• Посилання скопійовано

Робота продавців в магазині: чи можна водночас запровадити підсумований облік робочого часу та неповний робочий час?

Чи можна запровадити в магазині продавцям підсумований облік робочого часу та неповний робочий час одночасно?

Підсумований облік робочого часу встановлюється на підставі ст. 61 КЗпП.

Робота з підсумованим обліком робочого часу, як правило, передбачає надурочні години і запроваджується згідно зі ст. 61 КЗпП на безперервно діючих підприємствах, в установах, організаціях, а також в окремих виробництвах, цехах, дільницях, відділеннях і на деяких видах робіт, де за умовами виробництва (роботи) не може бути додержано встановлену для цієї категорії працівників щоденну або щотижневу тривалість робочого часу, з тим, щоб тривалість робочого часу за обліковий період не перевищувала нормального числа робочих годин.

За підсумованого обліку робочого часу, як правило, має місце щоденне або щотижневе недотримання норми робочого часу, проте за обліковий період тривалість робочого часу не повинна перевищувати нормального числа робочих годин (ст. 50 та ст. 51 КЗпП).

Слід не забувати й про граничні норми застосування надурочних робіт, їх тривалість не повинна перевищувати для кожного працівника 120 годин на рік (ст. 65 КЗпП, п. 13 Методичних рекомендацій №138).

Тож, головною відмінністю від поденного обліку є можливість компенсації перепрацювань.

Як зазначається в п. 10 Методичних рекомендації №138 при підсумованому    обліку    робочого    часу    час, відпрацьований  понад  норму тривалості робочого часу за обліковий період, вважається надурочним і оплачується згідно зі ст. 106 КЗпП. Оплата за всі години надурочної роботи  провадиться  в  кінці облікового періоду.

Робота понад норму робочого часу,  передбаченого  графіком  в окремі дні, тижні, місяці облікового періоду, при збереженні норми робочого часу  за  обліковий  період,  не  є  надурочною  роботою. Переробіток  норми  робочого  часу,  що  виникає  в окремі дні при підсумованому  обліку,  може  компенсуватися   додатковими   днями відпочинку або відповідним зменшенням тривалості роботи в інші дні облікового періоду.

Як робота понад норму, так і робота менше норми за підсумованого обліку має бути затверджена в графіку роботи, та слід намагатися складати графіки  роботи без перепрацювань та недопрацювань (на практиці це практично нереально реалізувати).

Неповний робочий час встановлюється на підставі ст. 56 та 32 КЗпП.

Згідно із ст. 56 КЗпП, передбачено такі норми встановлення та застосування неповного робочого часу:

  1. За угодою між працівником і власником або уповноваженим ним органом може встановлюватися як при прийнятті на роботу, так і згодом, неповний робочий день або неповний робочий тиждень;
  2. На прохання вагітної жінки, жінки, яка має дитину віком до чотирнадцяти років або дитину з інвалідністю, в тому числі таку, що знаходиться під її опікуванням, або здійснює догляд за хворим членом сім'ї відповідно до медичного висновку, власник або уповноважений ним орган зобов'язаний встановлювати їй неповний робочий день або неповний робочий тиждень.

Оплата праці в цих випадках провадиться пропорціонально відпрацьованому часу або залежно від виробітку. Робота на умовах неповного робочого часу не тягне за собою будь-яких обмежень обсягу трудових прав працівників. Порядок встановлення неповного робочого часу без угоди між працівником і роботодавцем передбачено ст. 32 КЗпП. У зв'язку із змінами в організації виробництва і праці допускається зміна істотних умов праці при продовженні роботи за тією ж спеціальністю, кваліфікацією чи посадою. Якщо колишні істотні умови праці не може бути збережено, а працівник не погоджується на продовження роботи в нових умовах, то трудовий договір припиняється за п. 6 ст. 36 КЗпП.

 

Встановлювати підсумований облік робочого часу одночасно з  неповним робочим часом є недоцільним: позиція Мінсоцполітики 

У листі Мінсоцполітики від 20.12.2018 р. №313/0/206-18 зроблено висновок про недоцільність застосування для працівників, які працюють на умовах неповного робочого часу, режиму роботи з підсумованим обліком.

