• Посилання скопійовано

Передачу ОЗ судом визнано незаконною: які наслідки в обліку?

У 2005 році підприємство отримало на баланс гуртожиток. Втім у 2016 році суд визнав таку передачу незаконною. Які наслідки у бухобліку у зв’язку із таким рішенням?

Оскільки спочатку підприємство оприбуткувало переданий безоплатно гуртожиток, а потім через більше ніж 10 років у бухгалтера з’явилася інформація, що передача гуртожитку визнана судом незаконною, то ця подія є зміною в облікових оцінках.

Так, облікова оцінка  -  попередня  оцінка,  яка  використовується підприємством  з метою розподілу витрат і доходів між відповідними звітними періодами (п. 3 П(С)БО 6).

Облікова  оцінка  може  переглядатися,   якщо   змінюються обставини,  на  яких базувалася ця оцінка,  або отримана додаткова інформація (п. 6 П(С)БО 6). Висновок судового рішення як раз й є зміною обставин, на яких базувалася попередня оцінка.

Згідно з п. 7 та п. 8 П(С)БО 6 наслідки зміни в облікових оцінках слід включати до тієї ж ж статті  звіту про  фінрезультати,   яка   раніше застосовувалася для відображення доходів або витрат, а робити це потрібно в тому періоді,  в якому відбулася  зміна,  а також і в наступних періодах, якщо зміна впливає на ці періоди.

Таким чином, у звітному періоді набрання чинності судового рішення про визнання передачі гуртожитку незаконним слід було «відкатити» назад, тобто сторнувати, усі показники, що стосувалися такого ОЗ (Дт 10, Кт 424, витрати на амортизацію – Дт 23-94, дохід у частині визнаної амортизації Кт 745). Тобто слід зробити так, аби на звітну дату, в якому набрало чинності судове рішення не було такого активу й наслідки від використання активу у фінзвітності.

Згідно з п. 21 П(С)БО 6 підприємству   слід   розкривати  зміст  і  суму  змін  в облікових оцінках,  які мають суттєвий вплив  на  поточний  період або, як очікується, суттєво будуть впливати на майбутні періоди. Тобто у фінзвітності за звітний період, у якому судове рішення набрало чинності у Примітках до фінзвітності слід пояснити різницю у сумах щодо ОЗ, амортизації, капіталу та доходів між датою на початок звітного періоду та на кінець звітного періоду.

Оскільки підприємство так й не передало гуртожиток, то до такої передачі такий ОЗ слід облікувати на рахунку 02. Рахунок 02 "Активи на відповідальному зберіганні" призначено для обліку цінностей, які тимчасово знаходяться на підприємстві та не є його власністю, прийняті на комісію, у переробку, до монтажу, в довірче управління.

Також варто відмітити ще один нюанс: Закон про бухоблік не встановлює строку виправлення помилки в обліку. Немає згадки про це й у П(С)БО 6. Про це ми говорили тут.

А тому те, що СГ не відобразило зміну в облікових оцінках у звітному періоді набрання чинності судового рішення є вже виправленням помилки минулих періодів. Вона виправляється за рахунок нерозподіленого прибутку на початок звітного року, в якому виявлено помилку. Детальніше про виправлення помилок у бухобліку ми писали тут  та як їх виправлення впливає на податок на прибуток – тут.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Катерина Калашян

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Списання товарів унаслідок крадіжки: облік та ПДВ-наслідки
    На підприємстві сталася крадіжка. Було викликано поліцію та склали перелік усіх викрадених товарів, отримано виписку з ЄРДР. Як підприємству правильно списати товари, викрадені внаслідок крадіжки? Чи потрібно нараховувати податкові зобов'язання з ПДВ і як діяти з тими активами (каністрами), які раніше вже були списані на витрати (рахунок 91)?
    22.08.202538
  • Як обліковувати витрати на оренду земельної ділянки та електроенергію при будівництві об’єкта нерухомості?
    У підприємства був магазин і на земельну ділянку під ним був договір оренди земельної ділянки. Було прийнято рішення про знесення старого магазину і будівництво на цьому у місця невеличкого торговельного центру. Як облікувати: строк будівництва оренду землі, сплату за використану електроенергію та воду відносити на витрати або калькувати в складі витрат на будівництво і потім віднести на рахунок 10 з амортизацією?
    21.08.202551
  • Постачальник - головне підприємство, а оплата - філії: як облікувати?
    Як правильно покупцеві вести облік взаєморозрахунків з постачальником, якщо постачальник - ТОВ "Літо", вантажовідправник - Філія ТОВ "Літо", для розрахунків - Філія ТОВ "Літо", податкові накладні реєструє ТОВ "Літо"?
    21.08.202535
  • Розміщення Правил військового обліку на підприємстві
    Питання щодо оформлення стенда з інформацією щодо військового обліку, який необхідно зробити на підприємстві з метою виконання вимог відповідного законодавства. Якщо два підприємства орендують офісні приміщення в одній будівлі, чи можливо щоб цей інформаційний стенд був встановлений один на обидва підприємства в загальному холі цієї будівлі? Якщо ні, то які можливі наслідки для підприємств у такому разі?
    19.08.2025252
  • Оплата за ноутбуки на банківський рахунок: чи потрібно вести товарний облік?
    ФОП на ІІІ групі ЄП. Працює лише з юрособами за безготівковим розрахунком. Чи необхідно йому вести облік первинних документів, вести складський облік, якщо він здійснює продаж ноутбука, комплектуючих до нього, та картриджів до МФУ на постійній основі (не оптовий продаж)?
    18.08.202556