• Посилання скопійовано

Створення резерву відпусток: бухгалтерський та податковий облік

Кому та яким чином в бухгалтерському та податковому обліку потрібно створювати резерв відпусток? Якщо в минулому періоді був створений, але не використаний резерв, що потрібно зробити?

Для кого резерв відпусток є обов’язковим?

Створювати резерв відпусток зобов’язані всі юрособи, за винятком деяких суб’єктів малого підприємництва. За нормами п. 7 П(С)БО 26, виплати за невідпрацьований час, які підлягають накопиченню, визнають зобов’язанням через створення забезпечення у звітному періоді. Те, що резерв відпусток створювати обов’язково, неодноразово підтверджував Мінфін.

Винятки з цього правила діють лише для таких суб’єктів малого підприємництва (п. 7 розд. І П(С)БО 25):

  • юросіб, які ведуть спрощений бухоблік доходів і витрат відповідно до податкового законодавства. До таких відносять юросіб — платників єдиного податку групи 3 (пп. 44.2, пп. 3 пп. 291.4 ПКУ);
  • юросіб, які належать до мікропідприємств. Сьогодні критерії мікропідприємств зазначено в ч. 2 ст. 2 Закону про бухоблік.
  • Зокрема, до них належать підприємства, показники яких на дату складання річної фінансової звітності за рік, що передує звітному, відповідають щонайменше двом з таких критеріїв:
  • балансова вартість активів — до 350 тис. євро ;
  • чистий дохід від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) — до 700 тис. євро :
  • середня кількість працівників — до 10 осіб.

Ці особи можуть записати в положенні про облікову політику таке: «Відповідно до норм п. 7 розд. І П(С)БО 25 підприємство не створює забезпечення на виплату майбутніх відпусток працівникам, а визнає відповідні витрати в періоді їх фактичного понесення». Водночас, якщо є бажання створювати резерв відпусток, таким суб’єктам ніщо не заважає це зробити.

 

Бухгалтерський облік

На думку Мінфіну, у бухобліку витрати, пов’язані з оплатою відпусток та забезпеченням виплат відпусток, відображають у складі витрат операційної діяльності залежно від того, якій групі працівників їх нараховують (див. лист МФУ від 24.05.2007 р. №31-34000-10-10/10654).

Зокрема, такі витрати можуть бути включені до:

  • витрат на виробництво (рахунок 23 «Виробництво»);
  • загальновиробничих витрат (рахунок 91 «Загальновиробничі витрати»);
  • адміністративних витрат (рахунок 92 «Адміністративні витрати»);
  • витрат на збут (рахунок 93 «Витрати на збут»);
  • інших операційних витрат (рахунок 949 «Інші витрати операційної діяльності») тощо.

Таким чином, нарахування резерву відпусток показують кореспонденцією за кредитом рахунку 471 «Забезпечення виплат відпусток» з дебетом тих рахунків, на яких відображають зарплату відповідних працівників.

Зверніть  увагу: з цього випливає, що резерв відпусток слід нараховувати окремо для кожної групи працівників. Для цього потрібно розділити працівників на групи залежно від їх функціональних обов’язків, тобто виділити осіб, зарплату яких відображають на рахунках  23, 91, 93 і субрахунку 949, і нараховувати резерв відпусток окремо для кожної із зазначених груп.

Резерв відпусток використовують для відшкодування лише тих витрат, для покриття яких він був створений (п. 17 П(С)БО 11). Отже, за рахунок резерву нараховують:

  • оплату щорічних (основної та додаткових) відпусток;
  • оплату додаткових відпусток працівникам, які мають дітей;
  • компенсацію за невикористану відпустку;
  • ЄСВ на суми цих відпускних та компенсації.            

 

Якщо наприкінці року залишився резерв

Залишок забезпечення переглядають на кожну дату балансу і, за потреби, коригують (п. 18 П(С)БО 11). Водночас, суму резерву відпусток коригують тільки один раз на рік. Це видно з описаної в п. 8.2 розд. ІІІ Положення №879 процедури коригування резерву, яке проводять у процесі інвентаризації наприкінці року.

Але! Якщо впродовж року змінюється планова сума зарплати й відпускних, резерв на подальші місяці розраховують уже виходячи з нових планових сум. А ось раніше нараховану суму резерву при цьому не коригують.

У процесі річної інвентаризації резерву залишок забезпечення на виплату відпусток станом на кінець звітного року визначають за розрахунком, який ґрунтується на кількості днів не використаної працівниками щорічної відпустки та середньоденної оплати праці працівників (п. 8.2 розд. III Положення №879). Середньоденну оплату праці розраховують згідно з Порядком №100.