Було наведено такі аргументи%

  1. Не вважається надурочною і оплачується в одинарному розмірі робота працівника з неповним робочим днем понад передбачений трудовим договором час, але в межах установленої законодавством тривалості повного робочого дня (Постанова Пленуму ВСУ "Про практику застосування судами законодавства про оплату праці" від 24.12.1999 р. №13);
  2. При підсумованому обліку робочого часу робота працівників регулюється графіками роботи (змінності), які розробляються таким чином, щоб тривалість робочого часу за обліковий період не перевищувала нормального числа робочих годин;
  3. Час, відпрацьований понад норму тривалості робочого часу за обліковий період, вважається надурочним і оплачується у підвищеному розмірі згідно зі ст. 106 КЗпП.

Отже, Мінсоцполітики не забороняє, але й не рекомендує робити таке впровадження.

 

Чи ще десь розглядалося таке поєднання?

У пп. 5.12  Галузевої  угоди між Публічним акціонерним товариством "Державна продовольчо-зернова корпорація України", Державною акціонерною компанією "Хліб України", об’єднанням підприємств хлібопекарської промисловості  "Укрхлібпром" та Профспілкою працівників агропромислового комплексу  України на 2017-2019 роки зазначається таке: невиконання норми робочого часу в обліковому періоді допускається лише в разі встановлення неповного робочого часу.

Таку ж норму можемо зустріти у Галузевій угоді за підприємствами сільського господарства, а саме в пп. 6.6 цієї угоди.

Тож, можемо зробити такі висновки, що неповний робочий час за підсумованого обліку робочого часу є правомірним, але не рекомендованим.

Отже, можна організувати  змінну роботу з тривалістю зміни від чотирьох до восьми годин. Головне дотримуватися того, що працівників потрібно заздалегідь ознайомити із графіками їх роботи не пізніше, ніж за місяць до введення їх в дію. Слід також враховувати, що працівники повинні чергуватися у змінах рівномірно (ст. 58 КЗпП).

Правила побудови графіків роботи мають також базуватися й на таких нормах КЗпП:

  1. Статтею 57 КЗпП передбачено, що час початку та закінчення щоденної роботи (зміни) передбачається правилами внутрішнього трудового розпорядку та графіками змінності;
  2. Статтею 59 КЗпП передбачено, що тривалість перерви на роботі між змінами має бути не менше подвійної тривалості  часу роботи в попередній зміні (включаючи й час перерви на обід), й призначення працівника на роботу протягом двох змін поспіль забороняється.

Також про комбінацію підсумованого обліку робочого часу та неповного робочого часу ми писали тут>> 

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Галина Казначей

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Списання товарів унаслідок крадіжки: облік та ПДВ-наслідки
    На підприємстві сталася крадіжка. Було викликано поліцію та склали перелік усіх викрадених товарів, отримано виписку з ЄРДР. Як підприємству правильно списати товари, викрадені внаслідок крадіжки? Чи потрібно нараховувати податкові зобов'язання з ПДВ і як діяти з тими активами (каністрами), які раніше вже були списані на витрати (рахунок 91)?
    Сьогодні 11:0335
  • Як обліковувати витрати на оренду земельної ділянки та електроенергію при будівництві об’єкта нерухомості?
    У підприємства був магазин і на земельну ділянку під ним був договір оренди земельної ділянки. Було прийнято рішення про знесення старого магазину і будівництво на цьому у місця невеличкого торговельного центру. Як облікувати: строк будівництва оренду землі, сплату за використану електроенергію та воду відносити на витрати або калькувати в складі витрат на будівництво і потім віднести на рахунок 10 з амортизацією?
    21.08.202547
  • Постачальник - головне підприємство, а оплата - філії: як облікувати?
    Як правильно покупцеві вести облік взаєморозрахунків з постачальником, якщо постачальник - ТОВ "Літо", вантажовідправник - Філія ТОВ "Літо", для розрахунків - Філія ТОВ "Літо", податкові накладні реєструє ТОВ "Літо"?
    21.08.202533
  • Розміщення Правил військового обліку на підприємстві
    Питання щодо оформлення стенда з інформацією щодо військового обліку, який необхідно зробити на підприємстві з метою виконання вимог відповідного законодавства. Якщо два підприємства орендують офісні приміщення в одній будівлі, чи можливо щоб цей інформаційний стенд був встановлений один на обидва підприємства в загальному холі цієї будівлі? Якщо ні, то які можливі наслідки для підприємств у такому разі?
    19.08.2025245
  • Оплата за ноутбуки на банківський рахунок: чи потрібно вести товарний облік?
    ФОП на ІІІ групі ЄП. Працює лише з юрособами за безготівковим розрахунком. Чи необхідно йому вести облік первинних документів, вести складський облік, якщо він здійснює продаж ноутбука, комплектуючих до нього, та картриджів до МФУ на постійній основі (не оптовий продаж)?
    18.08.202554