• Посилання скопійовано

Пайові внески в ЖБК: як відобразити в бухобліку?

Як визнавати доходи та витрати в фінзвітності ЖБК, якщо він отримує пайові внески на будівництво житлового будинку до введення в експлуатацію цього будинку (ЖБК немає статусу неприбуткової організації)?

Відповідно до ст. 2 Закону про кооперацію, паї (пайові внески) — майнові поворотні внески членів кооперативу в його створення і розвиток, який здійснюється шляхом передачі кооперативу майна, грошей, майнових прав, а також земельної ділянки.

ЖБК, який не закінчив будівництво житлового будинку і такий житловий будинок не прийнятий в експлуатацію, є платником податку на прибуток. Відповідно до пп. 134.1.1 ПКУ об'єктом оподаткування податком на прибуток є прибуток із джерелом походження з України та за її межами, який визначається шляхом коригування фінрезультату до оподаткування, визначеного у бухгалтерській фінзвітності, на податкові різниці, які виникають відповідно до положень ПКУ.

Кодексом не передбачено коригування фінансового результату до оподаткування на різниці за операціями з надходження коштів від сплати пайових внесків членами житлово-будівельного кооперативу.

Отже, такі операції відображаються відповідно до правил бухобліку (листи ДФС від 28.07.2016 р. №16200/6/99-99-15-02-02-15, від 08.09.2016 р. №19390/6/99-99-15-02-02-15, від 21.11.2017 р. №2681/6/99-99-15-02-02-15, ІПК від 08.09.2017 р. №1872/6/99-99-15-02-02-15/ІПК).

Відповідно до п. 5 П(С)БО 15 дохід  визнається  під час збільшення активу або зменшення зобов'язання, що зумовлює зростання власного капіталу (за винятком зростання капіталу за рахунок внесків учасників підприємства),  за умови, що оцінка доходу може бути достовірно визначена.

У бухобліку суми пайових внесків членів кооперативу не включаються до складу доходів, адже формують пайовий фонд ЖБК (ст. 20 Закону про кооперацію). Тобто при отриманні пайових внесків відбувається збільшення активів у зв’язку із зростанням капіталу за рахунок внесків учасників підприємства.

Пайовий фонд - майно кооперативу, що формується за рахунок паїв (у тому числі додаткових) членів та асоційованих членів кооперативу. Паї є одним із джерел формування майна ЖБК та фінансування будівництва.

Для обліку пайових внесків призначено субрахунок 402 «Пайовий капітал». Інструкція №291 окремо згадує про пайові внески членів ЖБК, які повинні обліковуватися на цьому субрахунку. Аналітичний облік доцільно вести в таких розрізах: основні та додаткові пайові внески членів кооперативу в розрізі членів.

Відповідно до Інструкції №291 для обліку капітальних інвестицій передбачено активний рахунок 15 «Капітальні інвестиції». За дебетом рахунку 15 «Капітальні інвестиції» відображається збільшення зазнаних витрат на придбання або створення матеріальних та нематеріальних необоротних активів, за кредитом - їх зменшення (введення в дію, прийняття в експлуатацію придбаних або створених нематеріальних активів тощо).

На субрахунку 151 «Капітальне будівництво» відображаються витрати на будівництво, що здійснюється як господарським, так і підрядним способом для власних потреб підприємства.

Отже, всі витрати, що несе ЖБК на будівництво будинку, можна акумулювати на субрахунку 151, в тому числі й витрати на утримання ЖБК (заробітна плата, ЄСВ, плата за РКО банку), адже вони відносяться виключно до діяльності з будівництва будинку.

На момент введення будинку в експлуатацію всі витрати, які було понесено в процесі здійснення будівництва, мають бути акумульовано за дебетом рахунку 151 «Капітальне будівництво». Саме вони й визначать первісну (балансову) вартість житлового будинку.

Після введення будинку в експлуатацію всі витрати на утримання ЖБК (заробітну плату, ЄСВ, плату за РКО банку, інші) слід буде включати до складу адміністративних витрат та обліковувати на однойменному рахунку 92.

Таким чином, поки проводиться будівництво у ЖБК всі витрати, що виникають у зв’язку із будівництвом, йдуть на формування первісної вартості збудованого приміщення, відповідно вони не відображаються у звіті про фінрезультат.

На останок відмітимо, що після завершення будівництва ЖБК може набути статусу неприбуткової організації.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Калашян Катерина

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Бухоблік заміни двигуна в основному засобі: ремонт чи поліпшення?
    Як у бухобліку відобразити операції із заміни несправного двигуна (як частини виробничої лінії, що є основним засобом) на новий? Чи класифікується ця заміна як ремонт чи поліпшення і як обліковувати витрати на придбання нового двигуна та вартість ремонту старого (у разі його подальшого використання)?
    Сьогодні 14:0439
  • Визначення балансової вартості частини нежитлового приміщення для продажу
    Юрособа – платник ПДВ на загальній системі придбала у 2022 році нежитлове приміщення за єдиною ціною. Приміщення функціонально поділене на складську та торговельну частини, але окрема вартість цих частин у документах відсутня. Як коректно розділити загальну балансову вартість придбаного об'єкта та визначити балансову вартість (первісну вартість) його частини (200 кв. м), що планується до продажу, для цілей бухгалтерського та податкового обліку?
    Сьогодні 11:1129
  • Облік гранту від Chemоnics та Додаток ПП
    Чи зобов'язане підприємство, яке отримало грант від міжнародної технічної допомоги (наприклад, Chemоnics), подавати Додаток ПП до Декларації з податку на прибуток підприємств для цілей підтвердження неоподатковуваного статусу цих коштів
    Сьогодні 10:1017
  • Облік пошкодженого імпортного товару: ПДВ та податок на прибуток
    Підприємство отримало імпортний товар, пошкоджений під час транспортування (намокання). На 31.07.2025 р. пред'явлено претензію перевізнику на 107 тис. грн. На 07.10.2025 р. отримано страхове відшкодування 48 тис. грн. Товар обліковується на складі, планується його відновлення та подальший продаж. Що з податком на прибуток та ПДВ (податковий кредит, податкові зобов'язання, ПН) при частковому відновленні та продажу товару? Які наслідки некоригування ПК та нереєстрації ПН у разі неможливості відновлення? Яке відображення претензії та відшкодування у бухобліку?
    27.10.202523
  • Безоплатно отримані ОЗ: що в бухобліку?
    Підприємством були безоплатно отримані ОЗ. Під час використання ці ОЗ ремонтувались, витрати на ремонт відносились на їх балансову вартість. Тепер такі ОЗ списуються. Як відобразити цю операцію в бухгалтерському обліку?
    27.10.202546