• Посилання скопійовано

Створення резерву відпусток: бухгалтерський та податковий облік

Кому та яким чином в бухгалтерському та податковому обліку потрібно створювати резерв відпусток? Якщо в минулому періоді був створений, але не використаний резерв, що потрібно зробити?

Для кого резерв відпусток є обов’язковим?

Створювати резерв відпусток зобов’язані всі юрособи, за винятком деяких суб’єктів малого підприємництва. За нормами п. 7 П(С)БО 26, виплати за невідпрацьований час, які підлягають накопиченню, визнають зобов’язанням через створення забезпечення у звітному періоді. Те, що резерв відпусток створювати обов’язково, неодноразово підтверджував Мінфін.

Винятки з цього правила діють лише для таких суб’єктів малого підприємництва (п. 7 розд. І П(С)БО 25):

  • юросіб, які ведуть спрощений бухоблік доходів і витрат відповідно до податкового законодавства. До таких відносять юросіб — платників єдиного податку групи 3 (пп. 44.2, пп. 3 пп. 291.4 ПКУ);
  • юросіб, які належать до мікропідприємств. Сьогодні критерії мікропідприємств зазначено в ч. 2 ст. 2 Закону про бухоблік.
  • Зокрема, до них належать підприємства, показники яких на дату складання річної фінансової звітності за рік, що передує звітному, відповідають щонайменше двом з таких критеріїв:
  • балансова вартість активів — до 350 тис. євро ;
  • чистий дохід від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) — до 700 тис. євро :
  • середня кількість працівників — до 10 осіб.

Ці особи можуть записати в положенні про облікову політику таке: «Відповідно до норм п. 7 розд. І П(С)БО 25 підприємство не створює забезпечення на виплату майбутніх відпусток працівникам, а визнає відповідні витрати в періоді їх фактичного понесення». Водночас, якщо є бажання створювати резерв відпусток, таким суб’єктам ніщо не заважає це зробити.

 

Бухгалтерський облік

На думку Мінфіну, у бухобліку витрати, пов’язані з оплатою відпусток та забезпеченням виплат відпусток, відображають у складі витрат операційної діяльності залежно від того, якій групі працівників їх нараховують (див. лист МФУ від 24.05.2007 р. №31-34000-10-10/10654).

Зокрема, такі витрати можуть бути включені до:

  • витрат на виробництво (рахунок 23 «Виробництво»);
  • загальновиробничих витрат (рахунок 91 «Загальновиробничі витрати»);
  • адміністративних витрат (рахунок 92 «Адміністративні витрати»);
  • витрат на збут (рахунок 93 «Витрати на збут»);
  • інших операційних витрат (рахунок 949 «Інші витрати операційної діяльності») тощо.

Таким чином, нарахування резерву відпусток показують кореспонденцією за кредитом рахунку 471 «Забезпечення виплат відпусток» з дебетом тих рахунків, на яких відображають зарплату відповідних працівників.

Зверніть  увагу: з цього випливає, що резерв відпусток слід нараховувати окремо для кожної групи працівників. Для цього потрібно розділити працівників на групи залежно від їх функціональних обов’язків, тобто виділити осіб, зарплату яких відображають на рахунках  23, 91, 93 і субрахунку 949, і нараховувати резерв відпусток окремо для кожної із зазначених груп.

Резерв відпусток використовують для відшкодування лише тих витрат, для покриття яких він був створений (п. 17 П(С)БО 11). Отже, за рахунок резерву нараховують:

  • оплату щорічних (основної та додаткових) відпусток;
  • оплату додаткових відпусток працівникам, які мають дітей;
  • компенсацію за невикористану відпустку;
  • ЄСВ на суми цих відпускних та компенсації.            

 

Якщо наприкінці року залишився резерв

Залишок забезпечення переглядають на кожну дату балансу і, за потреби, коригують (п. 18 П(С)БО 11). Водночас, суму резерву відпусток коригують тільки один раз на рік. Це видно з описаної в п. 8.2 розд. ІІІ Положення № 879 процедури коригування резерву, яке проводять у процесі інвентаризації наприкінці року.

Але! Якщо впродовж року змінюється планова сума зарплати й відпускних, резерв на подальші місяці розраховують уже виходячи з нових планових сум. А ось раніше нараховану суму резерву при цьому не коригують.

У процесі річної інвентаризації резерву залишок забезпечення на виплату відпусток станом на кінець звітного року визначають за розрахунком, який ґрунтується на кількості днів не використаної працівниками щорічної відпустки та середньоденної оплати праці працівників (п. 8.2 розд. III Положення № 879). Середньоденну оплату праці розраховують згідно з Порядком №100.

