• Посилання скопійовано

Будівлю зруйновано внаслідок пожежі, але документів про це немає: як її списати?

Компанія має будівлю, яку зруйновано внаслідок пожежі у 2011 р., а підтверджуюючих документів не знайдено. Залишкова вартість на кінець 2018 р. - 500 тис. грн. З 2011 р. амортизація не нараховувалася. Як оформити знецінення активу? Хто це може зробити? Чи будуть ПЗ при списанні даного активу?

Виявлення та документування стану будівлі

Відповідно до ст. 10 Закону про бухоблік для забезпечення достовірності даних бухобліку та фінансової звітності підприємства зобов'язані проводити інвентаризацію активів і зобов'язань, під час якої перевіряються і документально підтверджуються їх наявність, стан і оцінка. Порядок проведення інвентаризації активів і зобов’язань та оформлення її результатів визначений Положенням №879.

Відповідно до п. 5 розділу І Положення №879 інвентаризація проводиться з метою забезпечення достовірності даних бухобліку та фінзвітності підприємства. Під час інвентаризації активів і зобов’язань перевіряються і документально підтверджуються їх наявність, стан, відповідність критеріям визнання і оцінка. При цьому забезпечуються:

  • виявлення фактичної наявності активів та перевірка повноти відображення зобов’язань, коштів цільового фінансування, витрат майбутніх періодів;
  • установлення залишку або нестачі активів шляхом зіставлення фактичної їх наявності з даними бухобліку;
  • виявлення активів, які частково втратили свою первісну якість та споживчу властивість, застарілих, а також матеріальних та нематеріальних активів, що не використовуються, невикористаних сум забезпечення;
  • виявлення активів і зобов’язань, які не відповідають критеріям визнання.

Відповідно до п. 7 розділу І Положення №879 проведення інвентаризації є обов’язковим, зокрема:

  • перед складанням річної фінансової звітності в обсязі, визначеному п. 6 розділу І Положення №879, з урахуванням особливостей проведення інвентаризації і в строки, визначені п. 10 розділу І Положення №879;
  • у разі встановлення фактів крадіжок або зловживань, псування цінностей (на день встановлення таких фактів) в обсязі, визначеному керівником підприємства;
  • у разі техногенних аварій, пожежі чи стихійного лиха (на день після закінчення явищ) в обсязі, визначеному керівником підприємства.

Якщо раніше інвентаризація цієї будівлі не проводилася,  то це потрібно зробити на поточну дату. Під час проведення інвентаризації будівлю слід визнати такою, що не відповідає критеріям визнання активу.

Відповідно до п. 1.8 розділу ІІІ Положення №879 на основні засоби, які не придатні до експлуатації і не підлягають відновленню, складається окремий інвентаризаційний опис із зазначенням часу введення в експлуатацію та причин, що довели до стану непридатності ці об’єкти. Списання таких об’єктів проводиться у порядку, встановленому законодавством.

Про те, хто та як має проводити інвентаризацію, ми писали тут, а тут читайте про порядок інвентаризації ОЗ.

 

Бухоблік списання будівлі

Відповідно до п. 33 та п. 34 П(С)БО 7 об'єкт основних засобів вилучається з активів (списується з балансу) у разі його вибуття внаслідок невідповідності критеріям визнання активом, а фінансовий результат від вибуття об'єктів основних засобів визначається вирахуванням з доходу від вибуття основних засобів їх залишкової вартості, непрямих податків і витрат, пов'язаних з вибуттям основних засобів.

У бухобліку за результатами інвентаризації здійснюються записи:

  • Дт 976 Кт 103 – на залишкову (балансову) вартість будівлі. За умовами запитання - це 500 тис. грн;
  • Дт 131 Кт 103 – на суму накопиченого зносу до 2011 року.

 

ПДВ

Якщо основні засоби ліквідуються за самостійним рішенням платника ПДВ, така ліквідація для цілей оподаткування розглядається як постачання таких основних засобів за звичайними цінами, але не нижче балансової вартості на момент ліквідації.

Проте ця норма не поширюється на випадок, зокрема, коли платник податку подає контролюючому органу відповідний документ про знищення, розібрання або перетворення основних виробничих або невиробничих засобів у інший спосіб, внаслідок чого вони не можуть використовуватися за первісним призначенням.

Більш докладно про це читайте тут, туттут та тут.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс

Передплатити

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Формулювання в Акті на списання та безоплатну передачу комп’ютерної техніки
    Комунальне підприємство має на балансі повністю замортизовану та морально застарілу комп’ютерну техніку. За рішенням засновника (місцевої ради) ця техніка буде або списана з балансу, або безоплатно передана іншому підприємству. Яке обґрунтування писати в актах на списання, на передачу?
    21.11.202412
  • Як привести у відповідність показники рівнемірів-лічильників з даними бухобліку пального?
    Підприємство є платником акцизного податку, має ліцензію на зберігання пального (дизпаливо) виключно для власного споживання у своїй виробничій діяльності. В результаті інвентаризації виявлені розбіжності між даними бухобліку та даними рівнемірів – лічильників на акцизних складах підприємства. Як привести у відповідність дані бухобліку з показниками витратомірів-лічильників? Якими документами оформити?
    20.11.202421
  • Виготовлення та безоплатна передача продукції ЗСУ за благодійні кошти
    Підприємство на загальній системі оподаткування отримало кошти благодійної допомоги, за які виготовило запчастини для БПЛА (що є видом діяльності підприємства), і передало безоплатно військовій частині за актом приймання-передачі. Як обліковувати благодійну допомогу та безоплатну передачу запчастин?
    19.11.202426
  • Бухоблік «держдивідендів» у комунальному підприємстві
    Комунальне підприємство виплачує частину чистого прибутку засновнику – міськраді. Який порядок відображення в бухобліку комунального підприємства?
    15.11.202413
  • Що робити з активом утримуваним для продажу, коли минув рік?
    На балансі компанії на рахунку 286 обліковується об'єкт нерухомості, який було придбано шляхом реалізації права заставоутримувача. Підприємство здійснило оцінку майна. Результат - необхідність дооцінки. В найближчий рік об'єкт реалізовувати не планується. Як відобразити дооцінку об'єкта? Які податкові наслідки?
    14.11.202442