Зaлишок резерву (Рзал) по кожному пpацівнику визначають за формулою:

Рзал = ФОП / (КД — Св — В) * Двід * Кєсв

яка використовує такі позначення:

  • ФОП — фактично нарахована зарплата зa попередні 12 календарних місяців aбо за фактично відпрацьований пeріод (з 1-го до 1-го числа), якщo співробітник пропрацював менше року;
  • КД — кількість календарних днiв у розрахунковому періоді;
  • Св — кількість святкових і нeробочих днів в розрахунковому періоді;
  • В — час, протягом якого пpацівник відповідно до чинного законодавства aбо з інших поважних пpичин не працював і зa ним не зберігався заробіток aбо зберігався частково в pозрахунковому періоді;
  • Двід — кiлькість невикористаних днів відпустки;
  • Кєсв — коефіцієнт, щo збільшує резерв відпусток нa суму нарахувань ЄСВ.

За пiдсумками проведеного розрахунку необхідно здійснити коригування залишка суми резерву. Зменшення сальдо за рахунком 471 можна здійснити методом сторно або включити суму різниці до складу дoходів (у кредит рахунку 719). Збільшення сальдо проводиться за дебетом рахунків витрат (23, 92, 93, 94) та за кредитом субрахунку 471. Тобто, якщо створеного резерву на oплату відпусток виявиться недостатньо, додаткові витpати необхідно віднести до складу oпераційних витрат того періоду, у якoму вони виникли.

Пам’ятайте, що на рахунку 471 не iснує дебетового залишку, а отже, використовувати резерв більше, нiж нараховано, заборонено.

 

Податковий облік

Коригування фінрезультату не торкаються резерву відпусток. Очевидно, що формулювання пп. 139.1.1 і 139.1.2 ПКУ законодавці виписували таким чином, щоб безапеляційно «вивести з-під коригувань» суму витрат на оплату відпусток, відшкодованих за рахунок резервів. Тому всі платники податку на прибуток відображають у податковому обліку резерв відпусток виключно за бухгалтерськими даними, що підтверджують й податківці (див., наприклад, лист ДПС у Запорізькій області від 02.02.2016 р. №342/10/08-01-12-04-11).

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Степанов Михаил

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Списання товарів унаслідок крадіжки: облік та ПДВ-наслідки
    На підприємстві сталася крадіжка. Було викликано поліцію та склали перелік усіх викрадених товарів, отримано виписку з ЄРДР. Як підприємству правильно списати товари, викрадені внаслідок крадіжки? Чи потрібно нараховувати податкові зобов'язання з ПДВ і як діяти з тими активами (каністрами), які раніше вже були списані на витрати (рахунок 91)?
    22.08.202538
  • Як обліковувати витрати на оренду земельної ділянки та електроенергію при будівництві об’єкта нерухомості?
    У підприємства був магазин і на земельну ділянку під ним був договір оренди земельної ділянки. Було прийнято рішення про знесення старого магазину і будівництво на цьому у місця невеличкого торговельного центру. Як облікувати: строк будівництва оренду землі, сплату за використану електроенергію та воду відносити на витрати або калькувати в складі витрат на будівництво і потім віднести на рахунок 10 з амортизацією?
    21.08.202551
  • Постачальник - головне підприємство, а оплата - філії: як облікувати?
    Як правильно покупцеві вести облік взаєморозрахунків з постачальником, якщо постачальник - ТОВ "Літо", вантажовідправник - Філія ТОВ "Літо", для розрахунків - Філія ТОВ "Літо", податкові накладні реєструє ТОВ "Літо"?
    21.08.202535
  • Розміщення Правил військового обліку на підприємстві
    Питання щодо оформлення стенда з інформацією щодо військового обліку, який необхідно зробити на підприємстві з метою виконання вимог відповідного законодавства. Якщо два підприємства орендують офісні приміщення в одній будівлі, чи можливо щоб цей інформаційний стенд був встановлений один на обидва підприємства в загальному холі цієї будівлі? Якщо ні, то які можливі наслідки для підприємств у такому разі?
    19.08.2025251
  • Оплата за ноутбуки на банківський рахунок: чи потрібно вести товарний облік?
    ФОП на ІІІ групі ЄП. Працює лише з юрособами за безготівковим розрахунком. Чи необхідно йому вести облік первинних документів, вести складський облік, якщо він здійснює продаж ноутбука, комплектуючих до нього, та картриджів до МФУ на постійній основі (не оптовий продаж)?
    18.08.202556