• Посилання скопійовано

Закупівля спецодягу та робочого інвентар'я за договором доручення: як облікувати?

За договором доручення фізособа доручає закупити для себе спецодяг і робочий інвентар. Як потрібно сформувати призначення платежу і на кого буде видано видаткову накладну? Який бухоблік такої операції?

За договором доручення одна сторона (повірений) зобов'язується вчинити від імені та за рахунок другої сторони (довірителя) певні юридичні дії. Сторонами договору доручення є довіритель та повірений. З обох сторін договору можуть виступати як фізичні, так і юридичні особи. Правовому регулюванню договору доручення присвячена глава 68 ЦКУ, а також положення ст. 244 — 250 ЦКУ (щодо представництва за довіреністю).

Зверніть увагу! Істотними умовами договору доручення є чітко визначені конкретні юридичні дії, які мають бути вчинені повіреним від імені та за рахунок довірителя.

Відповідно до ст. 1003 ЦКУ у договорі доручення або у виданій на підставі договору довіреності мають бути чітко визначені юридичні дії, які належить вчинити повіреному. За ст. 1007 ЦКУ довіритель зобов'язаний видати повіреному довіреність на вчинення юридичних дій, передбачених договором доручення.

Відповідно до ст. 244 ЦКУ довіреність є письмовим документом, що видається однією особою іншій особі для представництва перед третіми особами. За ч. 1 ст. 245 ЦКУ форма довіреності повинна відповідати формі, в якій відповідно до закону має вчинятися правочин.

Основні обов'язки сторін договору доручення передбачено ст. 10061007 ЦКУ.

Зокрема, повірений зобов'язаний:

  • після виконання доручення або в разі припинення договору доручення до його виконання негайно повернути довірителеві довіреність, строк якої не закінчився;
  • надати звіт про виконання доручення та виправні документи, якщо це вимагається за умовами договору та характером доручення;
  • негайно передати довірителеві все одержане у зв'язку з виконанням доручення. На практиці складається акт-приймання, який підтверджує передачу товару, зокрема, передачу фізособі спецодягу та робочого інвентар'я (пам’ятайте, що це первинний документ, а отже, він повинен складатися з усіма обов’язковими реквізитами).

Довіритель повинен, зокрема:

  • забезпечити повіреного засобами, необхідними для виконання доручення (так, зокрема, договором може бути передбачено виконання доручення за власний рахунок з наступним відшкодуванням);
  • відшкодувати повіреному витрати, пов'язані з виконанням доручення;
  • виплатити повіреному плату, якщо вона передбачена договором. Якщо в договорі доручення не визначено розміру плати повіреному або порядок її виплати, вона виплачується після виконання доручення відповідно до звичайних цін на такі послуги. Отже, якщо сторони домовилися, що договір буде безоплатним, то це обов'язково слід зазначити у договорі.

Умовами договору можна передбачити, що оплата придбаного товару здійснюється безпосередньо довірителем продавцю. Хоча у більшості випадків кошти перераховуються довірителем повіреному, а останній оплачує товар. Товар також може передаватися покупцю або через повіреного, або напряму від продавця до довірителя. Рекомендуємо ці моменти вказати у договорі.

Бухгалтерський облік посередницьких операцій ведеться з урахуванням П(С)БО 15 та П(С)БО 16. У повіреного доходами і витратами визнаються лише ті зміни, які спричинили зміни активів та зобов'язань.

Відповідно до п. 6.2 П(С)БО 15, не визнаються доходами такі надходження від інших осіб, як «сума надходжень за договором комісії, агентським та іншим аналогічним договором на користь комітента, принципала тощо». Тому серед надходжень, які за договором доручення отримує повірений, доходом визнається лише визначена договором винагорода. Така сума як правило відображається на субрахунку 719 «Інші доходи від операційної діяльності». Якщо повірений отримав на поточний рахунок кошти для виконання доручення, в бухобліку це відобразиться проведенням Дт 311 Кт 377.

Отримані від постачальника спецодяг та робочий інвентар повірений відобразить за Дт 025. На позабалансовому рахунку 025 «Матеріальні цінності довірителя» повіреним ведеться облік товарно-матеріальних цінностей, які надійшли повіреному від третіх осіб при виконанні доручення довірителя на підставі договору доручення. Аналітичний облік ведеться за назвою товарно-матеріальних цінностей, місцезнаходженням і довірителями.

І вже передані матеріальні цінності довірителю-фізособі відобразяться за Кт 025.