Зaлишок резерву (Рзал) по кожному пpацівнику визначають за формулою:

Рзал = ФОП / (КД — Св — В) * Двід * Кєсв

яка використовує такі позначення:

  • ФОП — фактично нарахована зарплата зa попередні 12 календарних місяців aбо за фактично відпрацьований пeріод (з 1-го до 1-го числа), якщo співробітник пропрацював менше року;
  • КД — кількість календарних днiв у розрахунковому періоді;
  • Св — кількість святкових і нeробочих днів в розрахунковому періоді;
  • В — час, протягом якого пpацівник відповідно до чинного законодавства aбо з інших поважних пpичин не працював і зa ним не зберігався заробіток aбо зберігався частково в pозрахунковому періоді;
  • Двід — кiлькість невикористаних днів відпустки;
  • Кєсв — коефіцієнт, щo збільшує резерв відпусток нa суму нарахувань ЄСВ.

За пiдсумками проведеного розрахунку необхідно здійснити коригування залишка суми резерву. Зменшення сальдо за рахунком 471 можна здійснити методом сторно або включити суму різниці до складу дoходів (у кредит рахунку 719). Збільшення сальдо проводиться за дебетом рахунків витрат (23, 92, 93, 94) та за кредитом субрахунку 471. Тобто, якщо створеного резерву на oплату відпусток виявиться недостатньо, додаткові витpати необхідно віднести до складу oпераційних витрат того періоду, у якoму вони виникли.

Пам’ятайте, що на рахунку 471 не iснує дебетового залишку, а отже, використовувати резерв більше, нiж нараховано, заборонено.

 

Податковий облік

Коригування фінрезультату не торкаються резерву відпусток. Очевидно, що формулювання пп. 139.1.1 і 139.1.2 ПКУ законодавці виписували таким чином, щоб безапеляційно «вивести з-під коригувань» суму витрат на оплату відпусток, відшкодованих за рахунок резервів. Тому всі платники податку на прибуток відображають у податковому обліку резерв відпусток виключно за бухгалтерськими даними, що підтверджують й податківці (див., наприклад, лист ДПС у Запорізькій області від 02.02.2016 р. №342/10/08-01-12-04-11).

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Степанов Михаил

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Металеві вироби передано на доробку: як відобразити в обліку?
    Підприємство передало 21 т чорної труби сторонній організації для оцинкування. Виконавець надав акт виконаних робіт та накладну на повернення труби в кількості 21,8 т. Як відобразити цю операцію в обліку?
    Сьогодні 12:0551
  • Чи переводити МНМА до ОЗ, якщо після поліпшення вартість складає 40 000 грн?
    Підприємство мало на балансі об’єкт МНМА вартістю 10 000 грн, нарахувало амортизацію за методом 100%. За обліковою політикою вартісна ознака МНМА - 20 000 грн. Проведено поліпшення цього об’єкта, первісна вартість стала 40 000 грн. Чи потрібно переводити до складу ОЗ? Що з амортизацією? Як відображати в податковому обліку податку на прибуток (є різниці)?
    Сьогодні 11:0619
  • Зробили фізособі передплату за оренду приміщення, а потім договір розірвали: які наслідки?
    ТОВ на загальній системі оподаткування уклало договір оренди нежитлових приміщень з фізособою. За умовами договору передплата складає 100000 грн. ТОВ сплачує фізособі 80500 грн, одночасно сплачує ПДФО 18000 грн та ВЗ 1500 грн. Передачі приміщення в оренду не відбулося, фізособа розірвала договір. Фізособа має повернути повну суму – 100000 грн чи лише те, що вона отримала – 80500? Як повернути зайво сплачені ПДФО та ВЗ? Чи можливо їх зарахувати в рахунок наступних платежів? Як відкоригувати ці доходи в додатку 4ДФ?
    24.04.202418
  • Як перевести в бухобліку товари до основних засобів?
    ТОВ, платник податку на прибуток і ПДВ, імпортувало товари (навантажувачі), призначені для подальшого продажу, оприбуткувавши на субрахунку 281. Згодом вирішено доукомплектувати їх, зарахувати до складу ОЗ і надавати в оренду. Як перевести із товарів до ОЗ? Які особливості оформлення, обліку та оподаткування?
    24.04.202430
  • Отримано знижку від нерезидента на програмне забезпечення: облік та оподаткування
    Підприємство займається продажем програмного забезпечення (ПЗ). Програмне забезпечення купується у нерезидента. Після продажу ПЗ кінцевому споживачу підприємство отримує знижку. Знижка надається однією сумою на весь інвойс, згідно до якого було придбано ПЗ. Як відобразити в обліку надання знижки? Чи потрібно складати РК за даною операцією?
    24.04.202410