• Посилання скопійовано

Облік ліцензії на використання знаку для товарів та послуг з фіксованою оплатою щомісяця

Підприємство уклало ліцензійний договір, за яким ліцензіар (має виключні майнові права на знак для товарів і послуг) надає ліцензіату (підприємству, яке випускає продукцію) невиключну ліцензію на використання знаку для товарів і послуг, з фіксованою оплатою щомісяця. Як вести бухгалтерський та податковий облік витрат?

Плата підприємству – власнику торгового знаку  за право використання такого знаку у господарській діяльності підприємства є нічим іншим як роялті.

Згідно з пп. 14.1.225 ПКУ, роялті — будь-який платіж, отриманий як винагорода за використання чи за надання права на використання об’єкта права інтелектуальної власності, а саме на будь-які літературні твори, твори мистецтва чи науки, включаючи комп’ютерні програми, інші записи на носіях інформації, відео- чи аудіокасети, кінематографічні фільми або плівки для радіо- чи телевізійного мовлення, передачі (програми) організацій мовлення, інших аудіовізуальних творів, будь-які права, які охороняються патентом, будь-які зареєстровані торговельні марки (знаки на товари й послуги), права інтелектуальної власності на дизайн, секретне креслення, модель, формулу, процес, права інтелектуальної власності на інформацію щодо промислового, комерційного чи наукового досвіду (ноу-хау).

Тобто роялті — це платежі за використання або за надання права на використання об’єкта права інтелектуальної власності (п. 4 П(С)БО 15 і пп. 14.1.225 ПКУ).

 

Документальне оформлення

Що ж стосується документального оформлення такої операції, то підприємство-ліцензіат повинно мати наступні документи:

  • ліцензійний договір. Адже розмір, порядок і строки виплат за використання ТМ встановлені саме в ньому;
  • бухгалтерська довідка, складена в порядку та строки виплат за використання ТМ, встановлені в ліцензійній угоді. Така довідка необхідна для відображення нарахування роялті, тому має відповідати ознакам первинного документу згідно з ст. 9 Закону №996;
  • платіжне доручення на перерахування платежу – роялті - використовується для підтвердження витрат зі фактичної сплати роялті.

 

 Бухоблік

Відповідно до п. 5 та п. 8 П(С)БО 8 майнові авторські права, витрати на користування якими визнаються роялті, не можуть вважатися нематеріальним активом, а тому роялті включається до витрат періоду, протягом якого їх понесено (тобто нараховано). Адже згідно з п. 7 П(С)БО 16 витрати визнаються витратами певного періоду одночасно з визнанням доходу, для отримання якого вони здійснені. Витрати, які неможливо прямо пов'язати з доходом певного періоду, відображаються у складі витрат того звітного періоду, в якому вони були здійснені.

Наприклад, якщо роялті прямо пов'язано з виготовленням продукції, то сума роялті включається до виробничої собівартості продукції (рахунок 23). При продажу цієї продукції визнається дохід від продажу і, відповідно, витрати (в т.ч. й сума роялті), здійснені для отримання доходу, відобразяться у собівартості реалізованої продукції (субрахунок 901).

 

Податок на прибуток

Роялті юрособам-резидентам

За пп. 140.5.7 ПКУ фінрезультат збільшується на суму витрат із нарахування роялті у повному обсязі, якщо роялті нараховані, зокрема:

  • на користь особи, яка сплачує податок у складі інших податків, крім фізичних осіб, які оподатковуються в порядку, встановленому р. IV ПКУ (ч. 5 пп. 140.5.7 ПКУ);
  • на користь юридичної особи, яка відповідно до ПКУ звільнена від сплати податку на прибуток чи сплачує цей податок за ставкою, іншою, ніж встановлена в пп. 136.1 ПКУ (ч. 6 пп. 140.5.7 ПКУ).

Таким чином, фінрезультат до оподаткування збільшується на всю суму нарахованих витрат по виплаті роялті, виплачуючи роялті на користь:

В решті випадках немає різниці при нарахуванні роялті юрособам-резидентам.

Якщо ж роялті нараховуються нерезиденту-юрособі, то у такому разі різниці прописані у пп. 140.5.6 ПКУ (збільшуємо фінрезультат на розрахункову величину) та пп.140.5.7 ПКУ (збільшуємо фінрезультат на суму витрат на роялті в повному обсязі).

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Катерина Калашян

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Іноземний банк повернув платіж у валюті: як відобразити в обліку?
    У підприємства за контрактом з нерезидентом оплата за товар здійснюється після отримання товару. Підприємство провело оплату за раніше отриманий товар, але іноземний банк не зарахував платіж постачальнику і повернув валюту платнику. Одразу після повернення валюта була продана банком. Як все це відобразити в обліку?
    Сьогодні 10:133
  • Бухгалтерський облік гарантійного та реєстраційного внеску
    Підприємство приймає участь в декількох аукціонах щодо оренди та придбання нерухомості державної та комунальної власності. Як відобразити в обліку сплату реєстраційного та гарантійного внеску?
    26.04.202417
  • Металеві вироби передано на доробку: як відобразити в обліку?
    Підприємство передало 21 т чорної труби сторонній організації для оцинкування. Виконавець надав акт виконаних робіт та накладну на повернення труби в кількості 21,8 т. Як відобразити цю операцію в обліку?
    25.04.2024181
  • Чи переводити МНМА до ОЗ, якщо після поліпшення вартість складає 40 000 грн?
    Підприємство мало на балансі об’єкт МНМА вартістю 10 000 грн, нарахувало амортизацію за методом 100%. За обліковою політикою вартісна ознака МНМА - 20 000 грн. Проведено поліпшення цього об’єкта, первісна вартість стала 40 000 грн. Чи потрібно переводити до складу ОЗ? Що з амортизацією? Як відображати в податковому обліку податку на прибуток (є різниці)?
    25.04.2024552
  • Зробили фізособі передплату за оренду приміщення, а потім договір розірвали: які наслідки?
    ТОВ на загальній системі оподаткування уклало договір оренди нежитлових приміщень з фізособою. За умовами договору передплата складає 100000 грн. ТОВ сплачує фізособі 80500 грн, одночасно сплачує ПДФО 18000 грн та ВЗ 1500 грн. Передачі приміщення в оренду не відбулося, фізособа розірвала договір. Фізособа має повернути повну суму – 100000 грн чи лише те, що вона отримала – 80500? Як повернути зайво сплачені ПДФО та ВЗ? Чи можливо їх зарахувати в рахунок наступних платежів? Як відкоригувати ці доходи в додатку 4ДФ?
    24.04.202430