Якщо договором передбачено отримання винагороди, тоді за датою передачі довірителю звіту про виконання доручення (дата підписання акту про надання послуг) здійснюється проведення:

  • Дт 361 Кт 703 (719) - на суму винагороди;
  • Дт 703 (719) Кт 643 - ПЗ з ПДВ (якщо повірений є платником ПДВ). Якщо договором передбачено утримання винагороди за датою перерахування коштів на здійснення правочину, тоді ПЗ з ПДВ визнаються за датою отримання передоплати.

Повіреному-платнику ПДВ слід звернути увагу на пп. 189.4 ПКУ. Базою оподаткування для товарів/послуг, що передаються/отримуються у межах посередницьких договорів, є вартість постачання цих товарів, визначена у порядку, встановленому ст. 188 ПКУ. Дата збільшення ПЗ та ПК платників податку, що здійснюють постачання/отримання товарів/послуг у межах таких договорів визначається за правилами, встановленими ст. 187 і 198 ПКУ.

А саме, якщо договір доручення укладено на придбання товарів:

  • повіреному перераховуються кошти на придбання товарів, у повіреного виникає ПЗ з ПДВ –  Дт 311 Кт 377 та Дт 643 Кт 641/ПДВ;
  • повірений перераховує кошти постачальнику або отримує від нього товар (перша подія), у  повіреного виникає право на ПК з ПДВ. Наприклад, перераховано аванс постачальнику — Дт 377 Кт 311 та Дт 641/ПДВ Кт 644;
  • за другою подією — при перерахуванні коштів постачальнику або отриманні оплаченого товару — у повіреного ПК з ПДВ не виникає.

Якщо договором встановлено, що товар оплачує та отримує повірений, тоді постачальник складає первинні документи, зокрема, ПН на повіреного.

Особливостей щодо заповнення платіжного доручення немає. Проте, якщо повіреним є платник ЄП, тоді важливо у призначені платежу на отримання коштів від довірителя  вказати, що це кошти на виконання договору доручення. Оскільки згідно з п. 292.4 ПКУ, у разі надання послуг, виконання робіт за договорами доручення доходом є сума отриманої винагороди повіреного.

Первинні документи, зокрема, банківська виписка, повинна підтверджувати факт отримання, як «транзитних» коштів, так і винагороди. Платники ЄП до доходу «транзитні» кошти, які надходять на виконання договору доручення, не включають. Доходом є лише сума винагороди за датою її отримання від довірителя-фізособи. Якщо сума винагороди не перераховується повіреному окремим платіжним документом, тоді слід вказати у призначені платежу, яка сума є винагородою.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Олена Водоп`янова

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Списання товарів унаслідок крадіжки: облік та ПДВ-наслідки
    На підприємстві сталася крадіжка. Було викликано поліцію та склали перелік усіх викрадених товарів, отримано виписку з ЄРДР. Як підприємству правильно списати товари, викрадені внаслідок крадіжки? Чи потрібно нараховувати податкові зобов'язання з ПДВ і як діяти з тими активами (каністрами), які раніше вже були списані на витрати (рахунок 91)?
    Сьогодні 11:0332
  • Як обліковувати витрати на оренду земельної ділянки та електроенергію при будівництві об’єкта нерухомості?
    У підприємства був магазин і на земельну ділянку під ним був договір оренди земельної ділянки. Було прийнято рішення про знесення старого магазину і будівництво на цьому у місця невеличкого торговельного центру. Як облікувати: строк будівництва оренду землі, сплату за використану електроенергію та воду відносити на витрати або калькувати в складі витрат на будівництво і потім віднести на рахунок 10 з амортизацією?
    21.08.202546
  • Постачальник - головне підприємство, а оплата - філії: як облікувати?
    Як правильно покупцеві вести облік взаєморозрахунків з постачальником, якщо постачальник - ТОВ "Літо", вантажовідправник - Філія ТОВ "Літо", для розрахунків - Філія ТОВ "Літо", податкові накладні реєструє ТОВ "Літо"?
    21.08.202533
  • Розміщення Правил військового обліку на підприємстві
    Питання щодо оформлення стенда з інформацією щодо військового обліку, який необхідно зробити на підприємстві з метою виконання вимог відповідного законодавства. Якщо два підприємства орендують офісні приміщення в одній будівлі, чи можливо щоб цей інформаційний стенд був встановлений один на обидва підприємства в загальному холі цієї будівлі? Якщо ні, то які можливі наслідки для підприємств у такому разі?
    19.08.2025245
  • Оплата за ноутбуки на банківський рахунок: чи потрібно вести товарний облік?
    ФОП на ІІІ групі ЄП. Працює лише з юрособами за безготівковим розрахунком. Чи необхідно йому вести облік первинних документів, вести складський облік, якщо він здійснює продаж ноутбука, комплектуючих до нього, та картриджів до МФУ на постійній основі (не оптовий продаж)?
    18.08.202554