• Посилання скопійовано

Пайові внески в ЖБК: як відобразити в бухобліку?

Як визнавати доходи та витрати в фінзвітності ЖБК, якщо він отримує пайові внески на будівництво житлового будинку до введення в експлуатацію цього будинку (ЖБК немає статусу неприбуткової організації)?

Відповідно до ст. 2 Закону про кооперацію, паї (пайові внески) — майнові поворотні внески членів кооперативу в його створення і розвиток, який здійснюється шляхом передачі кооперативу майна, грошей, майнових прав, а також земельної ділянки.

ЖБК, який не закінчив будівництво житлового будинку і такий житловий будинок не прийнятий в експлуатацію, є платником податку на прибуток. Відповідно до пп. 134.1.1 ПКУ об'єктом оподаткування податком на прибуток є прибуток із джерелом походження з України та за її межами, який визначається шляхом коригування фінрезультату до оподаткування, визначеного у бухгалтерській фінзвітності, на податкові різниці, які виникають відповідно до положень ПКУ.

Кодексом не передбачено коригування фінансового результату до оподаткування на різниці за операціями з надходження коштів від сплати пайових внесків членами житлово-будівельного кооперативу.

Отже, такі операції відображаються відповідно до правил бухобліку (листи ДФС від 28.07.2016 р. №16200/6/99-99-15-02-02-15, від 08.09.2016 р. №19390/6/99-99-15-02-02-15, від 21.11.2017 р. №2681/6/99-99-15-02-02-15, ІПК від 08.09.2017 р. № 1872/6/99-99-15-02-02-15/ІПК).

Відповідно до п. 5 П(С)БО 15 дохід  визнається  під час збільшення активу або зменшення зобов'язання, що зумовлює зростання власного капіталу (за винятком зростання капіталу за рахунок внесків учасників підприємства),  за умови, що оцінка доходу може бути достовірно визначена.

У бухобліку суми пайових внесків членів кооперативу не включаються до складу доходів, адже формують пайовий фонд ЖБК (ст. 20 Закону про кооперацію). Тобто при отриманні пайових внесків відбувається збільшення активів у зв’язку із зростанням капіталу за рахунок внесків учасників підприємства.

Пайовий фонд - майно кооперативу, що формується за рахунок паїв (у тому числі додаткових) членів та асоційованих членів кооперативу. Паї є одним із джерел формування майна ЖБК та фінансування будівництва.

Для обліку пайових внесків призначено субрахунок 402 «Пайовий капітал». Інструкція №291 окремо згадує про пайові внески членів ЖБК, які повинні обліковуватися на цьому субрахунку. Аналітичний облік доцільно вести в таких розрізах: основні та додаткові пайові внески членів кооперативу в розрізі членів.

Відповідно до Інструкції №291 для обліку капітальних інвестицій передбачено активний рахунок 15 «Капітальні інвестиції». За дебетом рахунку 15 «Капітальні інвестиції» відображається збільшення зазнаних витрат на придбання або створення матеріальних та нематеріальних необоротних активів, за кредитом - їх зменшення (введення в дію, прийняття в експлуатацію придбаних або створених нематеріальних активів тощо).

На субрахунку 151 «Капітальне будівництво» відображаються витрати на будівництво, що здійснюється як господарським, так і підрядним способом для власних потреб підприємства.

Отже, всі витрати, що несе ЖБК на будівництво будинку, можна акумулювати на субрахунку 151, в тому числі й витрати на утримання ЖБК (заробітна плата, ЄСВ, плата за РКО банку), адже вони відносяться виключно до діяльності з будівництва будинку.

На момент введення будинку в експлуатацію всі витрати, які було понесено в процесі здійснення будівництва, мають бути акумульовано за дебетом рахунку 151 «Капітальне будівництво». Саме вони й визначать первісну (балансову) вартість житлового будинку.

Після введення будинку в експлуатацію всі витрати на утримання ЖБК (заробітну плату, ЄСВ, плату за РКО банку, інші) слід буде включати до складу адміністративних витрат та обліковувати на однойменному рахунку 92.

Таким чином, поки проводиться будівництво у ЖБК всі витрати, що виникають у зв’язку із будівництвом, йдуть на формування первісної вартості збудованого приміщення, відповідно вони не відображаються у звіті про фінрезультат.

На останок відмітимо, що після завершення будівництва ЖБК може набути статусу неприбуткової організації.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Катерина Калашян

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Бухгалтерський облік гарантійного та реєстраційного внеску
    Підприємство приймає участь в декількох аукціонах щодо оренди та придбання нерухомості державної та комунальної власності. Як відобразити в обліку сплату реєстраційного та гарантійного внеску?
    26.04.20246
  • Металеві вироби передано на доробку: як відобразити в обліку?
    Підприємство передало 21 т чорної труби сторонній організації для оцинкування. Виконавець надав акт виконаних робіт та накладну на повернення труби в кількості 21,8 т. Як відобразити цю операцію в обліку?
    25.04.2024161
  • Чи переводити МНМА до ОЗ, якщо після поліпшення вартість складає 40 000 грн?
    Підприємство мало на балансі об’єкт МНМА вартістю 10 000 грн, нарахувало амортизацію за методом 100%. За обліковою політикою вартісна ознака МНМА - 20 000 грн. Проведено поліпшення цього об’єкта, первісна вартість стала 40 000 грн. Чи потрібно переводити до складу ОЗ? Що з амортизацією? Як відображати в податковому обліку податку на прибуток (є різниці)?
    25.04.2024160
  • Зробили фізособі передплату за оренду приміщення, а потім договір розірвали: які наслідки?
    ТОВ на загальній системі оподаткування уклало договір оренди нежитлових приміщень з фізособою. За умовами договору передплата складає 100000 грн. ТОВ сплачує фізособі 80500 грн, одночасно сплачує ПДФО 18000 грн та ВЗ 1500 грн. Передачі приміщення в оренду не відбулося, фізособа розірвала договір. Фізособа має повернути повну суму – 100000 грн чи лише те, що вона отримала – 80500? Як повернути зайво сплачені ПДФО та ВЗ? Чи можливо їх зарахувати в рахунок наступних платежів? Як відкоригувати ці доходи в додатку 4ДФ?
    24.04.202425
  • Як перевести в бухобліку товари до основних засобів?
    ТОВ, платник податку на прибуток і ПДВ, імпортувало товари (навантажувачі), призначені для подальшого продажу, оприбуткувавши на субрахунку 281. Згодом вирішено доукомплектувати їх, зарахувати до складу ОЗ і надавати в оренду. Як перевести із товарів до ОЗ? Які особливості оформлення, обліку та оподаткування?
    24.04.202449