відповідно до напрямку використання автонавантажувача.

Нарахування амортизації починається у місяці, наступному за місяцем введення такого об'єкта основних засобів в експлуатацію.

Окремо додаємо корисний матеріал за напрямком - див. консультацію: Заміна акумуляторної тягової батареї – це капітальний чи поточний ремонт автонавантажувача?.

Отже, підсумуємо:

  • Класифікація автонавантажувача для цілей бухгалтерського обліку здійснюється виходячи з його функціонального призначення. Рекомендовано обліковувати його на субрахунку 104 «Машини та обладнання»;
  • Усі витрати, пов'язані з придбанням автонавантажувача та доведенням його до стану, придатного для використання, формують його первісну вартість та накопичуються на рахунку 152;
  • Введення в експлуатацію оформлюється Актом приймання-передачі (внутрішнього переміщення) основних засобів та відображається записом - Дт 104 Кт 152. 

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Пантюхова Анна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Враховуємо первинку після перевірки: нюанси обліку
    ДПС було проведено перевірку за 2024 р. та виявлено відсутність оригіналів первинних документів щодо послуг (рахунок 63, 68). Витрати було знято і, відповідно, проведено виправлення в обліку. У поточному періоді ТОВ отримало оригінали документів за 2024 р. Як відобразити дану операцію в обліку?
    21.07.202559
  • Облік та документація при будівництві СЕС з давальницьких матеріалів
    Які документи необхідно оформити та які бухгалтерські проведення слід зробити замовнику та виконавцю під час будівництва сонячної електростанції (СЕС), якщо замовник передає виконавцю матеріали та обладнання? Як правильно обліковувати збудовану СЕС на балансі замовника?
    21.07.202518
  • Поворотна фіндопомога при оплаті третьою особою: нюанси обліку
    На рахунок фермерського господарства (платника ЄП ІІІ групи) надійшла поворотна фінопомога за договором з Хоменком Ігорем. Фактично платіж здійснила керівник ФГ Хоменко Тетяна, але у призначенні платежу вказала: «Фіндопомога від Хоменка Ігора згідно з договором». Як правильно обліковувати цю операцію: на кого оформити борг? Чи включати до доходу та чи сплачувати єдиний податок із суми 3400 грн?
    21.07.2025100
  • Продаж та монтаж сонячних панелей: облік та податки
    ТОВ на загальній системі та платник ПДВ планує займатися продажем та монтажем сонячних панелей. Як правильно відображати в бухобліку та оподатковувати операції з продажу та монтажу, в тому числі, коли покупець для оплати залучає банківський кредит і кошти надходять від банку?
    18.07.202531
  • Списання знищених товарів внаслідок війни: облік та оподаткування
    Які податкові наслідки з ПДВ та податку на прибуток виникають у підприємства при списанні товарних запасів, повністю знищених 10.06.2025 р. внаслідок пожежі через військову агресію РФ, та в якому звітному періоді можна відобразити ці втрати у складі витрат, маючи Акт про пожежу від ДСНС та інші докази, включаючи матеріали проведеної інвентаризації 10.06.2025 р.?
    18.07.2025446