• Посилання скопійовано

Облік ліцензії на використання знаку для товарів та послуг з фіксованою оплатою щомісяця

Підприємство уклало ліцензійний договір, за яким ліцензіар (має виключні майнові права на знак для товарів і послуг) надає ліцензіату (підприємству, яке випускає продукцію) невиключну ліцензію на використання знаку для товарів і послуг, з фіксованою оплатою щомісяця. Як вести бухгалтерський та податковий облік витрат?

Плата підприємству – власнику торгового знаку  за право використання такого знаку у господарській діяльності підприємства є нічим іншим як роялті.

Згідно з пп. 14.1.225 ПКУ, роялті — будь-який платіж, отриманий як винагорода за використання чи за надання права на використання об’єкта права інтелектуальної власності, а саме на будь-які літературні твори, твори мистецтва чи науки, включаючи комп’ютерні програми, інші записи на носіях інформації, відео- чи аудіокасети, кінематографічні фільми або плівки для радіо- чи телевізійного мовлення, передачі (програми) організацій мовлення, інших аудіовізуальних творів, будь-які права, які охороняються патентом, будь-які зареєстровані торговельні марки (знаки на товари й послуги), права інтелектуальної власності на дизайн, секретне креслення, модель, формулу, процес, права інтелектуальної власності на інформацію щодо промислового, комерційного чи наукового досвіду (ноу-хау).

Тобто роялті — це платежі за використання або за надання права на використання об’єкта права інтелектуальної власності (п. 4 П(С)БО 15 і пп. 14.1.225 ПКУ).

 

Документальне оформлення

Що ж стосується документального оформлення такої операції, то підприємство-ліцензіат повинно мати наступні документи:

  • ліцензійний договір. Адже розмір, порядок і строки виплат за використання ТМ встановлені саме в ньому;
  • бухгалтерська довідка, складена в порядку та строки виплат за використання ТМ, встановлені в ліцензійній угоді. Така довідка необхідна для відображення нарахування роялті, тому має відповідати ознакам первинного документу згідно з ст. 9 Закону №996;
  • платіжне доручення на перерахування платежу – роялті - використовується для підтвердження витрат зі фактичної сплати роялті.

 

 Бухоблік

Відповідно до п. 5 та п. 8 П(С)БО 8 майнові авторські права, витрати на користування якими визнаються роялті, не можуть вважатися нематеріальним активом, а тому роялті включається до витрат періоду, протягом якого їх понесено (тобто нараховано). Адже згідно з п. 7 П(С)БО 16 витрати визнаються витратами певного періоду одночасно з визнанням доходу, для отримання якого вони здійснені. Витрати, які неможливо прямо пов'язати з доходом певного періоду, відображаються у складі витрат того звітного періоду, в якому вони були здійснені.

Наприклад, якщо роялті прямо пов'язано з виготовленням продукції, то сума роялті включається до виробничої собівартості продукції (рахунок 23). При продажу цієї продукції визнається дохід від продажу і, відповідно, витрати (в т.ч. й сума роялті), здійснені для отримання доходу, відобразяться у собівартості реалізованої продукції (субрахунок 901).

 

Податок на прибуток

Роялті юрособам-резидентам

За пп. 140.5.7 ПКУ фінрезультат збільшується на суму витрат із нарахування роялті у повному обсязі, якщо роялті нараховані, зокрема:

  • на користь особи, яка сплачує податок у складі інших податків, крім фізичних осіб, які оподатковуються в порядку, встановленому р. IV ПКУ (ч. 5 пп. 140.5.7 ПКУ);
  • на користь юридичної особи, яка відповідно до ПКУ звільнена від сплати податку на прибуток чи сплачує цей податок за ставкою, іншою, ніж встановлена в пп. 136.1 ПКУ (ч. 6 пп. 140.5.7 ПКУ).

Таким чином, фінрезультат до оподаткування збільшується на всю суму нарахованих витрат по виплаті роялті, виплачуючи роялті на користь:

В решті випадках немає різниці при нарахуванні роялті юрособам-резидентам.

Якщо ж роялті нараховуються нерезиденту-юрособі, то у такому разі різниці прописані у пп. 140.5.6 ПКУ (збільшуємо фінрезультат на розрахункову величину) та пп.140.5.7 ПКУ (збільшуємо фінрезультат на суму витрат на роялті в повному обсязі).

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс

Передплатити

Автор: Калашян Катерина

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Відображення пільг із плати за землю на територіях активних бойових дій у бухобліку
    Яким чином середньому підприємству, що веде облік за НП(С)БО, відобразити податкові пільги з плати за земельні ділянки на територіях активних бойових дій, якщо пільга виникла після проведення нарахування та оплати або до цих операцій? Чи може підприємство самостійно передбачити облік пільг, якщо облік таких операцій не регламентовано нормативними документами?
    05.12.202521
  • Визначення собівартості при продажу вирощених курей
    Як визначити собівартість при продажу 15.11 частини живих курей, що вирощуються, якщо витрати обліковуються на рахунках 231 (витрати тваринництва) та 91 (загальновиробничі витрати)?
    05.12.202535
  • Відображення дозаправки палива в каністру в маршрутному листі
    Як правильно оформити та відобразити в маршрутному листі додаткову заправку дизельного палива водієм у каністру, щоб забезпечити коректне документальне підтвердження для списання ПММ?
    05.12.2025107
  • Списання повністю замортизованого ноутбука ТОВ на ЄП
    ТОВ на ЄП з ПДВ потребує списати з балансу повністю замортизований ноутбук (первісна вартість - 4483 грн, знос - 4483 грн, залишкова вартість - 0 грн, введений у експлуатацію 2015 року), який не підлягає ремонту, але фізично не утилізується. Які документи необхідно оформити для списання, які бухгалтерські проведення здійснити та які податкові наслідки (зокрема, щодо ПДВ) виникають при такому списанні?
    05.12.20251 121
  • Оформлення наказу та акту введення МНМА групою
    Підприємство придбало 10 одиниць МНМА однієї номенклатури. Чи можна оформити один наказ про введення в експлуатацію та один акт введення в експлуатацію на всі 10 одиниць, чи необхідно складати окремі наказ і акт на кожну одиницю МНМА?
    05.12.2025490