• Посилання скопійовано

Доходи, витрати та цільове фінансування в неприбутковій організації: як облікувати?

Як обліковувати залишок цільового фінансування на кінець року у неприбутковій організації, який не було використано протягом звітного року?

Порядок визнання і відображення витрат регламентований П(С)БО 16. Жодних особливостей бухобліку витрат для неприбуткових організацій немає.

Відповідно до пп. 58 П(С)БО 16:

  • витрати відображаються одночасно зі зменшенням активів або збільшенням зобов'язань;
  • витратами звітного періоду визнається таке збільшення активів або зменшення зобов'язань, яке приводить до зменшення власного капіталу, за умови, що ці витрати можуть бути достовірно оцінені;
  • витрати визнаються витратами певного періоду одночасно з визнанням доходу, для отримання якого вони були здійснені;
  • витрати, які неможливо прямо пов'язати з доходом певного періоду, відображаються в періоді їх здійснення.

При отриманні та витрачанні коштів цільового фінансування потрібно зважати на приписи п. 1718 П(С)БО 15, якщо актив забезпечує отримання економічних вигід протягом декількох звітних періодів, то витрати визнаються шляхом систематичного розподілу його вартості (наприклад, у вигляді амортизації) між такими звітними періодами.

Цільове фінансування та цільові надходження – це кошти чи майно, які надходять на фінансування та здійснення конкретних програм заходів, і їх використання та забезпечення статутної діяльності обумовлені окремими законодавчими, нормативними актами, а також статутними документами. Цілі, на які повинні використовуватися кошти неприбуткової організації, зазначаються в статутних документах та кошторисі неприбуткової організації.

Відповідно до Інструкції №291, такі надходження відображаються за Кт субрахунку 484 «Інші кошти цільового фінансування і цільових надходжень». За Дт субрахунку 484 відображаються використані суми за певними напрямками, визнання їх доходом, а також повернення невикористаних сум. Надходження від благодійної допомоги обліковуються на субрахунку 483.

Отримане цільове фінансування згідно з п. 17 П(С)БО 15 визнається доходом протягом тих періодів, у яких були визнані витрати, пов’язані з виконанням умов цільового фінансування.

Невикористаний залишок цільового фінансування на кінець звітного періоду обліковується за Кт 483, 484. Він може бути зменшений (списаний) у наступних звітних періодах, коли він буде використаний або повернутий надавачу. Тобто немає необхідності обов’язково списувати залишок на рахунку 48, який утворився на кінець звітного періоду.

Отже, бухгалтерські записи можуть бути такими:

  • надійшло пожертвування:  Дт 311,301 Кт 483, 484  на суму 1000 грн;
  • витрати на зарплату, послуги сторонніх організацій: Дт рахунків 8 класу Кт 311, 301 на суму 700 грн;
  • визнання доходу в сумі здійснених витрат: Дт 483, 484 Кт 746  на суму 700 грн;
  • формування фінрезультату: Дт 79 Кт 84,  Дт 746 Кт 79 на суму 700  грн;
  • на рахунку 483, 484 залишається залишок в сумі 300 грн, який може бути використаний в наступних звітних періодах.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Як обліковувати витрати на оренду земельної ділянки та електроенергію при будівництві об’єкта нерухомості?
    У підприємства був магазин і на земельну ділянку під ним був договір оренди земельної ділянки. Було прийнято рішення про знесення старого магазину і будівництво на цьому у місця невеличкого торговельного центру. Як облікувати: строк будівництва оренду землі, сплату за використану електроенергію та воду відносити на витрати або калькувати в складі витрат на будівництво і потім віднести на рахунок 10 з амортизацією?
    21.08.202537
  • Постачальник - головне підприємство, а оплата - філії: як облікувати?
    Як правильно покупцеві вести облік взаєморозрахунків з постачальником, якщо постачальник - ТОВ "Літо", вантажовідправник - Філія ТОВ "Літо", для розрахунків - Філія ТОВ "Літо", податкові накладні реєструє ТОВ "Літо"?
    21.08.202529
  • Розміщення Правил військового обліку на підприємстві
    Питання щодо оформлення стенда з інформацією щодо військового обліку, який необхідно зробити на підприємстві з метою виконання вимог відповідного законодавства. Якщо два підприємства орендують офісні приміщення в одній будівлі, чи можливо щоб цей інформаційний стенд був встановлений один на обидва підприємства в загальному холі цієї будівлі? Якщо ні, то які можливі наслідки для підприємств у такому разі?
    19.08.2025225
  • Оплата за ноутбуки на банківський рахунок: чи потрібно вести товарний облік?
    ФОП на ІІІ групі ЄП. Працює лише з юрособами за безготівковим розрахунком. Чи необхідно йому вести облік первинних документів, вести складський облік, якщо він здійснює продаж ноутбука, комплектуючих до нього, та картриджів до МФУ на постійній основі (не оптовий продаж)?
    18.08.202553
  • Відображення в обліку відшкодування збитків працівником після ДТП
    Підприємство заплатило кошти по виконавчому провадженню (було ДТП). Винний працівник (водій) відшкодовує підприємству кошти за виконавчим провадженням. Як в обліку провести дану операцію?
    18.08.2025220