• Посилання скопійовано

Частина будівлі здається в оренду: як обліковувати доходи та витрати?

Частина будівлі – це офіс підприємства, а решта площі здається в оренду. Як обліковувати доходи від оренди приміщень та компенсацію вартості комунальних послуг, а також витрати на утримання офісних та орендованих приміщень?

Перш за все потрібно розподілити площу будівлі, яка використовується для адміністративних потреб (офіс), та для надання в оренду. Аналогічно слід розподілити й всі витрати на утримання будівлі – пропорційно площі приміщень або за лічильниками, якщо встановлено окремі лічильники в офісі та в орендованій частині будівлі. За умовами запитання це вже зроблено, тож надалі розповімо про бухоблік вже розподілених витрат.

Усі витрати на утримання офісних приміщень списуються безпосередньо до складу адмінвитрат на підставі п. 18 П(С)БО 16:

  • Дт 92 Кт 13 – амортизація офісних приміщень пропорційно площі, а також амортизація інших основних засобів, що використовуються в офісі;
  • Дт 92 Кт 631 – списання вартості комунальних послуг, що припадають на офісні приміщення (пропорційно площі, потужності електроприладів тощо, або за даними лічильників), послуг охорони та інших робіт і послуг сторонніх організацій;
  • Дт 92 Кт 13, 20, 22, 66, 65, 63 – списання витрат на ремонт офісних приміщень тощо.

Немає необхідності проводити їх через рахунок 23, достатньо напряму списати всі витрати на офісні приміщення на рахунок 92. Проте, якщо підприємство спочатку накопичує всі витрати на рахунку 23, а потім розподіляє їх за призначенням – це не буде помилкою. Вибір схеми обліку залежить від її зручності для підприємства.

Витрати на утримання орендованих приміщень слід розглядати як собівартість «послуги» з надання приміщення в оренду. Усі витрати на утримання орендованого приміщення доцільно списувати на рахунок 23:

  • Дт 23 Кт 13 – амортизація орендованих приміщень пропорційно площі, а також амортизація інших основних засобів, що використовуються для орендних операцій;
  • Дт 23 Кт 631 – списання вартості комунальних послуг, що припадають на орендовані приміщення (пропорційно площі або за даними лічильників), послуг охорони та інших робіт і послуг сторонніх організацій;
  • Дт 23 Кт 13, 20, 22, 66, 65, 63 – списання витрат на ремонт орендованих приміщень тощо.
  • Наприкінці місяця витрати на орендовані приміщення списуються до складу собівартості послуг з оренди: Дт 903 Кт 23 або Дт 949 Кт 23 (більш докладно про вибір між субрахунком 903 або 949  – далі).

Доходи від оренди приміщень (в тому числі і компенсацію комунальних послуг) можна обліковувати на субрахунку 703, якщо вони становлять суттєву частку у загальній сумі доходів підприємства та надання приміщень в оренду є головним або одним з головних видів діяльності підприємства, або на субрахунку 713, якщо надання приміщень в оренду є допоміжним видом діяльності підприємства. Відповідно до Інструкції №291 на субрахунку 713 «Дохід від операційної оренди активів» узагальнюється інформація про доходи від оренди (крім фінансової) майна, якщо ця діяльність не є предметом (метою) створення підприємства.

Доходи від оренди та компенсацію комунальних послуг слід обліковувати на одному дохідному рахунку. Немає необхідності окремо обліковувати суми отриманої компенсації вартості комунальних послуг, адже по суті це є дохід від оренди приміщень. Про те, що відшкодування комунальних послуг в межах договору оренди є складовою орендної плати, ми зазначали тут>> 

Отже, щодо обліку доходів від здавання приміщень в оренду є два ключові моменти:

1) Орендна плата та компенсація вартості комунальних послуг розглядається як один вид доходу – дохід від оренди приміщень;

2) Рахунок обліку доходів від оренди – 703 або 713 – обирається в залежності від того, чи є оренда основним видом діяльності підприємства, чи допоміжним. 

Відповідно від обраного рахунку доходів обирається рахунок обліку витрат:

  • Якщо доходи від оренди обліковуються на субрахунку 703, то собівартість утримання орендованих приміщень – на субрахунку 903 (тобто доходи від надання послуг співставляються з собівартістю цих послуг);
  • Якщо доходи від оренди обліковуються на субрахунку 713, то собівартість утримання орендованих приміщень – на субрахунку 949 (тобто інші операційні доходи співставляються з іншими операційними витратами).

Витрати на утримання приміщень, які простоюють і тимчасово не надаються в оренду, обліковуються на субрахунку 949.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Класифікація витрат: виїзд спеціаліста та транспортні послуги
    До яких витрат слід віднести вартість виїзду спеціаліста з ремонту автотранспорту в бухобліку, якщо ціна цієї послуги окремо виділена в акті? Як коректно обліковувати витрати на транспортні послуги (доставку) при придбанні бетонних кілець: включити до первісної вартості запасів (кілець), віднести до витрат на збут чи обліковувати на окремому рахунку?
    17.10.202519
  • Аудиторські послуги: коли відображати в обліку?
    Підприємство отримало аудиторські послуги від резидента України. Акт датований 2025 роком. В акті зазначено, що було проведено аудит діяльності підприємства за 2024 рік. Підприємство звітується за НП(С)БО. У якому році необхідно включити витрати за цим актом до звіту про фінрезультати (ф.№2)? У якому році необхідно включити витрати до декларації з прибутку (відкоригувати через податкові різниці)?
    17.10.202540
  • Порядок обліку надмірно утриманих аліментів після закриття виконавчого провадження
    Як правильно відобразити в бухобліку ситуацію, коли у лютому 2022 року з заробітної плати працівника були надмірно утримані та перераховані аліменти виконавцю на 400 грн, а виконавче провадження наразі закрито? Який рахунок слід використовувати для списання заборгованості: Дт 946 Кт 663 чи Дт 441 Кт 663?
    16.10.202566
  • Відшкодування бюджетними коштами допомоги ЗСУ: що в обліку?
    Підприємство протягом 1 півріччя 2025 року надавало благодійну допомогу ЗСУ виготовленою продукцією. Таку допомогу оподатковувало ПДВ у зв'язку з можливістю її відшкодування за рахунок грантів місцевого бюджету. У ІІІ кварталі підприємству було відшкодовано за рахунок бюджетних коштів суму витрат на благодійну допомогу без частини витрат на ПДВ. Як відобразити таку операцію в бухобліку?
    16.10.202518
  • Списання заборгованості перед засновником після зменшення статутного капіталу
    ТОВ на загальній системі, зменшуючи у 2016 році статутний капітал, відобразило заборгованість перед єдиним засновником проведенням: Дт 401 Кт 672 на суму 281 000 грн. Заборгованість не виплачена, а згодом (у 2017 році) статутний капітал було збільшено. Чи є законний та обліковий механізм списання (закриття) субрахунку 672 без фактичної виплати засновнику?
    16.10.202518