• Посилання скопійовано

Повторне поліпшення орендованих ОЗ: чи можна збільшити вартість капіталізованих витрат?

Підприємство рік тому проводило капітальний ремонт орендованого приміщення для здачі його в суборенду. Керівництво вирішило, що понесені витрати є капітальними інвестиціями. На даний час були проведені додаткові роботи щодо ремонту. Як відобразити такі витрати в обліку?

Бухоблік

Згідно з абз. 2 п. 8 П(С)БО 14затрати орендаря на поліпшення об'єкта операційної оренди (модернізація, модифікація, добудова, дообладнання, реконструкція тощо), що приводять до збільшення майбутніх економічних вигід, які первісно очікувалися від його використання, відображаються орендарем як капітальні інвестиції у створення (будівництво) інших необоротних матеріальних активів.

П(С)БО 14 не встановлює особливостей обліку повторних поліпшень, будь-яких роз’яснень із цього приводу від Мінфіну немає. Вважаємо, що як первинне поліпшення, так і повторне поліпшення стосуються одного і того ж орендованого об’єкта ОЗ, а тому повторне поліпшення варто визнати як збільшення вартості вже визнаних капітальних інвестицій (збільшення Дт 117), а не як знову окреме поліпшення. Зовсім нелогічно щоразу створювати окремі ОЗ при поліпшеннях (звичайно ж, якщо дійсно проводяться поліпшення).

Втім є норма у Методрекомендаціях №561, яку податківці трактують на свій лад та приходять до фіскального висновку.

Так, у п.21 Методрекомендацій №561 сказано теж саме, втім доповнено, що такі затрати зараховуються до складу ОЗ як первісна вартість нового об’єкта підгрупи 2.7 класифікації ОЗ, наведеної в п. 7 Методрекомендацій №561.

Вважаємо, що тут як раз ситуація із проведення первісного поліпшення. Адже у орендаря при операційній оренді взагалі в обліку за П(С)БО немає ОЗ, тому вважаємо, що Методрекомендації говорять про створення нового об’єкта ОЗ. Втім, податківці читають цю норму на свій лад – при кожному поліпшенні орендованого ОЗ слід створювати окремий об’єкт ОЗ.

Так, податківці в ІПК від 16.09.2019 р. №247/6/99-00-07-02-02-15/ІПК, від 02.09.2019 р. №9/6/99-00-07-02-02-15/ІПК прийшли до доволі фіскального висновку: вартість повторного поліпшення орендованих основних засобів для цілей розрахунку податкової амортизації зараховується як новий об'єкт групи 9 "інші основні засоби" з мінімально допустимим строком корисного використання 12 років, визначеної у пп. 138.3.3 ПКУ.

Таке ж роз’яснення міститься у "Віснику" від 28 вересня 2019 р. №36 (1036).

Проте зауважимо, що аби поліпшення в податковому обліку можна було визнати ОЗ, мають бути дотримані критерії визнання ОЗ відповідно до пп. 14.1.138 ПКУ.

 

Нагадаємо!

Для цілей оподаткування основні засоби – це матеріальні активи, вартість яких вища за 6000 грн, термін служби більш ніж один рік, для використання в господарській діяльності підприємства (пп. 14.1.138 ПКУ).

 

Підсумуємо

Тож, якщо слідувати позиції ДПС – не всі поліпшення можуть потрапити до ОЗ, а відтак, може виникнути ситуація, коли поліпшення вартістю до 6000 грн, а тому в бухобліку є окремий новий ОЗ, а точніше МНМА (адже скоріш за все вартісна межа ОЗ та МНМА встановлена на рівні 6000 грн), втім у податковому обліку такого ОЗ немає, адже не виконуються критерії визнання ОЗ за пп.14.1.138 ПКУ. Як наслідок амортизація такого МНМА (повторне поліпшення до 6000 грн) взагалі не вплине на об’єкт оподаткування податком на прибуток. Така ситуація, вважаємо, є доволі позитивною для платників податку.

Якщо ж вартість поліпшень більша за 6000 грн, то податківці хочуть бачити окремий новий ОЗ у податковому обліку, а відтак, і новий ОЗ у бухобліку. Ми ж притримуємося позиції, що повторне поліпшення має збільшувати залишкову вартість визнаного раніше поліпшення. Втім, оскільки роз’яснень з боку Мінфіну немає, а у П(С)БО 14 цей момент чітко не визначений, то радимо звернутися до Мінфіну із цим питанням.

На останок нагадаємо, що слід розуміти під поліпшенням – а відповідно капіталізацією, а що під звичайним ремонт – визнання витрат звітного періоду, прописано у Методрекомендаціях №561. А рішення щодо того – що саме проводиться поліпшення чи ремонт – вирішує керівник.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс

Передплатити

Автор: Калашян Катерина

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Відображення пільг із плати за землю на територіях активних бойових дій у бухобліку
    Яким чином середньому підприємству, що веде облік за НП(С)БО, відобразити податкові пільги з плати за земельні ділянки на територіях активних бойових дій, якщо пільга виникла після проведення нарахування та оплати або до цих операцій? Чи може підприємство самостійно передбачити облік пільг, якщо облік таких операцій не регламентовано нормативними документами?
    Сьогодні 18:505
  • Визначення собівартості при продажу вирощених курей
    Як визначити собівартість при продажу 15.11 частини живих курей, що вирощуються, якщо витрати обліковуються на рахунках 231 (витрати тваринництва) та 91 (загальновиробничі витрати)?
    Сьогодні 15:4017
  • Відображення дозаправки палива в каністру в маршрутному листі
    Як правильно оформити та відобразити в маршрутному листі додаткову заправку дизельного палива водієм у каністру, щоб забезпечити коректне документальне підтвердження для списання ПММ?
    Сьогодні 13:5346
  • Списання повністю замортизованого ноутбука ТОВ на ЄП
    ТОВ на ЄП з ПДВ потребує списати з балансу повністю замортизований ноутбук (первісна вартість - 4483 грн, знос - 4483 грн, залишкова вартість - 0 грн, введений у експлуатацію 2015 року), який не підлягає ремонту, але фізично не утилізується. Які документи необхідно оформити для списання, які бухгалтерські проведення здійснити та які податкові наслідки (зокрема, щодо ПДВ) виникають при такому списанні?
    Сьогодні 09:23273
  • Оформлення наказу та акту введення МНМА групою
    Підприємство придбало 10 одиниць МНМА однієї номенклатури. Чи можна оформити один наказ про введення в експлуатацію та один акт введення в експлуатацію на всі 10 одиниць, чи необхідно складати окремі наказ і акт на кожну одиницю МНМА?
    Сьогодні 09:2244