• Посилання скопійовано

Повторне поліпшення орендованих ОЗ: чи можна збільшити вартість капіталізованих витрат?

Підприємство рік тому проводило капітальний ремонт орендованого приміщення для здачі його в суборенду. Керівництво вирішило, що понесені витрати є капітальними інвестиціями. На даний час були проведені додаткові роботи щодо ремонту. Як відобразити такі витрати в обліку?

Бухоблік

Згідно з абз. 2 п. 8 П(С)БО 14затрати орендаря на поліпшення об'єкта операційної оренди (модернізація, модифікація, добудова, дообладнання, реконструкція тощо), що приводять до збільшення майбутніх економічних вигід, які первісно очікувалися від його використання, відображаються орендарем як капітальні інвестиції у створення (будівництво) інших необоротних матеріальних активів.

П(С)БО 14 не встановлює особливостей обліку повторних поліпшень, будь-яких роз’яснень із цього приводу від Мінфіну немає. Вважаємо, що як первинне поліпшення, так і повторне поліпшення стосуються одного і того ж орендованого об’єкта ОЗ, а тому повторне поліпшення варто визнати як збільшення вартості вже визнаних капітальних інвестицій (збільшення Дт 117), а не як знову окреме поліпшення. Зовсім нелогічно щоразу створювати окремі ОЗ при поліпшеннях (звичайно ж, якщо дійсно проводяться поліпшення).

Втім є норма у Методрекомендаціях №561, яку податківці трактують на свій лад та приходять до фіскального висновку.

Так, у п.21 Методрекомендацій №561 сказано теж саме, втім доповнено, що такі затрати зараховуються до складу ОЗ як первісна вартість нового об’єкта підгрупи 2.7 класифікації ОЗ, наведеної в п. 7 Методрекомендацій №561.

Вважаємо, що тут як раз ситуація із проведення первісного поліпшення. Адже у орендаря при операційній оренді взагалі в обліку за П(С)БО немає ОЗ, тому вважаємо, що Методрекомендації говорять про створення нового об’єкта ОЗ. Втім, податківці читають цю норму на свій лад – при кожному поліпшенні орендованого ОЗ слід створювати окремий об’єкт ОЗ.

Так, податківці в ІПК від 16.09.2019 р. №247/6/99-00-07-02-02-15/ІПК, від 02.09.2019 р. №9/6/99-00-07-02-02-15/ІПК прийшли до доволі фіскального висновку: вартість повторного поліпшення орендованих основних засобів для цілей розрахунку податкової амортизації зараховується як новий об'єкт групи 9 "інші основні засоби" з мінімально допустимим строком корисного використання 12 років, визначеної у пп. 138.3.3 ПКУ.

Таке ж роз’яснення міститься у "Віснику" від 28 вересня 2019 р. №36 (1036).

Проте зауважимо, що аби поліпшення в податковому обліку можна було визнати ОЗ, мають бути дотримані критерії визнання ОЗ відповідно до пп. 14.1.138 ПКУ.

 

Нагадаємо!

Для цілей оподаткування основні засоби – це матеріальні активи, вартість яких вища за 6000 грн, термін служби більш ніж один рік, для використання в господарській діяльності підприємства (пп. 14.1.138 ПКУ).

 

Підсумуємо

Тож, якщо слідувати позиції ДПС – не всі поліпшення можуть потрапити до ОЗ, а відтак, може виникнути ситуація, коли поліпшення вартістю до 6000 грн, а тому в бухобліку є окремий новий ОЗ, а точніше МНМА (адже скоріш за все вартісна межа ОЗ та МНМА встановлена на рівні 6000 грн), втім у податковому обліку такого ОЗ немає, адже не виконуються критерії визнання ОЗ за пп.14.1.138 ПКУ. Як наслідок амортизація такого МНМА (повторне поліпшення до 6000 грн) взагалі не вплине на об’єкт оподаткування податком на прибуток. Така ситуація, вважаємо, є доволі позитивною для платників податку.

Якщо ж вартість поліпшень більша за 6000 грн, то податківці хочуть бачити окремий новий ОЗ у податковому обліку, а відтак, і новий ОЗ у бухобліку. Ми ж притримуємося позиції, що повторне поліпшення має збільшувати залишкову вартість визнаного раніше поліпшення. Втім, оскільки роз’яснень з боку Мінфіну немає, а у П(С)БО 14 цей момент чітко не визначений, то радимо звернутися до Мінфіну із цим питанням.

На останок нагадаємо, що слід розуміти під поліпшенням – а відповідно капіталізацією, а що під звичайним ремонт – визнання витрат звітного періоду, прописано у Методрекомендаціях №561. А рішення щодо того – що саме проводиться поліпшення чи ремонт – вирішує керівник.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Катерина Калашян

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Облік безоплатно отриманого акційного товару
    Підприємство в рамках акції отримало від постачальника товар з нульовою вартістю для подальшого продажу. Як коректно оприбуткувати такий безоплатно отриманий товар у бухгалтерському обліку? Як відобразити в бухобліку його подальшу реалізацію?
    03.07.202512
  • Як відобразити нарахування відсотків за користування податковою пільгою в бухобліку?
    На територію України були ввезені інструменти від постачальника-нерезидента в режимі тимчасового ввезення на 3 місяці та сплачено 12% при розмитненні. На сьогодні переведено інструменти з режиму тимчасового ввезення в режим імпорту. При імпорті сплатили суму ПДВ за вирахуванням %, які було сплачено в режимі тимчасового ввезення та проценти за користування податковою пільгою (код митних платежів 057 ). Як відобразити нарахування відсотків за користування податковою пільгою в бухобліку?
    01.07.202529
  • Імпорт за договором комісії: які витрати включати до собівартості?
    Товари імпортуються за договором комісії. В звіті комісіонера зазначено такі витрати до початку імпорту: висновок експертизи, дозвіл на імпорт, комісія банку, витрати на доставку документів за кордон. В момент імпорту: дозвіл на імпорт, висновок експертизи , послуги транспортування, пломбування і комісія банку, окрім того - комісійна винагорода комісіонеру. Чи всі ці витрати можна віднести на собівартість товару як додаткові витрати?
    30.06.2025219
  • Як орендарю списати ОЗ, знищені внаслідок влучання шахеда?
    ТОВ орендує офісне приміщення. У приміщення влучив шахед. Унаслідок цього зруйновано стіни, перекриття між поверхами, вибито вікна та пошкоджено двері. ТОВ-орендар втратило власну комп’ютерну техніку, меблі та обладнання. Як списати знищені основні засоби?
    30.06.2025657
  • Які суми коштів з держбюджету відображати в рядку 3.1 Розрахунку частки сільгосптоваровиробництва?
    У рядку 3.1 Розрахунку частки сільгосптоваровиробництва слід зазначати суми одержаних з держбюджету коштів фінансової підтримки. Які саме суми слід там відображати, бо в податковій службі отримали відповідь, що зараз цей рядок взагалі не заповнюється?
    30.06.202541