• Посилання скопійовано

Пайові внески в ЖБК: як відобразити в бухобліку?

Як визнавати доходи та витрати в фінзвітності ЖБК, якщо він отримує пайові внески на будівництво житлового будинку до введення в експлуатацію цього будинку (ЖБК немає статусу неприбуткової організації)?

Відповідно до ст. 2 Закону про кооперацію, паї (пайові внески) — майнові поворотні внески членів кооперативу в його створення і розвиток, який здійснюється шляхом передачі кооперативу майна, грошей, майнових прав, а також земельної ділянки.

ЖБК, який не закінчив будівництво житлового будинку і такий житловий будинок не прийнятий в експлуатацію, є платником податку на прибуток. Відповідно до пп. 134.1.1 ПКУ об'єктом оподаткування податком на прибуток є прибуток із джерелом походження з України та за її межами, який визначається шляхом коригування фінрезультату до оподаткування, визначеного у бухгалтерській фінзвітності, на податкові різниці, які виникають відповідно до положень ПКУ.

Кодексом не передбачено коригування фінансового результату до оподаткування на різниці за операціями з надходження коштів від сплати пайових внесків членами житлово-будівельного кооперативу.

Отже, такі операції відображаються відповідно до правил бухобліку (листи ДФС від 28.07.2016 р. №16200/6/99-99-15-02-02-15, від 08.09.2016 р. №19390/6/99-99-15-02-02-15, від 21.11.2017 р. №2681/6/99-99-15-02-02-15, ІПК від 08.09.2017 р. №1872/6/99-99-15-02-02-15/ІПК).

Відповідно до п. 5 П(С)БО 15 дохід  визнається  під час збільшення активу або зменшення зобов'язання, що зумовлює зростання власного капіталу (за винятком зростання капіталу за рахунок внесків учасників підприємства),  за умови, що оцінка доходу може бути достовірно визначена.

У бухобліку суми пайових внесків членів кооперативу не включаються до складу доходів, адже формують пайовий фонд ЖБК (ст. 20 Закону про кооперацію). Тобто при отриманні пайових внесків відбувається збільшення активів у зв’язку із зростанням капіталу за рахунок внесків учасників підприємства.

Пайовий фонд - майно кооперативу, що формується за рахунок паїв (у тому числі додаткових) членів та асоційованих членів кооперативу. Паї є одним із джерел формування майна ЖБК та фінансування будівництва.

Для обліку пайових внесків призначено субрахунок 402 «Пайовий капітал». Інструкція №291 окремо згадує про пайові внески членів ЖБК, які повинні обліковуватися на цьому субрахунку. Аналітичний облік доцільно вести в таких розрізах: основні та додаткові пайові внески членів кооперативу в розрізі членів.

Відповідно до Інструкції №291 для обліку капітальних інвестицій передбачено активний рахунок 15 «Капітальні інвестиції». За дебетом рахунку 15 «Капітальні інвестиції» відображається збільшення зазнаних витрат на придбання або створення матеріальних та нематеріальних необоротних активів, за кредитом - їх зменшення (введення в дію, прийняття в експлуатацію придбаних або створених нематеріальних активів тощо).

На субрахунку 151 «Капітальне будівництво» відображаються витрати на будівництво, що здійснюється як господарським, так і підрядним способом для власних потреб підприємства.

Отже, всі витрати, що несе ЖБК на будівництво будинку, можна акумулювати на субрахунку 151, в тому числі й витрати на утримання ЖБК (заробітна плата, ЄСВ, плата за РКО банку), адже вони відносяться виключно до діяльності з будівництва будинку.

На момент введення будинку в експлуатацію всі витрати, які було понесено в процесі здійснення будівництва, мають бути акумульовано за дебетом рахунку 151 «Капітальне будівництво». Саме вони й визначать первісну (балансову) вартість житлового будинку.

Після введення будинку в експлуатацію всі витрати на утримання ЖБК (заробітну плату, ЄСВ, плату за РКО банку, інші) слід буде включати до складу адміністративних витрат та обліковувати на однойменному рахунку 92.

Таким чином, поки проводиться будівництво у ЖБК всі витрати, що виникають у зв’язку із будівництвом, йдуть на формування первісної вартості збудованого приміщення, відповідно вони не відображаються у звіті про фінрезультат.

На останок відмітимо, що після завершення будівництва ЖБК може набути статусу неприбуткової організації.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Катерина Калашян

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Як відобразити нарахування відсотків за користування податковою пільгою в бухобліку?
    На територію України були ввезені інструменти від постачальника-нерезидента в режимі тимчасового ввезення на 3 місяці та сплачено 12% при розмитненні. На сьогодні переведено інструменти з режиму тимчасового ввезення в режим імпорту. При імпорті сплатили суму ПДВ за вирахуванням %, які було сплачено в режимі тимчасового ввезення та проценти за користування податковою пільгою (код митних платежів 057 ). Як відобразити нарахування відсотків за користування податковою пільгою в бухобліку?
    01.07.202510
  • Імпорт за договором комісії: які витрати включати до собівартості?
    Товари імпортуються за договором комісії. В звіті комісіонера зазначено такі витрати до початку імпорту: висновок експертизи, дозвіл на імпорт, комісія банку, витрати на доставку документів за кордон. В момент імпорту: дозвіл на імпорт, висновок експертизи , послуги транспортування, пломбування і комісія банку, окрім того - комісійна винагорода комісіонеру. Чи всі ці витрати можна віднести на собівартість товару як додаткові витрати?
    30.06.202573
  • Як орендарю списати ОЗ, знищені внаслідок влучання шахеда?
    ТОВ орендує офісне приміщення. У приміщення влучив шахед. Унаслідок цього зруйновано стіни, перекриття між поверхами, вибито вікна та пошкоджено двері. ТОВ-орендар втратило власну комп’ютерну техніку, меблі та обладнання. Як списати знищені основні засоби?
    30.06.2025160
  • Які суми коштів з держбюджету відображати в рядку 3.1 Розрахунку частки сільгосптоваровиробництва?
    У рядку 3.1 Розрахунку частки сільгосптоваровиробництва слід зазначати суми одержаних з держбюджету коштів фінансової підтримки. Які саме суми слід там відображати, бо в податковій службі отримали відповідь, що зараз цей рядок взагалі не заповнюється?
    30.06.202533
  • Помилки у бухобліку через втрату даних: як виправити?
    Підприємство - платник податку на прибуток здає баланс малого підприємства. У 2021 р. внаслідок хакерської атаки була втрачена значна частина бухгалтерських даних. Майже усе відновили, але інколи при звірках з контрагентами виявляється, що не були проведені ті чи інші документи. Як виправляти помилки в бухобліку за минулі періоди? Чи потрібно уточнювати податок на прибуток? Що робити, якщо відсутня накладна на придбання ОЗ?
    27.06.2025250