• Посилання скопійовано

Частина будівлі здається в оренду: як обліковувати доходи та витрати?

Частина будівлі – це офіс підприємства, а решта площі здається в оренду. Як обліковувати доходи від оренди приміщень та компенсацію вартості комунальних послуг, а також витрати на утримання офісних та орендованих приміщень?

Перш за все потрібно розподілити площу будівлі, яка використовується для адміністративних потреб (офіс), та для надання в оренду. Аналогічно слід розподілити й всі витрати на утримання будівлі – пропорційно площі приміщень або за лічильниками, якщо встановлено окремі лічильники в офісі та в орендованій частині будівлі. За умовами запитання це вже зроблено, тож надалі розповімо про бухоблік вже розподілених витрат.

Усі витрати на утримання офісних приміщень списуються безпосередньо до складу адмінвитрат на підставі п. 18 П(С)БО 16:

  • Дт 92 Кт 13 – амортизація офісних приміщень пропорційно площі, а також амортизація інших основних засобів, що використовуються в офісі;
  • Дт 92 Кт 631 – списання вартості комунальних послуг, що припадають на офісні приміщення (пропорційно площі, потужності електроприладів тощо, або за даними лічильників), послуг охорони та інших робіт і послуг сторонніх організацій;
  • Дт 92 Кт 13, 20, 22, 66, 65, 63 – списання витрат на ремонт офісних приміщень тощо.

Немає необхідності проводити їх через рахунок 23, достатньо напряму списати всі витрати на офісні приміщення на рахунок 92. Проте, якщо підприємство спочатку накопичує всі витрати на рахунку 23, а потім розподіляє їх за призначенням – це не буде помилкою. Вибір схеми обліку залежить від її зручності для підприємства.

Витрати на утримання орендованих приміщень слід розглядати як собівартість «послуги» з надання приміщення в оренду. Усі витрати на утримання орендованого приміщення доцільно списувати на рахунок 23:

  • Дт 23 Кт 13 – амортизація орендованих приміщень пропорційно площі, а також амортизація інших основних засобів, що використовуються для орендних операцій;
  • Дт 23 Кт 631 – списання вартості комунальних послуг, що припадають на орендовані приміщення (пропорційно площі або за даними лічильників), послуг охорони та інших робіт і послуг сторонніх організацій;
  • Дт 23 Кт 13, 20, 22, 66, 65, 63 – списання витрат на ремонт орендованих приміщень тощо.
  • Наприкінці місяця витрати на орендовані приміщення списуються до складу собівартості послуг з оренди: Дт 903 Кт 23 або Дт 949 Кт 23 (більш докладно про вибір між субрахунком 903 або 949  – далі).

Доходи від оренди приміщень (в тому числі і компенсацію комунальних послуг) можна обліковувати на субрахунку 703, якщо вони становлять суттєву частку у загальній сумі доходів підприємства та надання приміщень в оренду є головним або одним з головних видів діяльності підприємства, або на субрахунку 713, якщо надання приміщень в оренду є допоміжним видом діяльності підприємства. Відповідно до Інструкції №291 на субрахунку 713 «Дохід від операційної оренди активів» узагальнюється інформація про доходи від оренди (крім фінансової) майна, якщо ця діяльність не є предметом (метою) створення підприємства.

Доходи від оренди та компенсацію комунальних послуг слід обліковувати на одному дохідному рахунку. Немає необхідності окремо обліковувати суми отриманої компенсації вартості комунальних послуг, адже по суті це є дохід від оренди приміщень. Про те, що відшкодування комунальних послуг в межах договору оренди є складовою орендної плати, ми зазначали тут>> 

Отже, щодо обліку доходів від здавання приміщень в оренду є два ключові моменти:

1) Орендна плата та компенсація вартості комунальних послуг розглядається як один вид доходу – дохід від оренди приміщень;

2) Рахунок обліку доходів від оренди – 703 або 713 – обирається в залежності від того, чи є оренда основним видом діяльності підприємства, чи допоміжним. 

Відповідно від обраного рахунку доходів обирається рахунок обліку витрат:

  • Якщо доходи від оренди обліковуються на субрахунку 703, то собівартість утримання орендованих приміщень – на субрахунку 903 (тобто доходи від надання послуг співставляються з собівартістю цих послуг);
  • Якщо доходи від оренди обліковуються на субрахунку 713, то собівартість утримання орендованих приміщень – на субрахунку 949 (тобто інші операційні доходи співставляються з іншими операційними витратами).

Витрати на утримання приміщень, які простоюють і тимчасово не надаються в оренду, обліковуються на субрахунку 949.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Виплати приватному виконавцю за постановою про стягнення з працівника: облік та оподаткування
    Як підприємству відобразити в Додатку 4ДФ суми, утримані з зарплати працівника на підставі постанови приватного виконавця та перераховані йому, якщо приватний виконавець відмовився надати довідку за ф. №34-ОПП? Чи потрібно утримувати ПДФО та ВЗ з цих виплат?
    05.06.2025141
  • Списання пошкодженого автомобіля, що був залучений до ЗСУ: облік та податкові наслідки
    Юрособа (платник ПДВ та податку на прибуток) планує списати автомобіль, придбаний у 2022 році та залучений до ЗСУ згідно з Постановою КМУ №1921, оригінал акту залучення втрачено, амортизація не нараховувалась, у 2025 році отримано висновок СТО про недоцільність ремонту та знято з військового обліку. Які дії підприємства щодо списання? Як оформити документально? Який бухоблік? Які податкові наслідки для ПДВ та податку на прибуток?
    05.06.2025227
  • Компенсація витрат на вибір місця в літаку: чи є це додатковим благом?
    Щодо можливості компенсації витрат підзвітній особі (авіабілет) - вибір конкретного місця в літаку під час службового відрядження. Чи може ТОВ компенсувати такі витрати без виникнення додаткового блага для фізособи? На підтвердження витрат надано лише роздруківку з банківської картки (виписка по транзакції). Інші підтвердні документи (маршрут-квитанція, чек або документ від авіакомпанії з деталізацією оплати послуги вибору місця) — відсутні
    04.06.202529
  • Купівля корпоративних прав у покупця та емітента:и як облікувати?
    Власник-нерезидент (юрособа) підприємства "А" (100% частка) продає корпоративні права підприємству-резиденту "В" (власник - фізособа) за ціною, що дорівнює статутному капіталу (300 тис. грн). Як відобразити цю операцію в бухгобліку підприємства "А" та підприємства "В"?
    04.06.202524
  • Як відобразити в обліку безоплатно отриману ТМ?
    ТОВ та ФО уклали договір про безоплатне використання об'єкта інтелектуальної власності (торгової марки). Як відобразити дану операцію в обліку?
    04.06.202543