• Посилання скопійовано

Поворотна фіндопомога стає безповоротною: які облікові та податкові наслідки?

Підприємство (платник податку на прибуток) надало поворотну фіндопомогу іншому платнику податку на прибуток. Отримувач не буде повертати цю допомогу. Чи можна визнати цю допомогу безповоротною? Як відобразити цю ситуацію в обліку? Що з податком на прибуток?

По-перше, визнати поворотну фінансову допомогу безповоротною можна тільки шляхом укладання додаткової угоди до договору поворотної фіндопомоги або укладання нового договору про безповоротну фіндопомогу, у якому буде зазначено, яку саме заборгованість сторони визнають безповоротною фіндопомогою. Такі угоди можна укласти в будь-який момент, не чекаючи спливу позовної давності.

На дату укладання такої угоди у підприємства-отримувача списується кредиторська заборгованість і виникає дохід - Дт 685 Кт 717. Одночасно підприємство-кредитор списує дебіторську заборгованість та визнає витрати: Дт 949 Кт 377. Субрахунок 944 "Сумнівні та безнадійні борги" в цьому випадку не застосовується, оскільки фактично заборгованість не списується як безнадійна, а переводиться у статус безповоротної фіндопомоги.

Різниці щодо податку на прибуток не виникають незалежно від того, чи коригують підприємства фінрезультат відповідно до пп. 134.1.1 ПКУ, чи ні. Так, відповідно до пп. 140.5.10 ПКУ фінрезультат коригується на суму перерахованої безповоротної фінансової допомоги (безоплатно наданих товарів, робіт, послуг) особам, що не є платниками податку на прибуток (крім фізосіб), та платникам податку, які оподатковуються за ставкою 0% відповідно до п. 44 підрозділу 4 розділу XX "Перехідні положення" ПКУ, крім безповоротної фінансової допомоги (безоплатно наданих товарів, робіт, послуг), перерахованої неприбутковим організаціям, внесеним до Реєстру неприбуткових установ та організацій на дату такого перерахування коштів, передачі товарів, робіт, послуг, для яких застосовується положення пп. 140.5.9 ПКУ. У даному випадку обидва підприємства є платниками податку на прибуток, тож ця норма на них не поширюється.

Таким чином, у отримувача виникає дохід, у кредитора – витрати. Обидві сторони не коригують фінрезультат, а отже, податок на прибуток з суми безповоротної фіндопомоги сплачує тільки отримувач.

По-друге, сторони можуть дочекатися спливу позовної давності щодо повернення фінансової допомоги, і провести симетричне списання заборгованості вже на дату спливу такого строку. Наслідки з податку на прибуток будуть аналогічними, але їх  обґрунтування – дещо іншим. На дату спливу позовної давності заборгованість стає безнадійною. Поняття безнадійної заборгованості міститься у пп. 14.1.11 ПКУ. Зокрема, відповідно до пп. «а» пп. 14.1.11 ПКУ - це заборгованість за зобов’язаннями, щодо яких минув строк позовної давності. Сумнівна заборгованість у кредитора списується через резерв сумнівних боргів.

Резерв сумнівних боргів створюють тільки під поточну дебіторську заборгованість, яка одночасно відповідає таким вимогам (п. 7 П(С)БО 10):

  • є фінансовим активом, тобто контрактом, що надає право отримати грошові кошти або інший фінансовий актив від іншого підприємства (п. 4 П(С)БО 13).
  • не придбана підприємством і не призначена для продажу;
  • не вважається безнадійною, а є сумнівною, тобто такою, щодо якої існує невпевненість в її погашенні (п. 4 П(С)БО 10).

Нарахування резерву відображається записом - Дт 944 Кт 38, списання заборгованості за рахунок резерву – Дт 38 Кт 377, списання заборгованості понад резерв – Дт 944 Кт 377.

У будь-якому разі для цілей оподаткування фінрезультат буде зменшено на суму списаної безнадійної заборгованості, яка відповідає вимогам пп. 14.1.11 ПКУ: фінрезультат збільшується на суму  створеного резерву та зменшується на суму списаної дебіторської заборгованості (у тому числі за рахунок створеного резерву сумнівних боргів), яка відповідає ознакам, визначеним пп. 14.1.11 ПКУ (пп. 139.2.1 та пп. 139.2.2 ПКУ).

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Списання товарів унаслідок крадіжки: облік та ПДВ-наслідки
    На підприємстві сталася крадіжка. Було викликано поліцію та склали перелік усіх викрадених товарів, отримано виписку з ЄРДР. Як підприємству правильно списати товари, викрадені внаслідок крадіжки? Чи потрібно нараховувати податкові зобов'язання з ПДВ і як діяти з тими активами (каністрами), які раніше вже були списані на витрати (рахунок 91)?
    Сьогодні 11:0334
  • Як обліковувати витрати на оренду земельної ділянки та електроенергію при будівництві об’єкта нерухомості?
    У підприємства був магазин і на земельну ділянку під ним був договір оренди земельної ділянки. Було прийнято рішення про знесення старого магазину і будівництво на цьому у місця невеличкого торговельного центру. Як облікувати: строк будівництва оренду землі, сплату за використану електроенергію та воду відносити на витрати або калькувати в складі витрат на будівництво і потім віднести на рахунок 10 з амортизацією?
    21.08.202547
  • Постачальник - головне підприємство, а оплата - філії: як облікувати?
    Як правильно покупцеві вести облік взаєморозрахунків з постачальником, якщо постачальник - ТОВ "Літо", вантажовідправник - Філія ТОВ "Літо", для розрахунків - Філія ТОВ "Літо", податкові накладні реєструє ТОВ "Літо"?
    21.08.202533
  • Розміщення Правил військового обліку на підприємстві
    Питання щодо оформлення стенда з інформацією щодо військового обліку, який необхідно зробити на підприємстві з метою виконання вимог відповідного законодавства. Якщо два підприємства орендують офісні приміщення в одній будівлі, чи можливо щоб цей інформаційний стенд був встановлений один на обидва підприємства в загальному холі цієї будівлі? Якщо ні, то які можливі наслідки для підприємств у такому разі?
    19.08.2025245
  • Оплата за ноутбуки на банківський рахунок: чи потрібно вести товарний облік?
    ФОП на ІІІ групі ЄП. Працює лише з юрособами за безготівковим розрахунком. Чи необхідно йому вести облік первинних документів, вести складський облік, якщо він здійснює продаж ноутбука, комплектуючих до нього, та картриджів до МФУ на постійній основі (не оптовий продаж)?
    18.08.202554